AM6 vs D50B

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Som titeln lyder...

Omröstningen slutade 9 mars 2015, 20:35

AM6
18
58%
D50B
13
42%
 
Antal röster: 31

Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

AM6 vs D50B

Inlägg av Rlias »

Nya Derbi motorn eller AM6, vilken är bäst och varför? Motivera!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vilka är egenskaperna den ska vara bäst på?

Det enkla svaret är att ingen av dom är bäst, dom är olika bra på olika saker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Enligt dom grabbarna som är över 30bast o trimmar så är det Derbimotorerna som gäller, ska försöka fixa fram faktan, var ett tag sen jag såg det
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

G-son skrev:Vilka är egenskaperna den ska vara bäst på?

Det enkla svaret är att ingen av dom är bäst, dom är olika bra på olika saker.
Berätta vad dom är bra på är du snäll, vilken som är lättast att trimma eller vilken som går bäst orginal, kvalité etc.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tyvärr, nya Derbimotorn har jag varken kört eller mekat med, så har inget att bidra med om den.
AM6 var däremot onödigt jobbig att meka med när jag bytte växelaxeln på en sån, den kräver att man delar blocket för att komma åt den medan de flesta andra motorerna går göra det jobbet på utan att ens plocka motorn ur ramen, fixat på sisådär en halvtimme istället för en halvdag. Samtidigt får man väl tänka på att man normalt sett inte ska behöva byta den axeln alls, så hur jobbigt det är borde inte spela så stor roll. :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Saxat från wikipedia: "derbis motorer anses vara mycket lätt-trimmade och stryktåliga"

Saxat från Trimbutiken.se: "Derbi Senda är en av den populäraste mopedmodellen från Derbi och anses som en otroligt rejäl och överdrivet kraftig mopedmotor, den tål hård trimningsgrad och används till mycket roliga projekt i flera länder. Till Derbi-motorerna så finns det 2 st olika motorvarianter.
Derbi-motorerna som är tillverkade mellan år 2000-2005 EBE050 eller EBS 050. Från år 2006 släpptes den nyare motorn som även kallas Piaggio-motorn."


håller mig vid Derbi jag med :)

Edit: för att jag gillar Piaggiomotorn är för att jag själv har meckat mycket med dom, självklart har det varit problem som att skära cyllar osånt men har aldrig kommit på frågan med växellådan och kopplingen, och jag misshandlade min MYCKET innan jag rasa den helt :wink:
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Enligt egna erfarenheter skulle jag säga att jag gillar AM6 mer. Gillar inte växellådan på Derbi men det är väl av vana!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Derbimotorn är en modernare konstruktion, mycket trevlig växellåda framförallt, och kicken på vevaxeln och inte på växellådan. Som jag fattat det är de minst lika stryktåliga båda två, men AM6:an upplevs lite mer "stabil", lite mer traktor typ ;)

Men jag har inga scientific facts att komma med heller egentligen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Då jag har både en hyper AM6, och en hyper Derbi (D50BO), så har jag rätt så bra koll på båda motorerna. Och detta är vad jag tycker och för och nackdelar med dom båda:

AM6:

Enklare att skruva med än Derbi. Växellådan är enkelt att plocka i och ur då dreven sitter låsta med segersäkringar, den ramlar inte i tusen bitar.

Växellådan är skönare att använda tycker jag, växelmekanismen fungerar mycket bättre!

Lådan håller för trimning, inga problem där. Men det är lite dåligt med gods i blocket för att kunna slipa till önskade former för överströmmarna när man ska trimma riktigt ordentligt!

Kopplingen är bättre än Derbi, håller bättre med trim. Dock kopplingsmekanismen är sämre än Derbi.

Man måste klyva motorn för att byta växelarm.

Klenare vevparti.

Sneskuren koppling! För eller nackdel, beror på vem man frågar.

Man får plats med en stor förgasare utan att det tar i motorblocket-


Derbi:

Lådan ramlar i tusen bitar om man inte håller koll när man klyver motorn.

Lådan funkar, men funkar inte lika smidigt som AM6 tycker jag.

Motorblocken är GROVA! Finns gott om material att slipa i, så önskade former kan fås. Insuget i blocket är grymt mycket större än AM6! Och då det är mycket material i blocket tål dom riktig tuff trimning, för det flexar inte lika lätt.

Sämre koppling än AM6, men kopplingsmekanismen är skönare och mindre strulig.

Man behöver inte klyva motorn för att byta växelarm.

Mycket grövre vevparti än AM6!

Rakskuren koppling original! För eller nackdel, beror på vem man frågar.

Man får problem att få plats med en stor förgasare, för kickhuset sticker upp så mycket så flottörkoppen tar tag i den.
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:00

Inlägg av JohanK »

Nu har jag bara klyvt en drös veteran motorer och nu på senare tid ett gäng AM6.or och jämfört med veteranmotorerna så är AM6.an en dröm att jobba med, busenkel att dela och sätta ihop.

En nyfiken fråga bara eftersom ni nämner växelaxel, varför byts den ofta?, vid krökning eller slitage?

Värt att nämna är att jag har sett olika typer av AM6, de nyare blocken har nållager till växeltrumman vilket de äldre inte har, sen spelar det nog mindre roll rent prestandamässigt.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

JohanK skrev:Nu har jag bara klyvt en drös veteran motorer och nu på senare tid ett gäng AM6.or och jämfört med veteranmotorerna så är AM6.an en dröm att jobba med, busenkel att dela och sätta ihop.

En nyfiken fråga bara eftersom ni nämner växelaxel, varför byts den ofta?, vid krökning eller slitage?

Värt att nämna är att jag har sett olika typer av AM6, de nyare blocken har nållager till växeltrumman vilket de äldre inte har, sen spelar det nog mindre roll rent prestandamässigt.
15 åringars "seriösa" skruvande är inte alltid så seriöst som det bör vara ;) Så det går sönder mer än vad dom lagar. Samma problem som veteranmopparna hade när dagens gubbar var små!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

oj oj oj va många gånger man fått höra denna frågan.
ska bidra lite utan å säga samma som dem andra.

nya motorn har bättre kylning än AM6
bättre utformning på cylindern
39,9mm vev ist för 39mm
gammla motorn har fördelen att man kan ha en separat vattenpump å slipper ta effekt från motorn.
sett många AM6 block som spruckit å det flygit bitar åt alla håll inte sett ett Derbi block än :P
att Derbi har mer gods i blocket gör så att vigrationer å liknande inte skadar motorn på samma sätt. å ska man försöka ta ut någon så kallad manlig effekt ur motorn så är Derbi the way to go!
5 kopplingsfjädrar ist för6
har la en mer lammel i lådan med om jag mins rätt?
rakskurna drev å lite andra grejer med...
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

JohanK skrev:En nyfiken fråga bara eftersom ni nämner växelaxel, varför byts den ofta?, vid krökning eller slitage?
Slitage & klantmek. Växelspaken (eller vad man nu väljer att kalla den) sitter ju stilla på axeln med hjälp av splines, de flesta är nöjda och glada om den sitter där bra nog för att gå växla med men om den inte sitter helt stumt på axeln kommer glappandet med tiden nöta ner splinesen. Till slut ger de nernötta splinesen inte tillräckligt grepp utan växelspaken lossnar så det inte går växla längre.

Har man en motor där det är enkelt att byta axeln (och växelspaken) gör man det och grejerna fungerar utmärkt igen för ganska lite pengar, har man en motor som kräver lika mycket jobb jobb som en hel motorrenovering för ett sånt byte (AM6) är det mycket mer lockande att göra nån fullösning - som att svetsa fast växelspaken på axeln, råka bränna sönder packboxen på axeln så växellådsoljan läcker ut, köra vidare utan olja i växellådan och så småningom ha en motor som är bortom räddning (ekonomiskt sett i alla fall).

Fast hela problemet hade givetvis undvikits mer eller mindre gratis om moppeägaren bara sett till att växelspaken är ordentligt fastdragen på axeln så den inte kan nöta sönder splinesen (ibland krävs lite kreativitet beroende på tillverkningstoleranserna - vissa glappar även om dom är ordentligt åtdragna).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Tack för alla svar!
Skriv svar