Vad ska jag göra? Moppen krånglar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jockkebengta
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 februari 2015, 19:07

Vad ska jag göra? Moppen krånglar

Inlägg av jockkebengta »

Tjena,

Skaffade mig en till moppe för nån vecka sedan. ( En lifan monkeybike 50cc 4 takt)



Det började med att moppen rök jätte mycket från avgasröret efter första oljebytet. Jag kollade så att jag inte hade pytsat i för mycket olja och så var inte fallet.
Nu för några dagar sedan insåg jag att felet låg i att moppen drack för mycket olja. På morognen innan skolan låg oljenivån i mitten av stickan och på kvällen så syntes det inte någon olja överhuvudtaget på oljestickan. Det finns även olja i mynningen av avgasröret.

Igår när jag var ute o körde låg jag i full patte i växel 4 (högsta växlen).
Jag var tvungen att göra en hastig inbromsning. Jag stannade men när jag skulle starta igen så kunde jag inte växla till ettan utan den var låst på 4. Jag stängde av moppen och då lyckades jag växla tillbaka till ettan. När jag skulle starta igen ville den inte, jag var tvungen att kicka flera gånger innan den starta ( den brukar vanligtvis starta på första). Jag körde hem och ställde moppen i garaget. idag när jag skulle ut och köra ville den inte starta över huvudtaget, jag kollade tändstiftet och det kom ingen gnista.

Innan jag var ute och körde igår hade jag precis renat luftfiltret.

oj vad långt det blev. Aja iallafall vet någon vad felet är
Både att den låser sig på växlar , inte startar och drar för mycket olja?

Tack på förtid. mVh joakim :D :D
Senast redigerad av jockkebengta den 2 mars 2015, 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
gurrgangsta
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 februari 2015, 18:05

Inlägg av gurrgangsta »

hmm
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

alla fel ligger i att din MOTOROLJA försvinner vilket kan resultera i rasad växellåda och cylinder kolv. Men det får du ta och inspektera själv. Varför den bränner olja kan va kolvringarna är slut eller att motoroljan läcker förbi ventilerna och åker ner i insuget eller utblåset. Varför den inte får gnista är säkerligen för att oljan har förstört stiftet så testa med ett annat.
jockkebengta
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 februari 2015, 19:07

Inlägg av jockkebengta »

Nu har ja bytt stift men fortfarande ingen olja någon som vet?
jockkebengta
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 februari 2015, 19:07

Inlägg av jockkebengta »

gnista mena jag
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

kolla tändhatten och tändspolen. Får den el annars som till t.ex elstarten
Brum, Brum.
jockkebengta
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 februari 2015, 19:07

Inlägg av jockkebengta »

carl allstrin skrev:alla fel ligger i att din MOTOROLJA försvinner vilket kan resultera i rasad växellåda och cylinder kolv. Men det får du ta och inspektera själv. Varför den bränner olja kan va kolvringarna är slut eller att motoroljan läcker förbi ventilerna och åker ner i insuget eller utblåset. Varför den inte får gnista är säkerligen för att oljan har förstört stiftet så testa med ett annat.
Hur tittar jag ventilerna? var sitter de? :roll:
Skriv svar