Yamaha Aerox YQ 50

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

daven
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:29

Yamaha Aerox YQ 50

Inlägg av daven »

Jag har en Yamaha Aerox YQ 50 som börjat bli jäkligt svårstartad. Elstarten har lagt av, verkar va nåt glapp vid handtaget och ska jag kicka igång den tar det typ 15-20 min om det ens går. Får ha full gas så brukar den gå igång efter ett tag. Jag är totalt okunnig, så min pinsamma fråga är, vart fan sitter tändstiftet på min moppe? haha. Och hur kommer jag åt det. tänkte försöka att byta det och se om det hjälper. Eller kan det bero på nåt annat?
Jag har kört med den hela vintern.
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Med en så simpel förklaring så möjligt så skulle jag säga, under sadeln/sadelboxen! :)
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Luft / tomgångsskruven kanske?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
daven
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:29

Inlägg av daven »

Vad exakt med luften? För när jag kickade o gasade igår så flög det ut luft från sidan nånstans på moppen tror jag, haha. fjuttade till.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Kolla underkåpan under där du har fötterna där det står yamaha på sidan där kan du se tändhatten och tändstiftet och cylindern. Men lättare att se om man tar bort luftburken.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

daven skrev:Vad exakt med luften? För när jag kickade o gasade igår så flög det ut luft från sidan nånstans på moppen tror jag, haha. fjuttade till.
Menar då luftskruven, tomgångsskruven behöver du stjärnmejsel till och luft behövs plattmejsel.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
daven
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:29

Inlägg av daven »

Hittade vart tändstiften satt nu, sitter ju rätt bökigt till. Men tror ni det kan hjälpa att byta det? Moppen är som sagt väldigt svår att kicka igång, får hålla på länge och oftast ha full gas på samtidigt.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Hur ser gnistan ut?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
daven
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:29

Inlägg av daven »

Gnistan ser bra ut. rengjorde även det. testat med startgas, inget hjälper. Så ska nog ta o lämna in skiten
daven
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:29

Inlägg av daven »

Nu har jag lämnat moppen till en versktad och han trodde direkt att cylindern behövde bytas, det luktade bränt osv. Han sa att det går på mellan 4000-5000..tycker det låter mkt. Stämmer det att det är så dyrt att byta cylinder?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

daven skrev:Nu har jag lämnat moppen till en versktad och han trodde direkt att cylindern behövde bytas, det luktade bränt osv. Han sa att det går på mellan 4000-5000..tycker det låter mkt. Stämmer det att det är så dyrt att byta cylinder?
På verkstad, visst.
Kolla lite guider så kan du göra det problemfritt ensam och du sparar tusenlappar, eller så lämnar du till någon kompis som kan göra det för en röding.

Edit; Jag är ganska säker på att verkstaden bara vill tjäna pengar, ifall du testar att bara byta kolvringar och packningar så lär du få bättre komp, men innan du gör det kan du ju ta och mäta kompet.
Skriv svar