Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
15 åringars "seriösa" skruvande är inte alltid så seriöst som det bör vara Så det går sönder mer än vad dom lagar. Samma problem som veteranmopparna hade när dagens gubbar var små!JohanK skrev:Nu har jag bara klyvt en drös veteran motorer och nu på senare tid ett gäng AM6.or och jämfört med veteranmotorerna så är AM6.an en dröm att jobba med, busenkel att dela och sätta ihop.
En nyfiken fråga bara eftersom ni nämner växelaxel, varför byts den ofta?, vid krökning eller slitage?
Värt att nämna är att jag har sett olika typer av AM6, de nyare blocken har nållager till växeltrumman vilket de äldre inte har, sen spelar det nog mindre roll rent prestandamässigt.
Slitage & klantmek. Växelspaken (eller vad man nu väljer att kalla den) sitter ju stilla på axeln med hjälp av splines, de flesta är nöjda och glada om den sitter där bra nog för att gå växla med men om den inte sitter helt stumt på axeln kommer glappandet med tiden nöta ner splinesen. Till slut ger de nernötta splinesen inte tillräckligt grepp utan växelspaken lossnar så det inte går växla längre.JohanK skrev:En nyfiken fråga bara eftersom ni nämner växelaxel, varför byts den ofta?, vid krökning eller slitage?