Montera av orginalstyre problem! (aerox)

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Montera av orginalstyre problem! (aerox)

Inlägg av TheDewTuning »

Hej! Tänkte sätta på nudebar på min aerox :D jag har tagit av styrkåpan och hastighetsmätaren. Men nu till mitt problem, jag får inte av styrkontrollerna, på vänster sida räcker inte choke vajern till för att få av stryrenheten och på höger sida räcker inte gasvajern till. Hur ska jag lösa detta? Någon som har haft samma problem? Tacksam för svar :D
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Jag gjorde så att jag lossade vid styrstammen och drog up styret, sedan kan man dra av reglagen efter styret är löst! :)
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Okej! En till fråga behöver man montera av benkåpan för att lossa på orginalstyret? :?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Troligtvis! Vet inte riktigt då jag inte hade några kåpor på när jag gjorde detta, men tror inte att man kommer åt att lossa styrstammen när den är på! :)
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

När jag lossade mitt styre så skruva jag av framkåpan, vet inte hur det är på din Aerox men jag tippar på att du måste göra det ifall något är i vägen.

Tänkte det där med gasvajern så kan du ju testa lossa throtteln från förgasaren så när du drar i höljet så är det inga problem alls att få av handtaget
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Hej har skruvat löst styret nu men det vill inte åka av :cry: det är löst men känns som någonting spärrar den. Finns det någon slags spärr?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Ska inte vara någon spärr, det är nog bara att dra. Se till att inga kablar/vajrar är spända! :)
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Men måste man lossa bulten helt? För den är jätte lös nu. Men jag får inte av det :evil: det går att vrida styret (delvis) utan att däcket vrider sig, och det går även att dra styret uppåt lätt men sen tar det bara stopp! Som att det tar i en spärr :(
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Testa att ta bort bulten helt! Det gjorde jag, men vet inte om man är tvungen! :)
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Okej! Ska testa! Dock lite trångt att komma åt när man inte tar av benkåpan. Återkommer om jag stöter på mer problem! Tack för bra svar iaf! :)
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Hej, fick av det nu :D man behövde lossa hela bulten. Men nu har ett nytt problem uppstått när jag provstartade den efter bytet utav styre så typ fick jag häng gas :( alltså när jag gasar varvar den upp men sen när jag släpper så varvar den inte ner även fast handtaget åkt tillbaka :cry: hur ska jag fixa detta?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Se till att gasvajern inte är klämd! Va det nya styret bredare än orginal? :)
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Nepp lite lite smalare faktiskt
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Oskiie87
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 augusti 2014, 21:29

Inlägg av Oskiie87 »

Låter som gasvajer går trögt, se till att den ligger bra! Annars får du plocka sönder konsolen och smörja gasvajern! :)

[/list]
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Ska kolla om den blir klämd någon stans.
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Tror jag löste problemet :D den var klämd mot bromsslangen. Men går det att vrida på "kopplingen" mellan broms slangen och bromspumpen? :?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Ingen som vet? :?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Istället för att skriva här så kan du ju ta och skruva av benkåpan och framkåpan så har du lite mer syn på kablar osv.. :lol: :lol:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Jo men alltså bromsslangen är åt fel håll så jag undrar om man kan vrida den kopplingen mellan slangen och broms pumpen så att den är vinklad åt rätt håll :D
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

TheDewTuning skrev:Jo men alltså bromsslangen är åt fel håll så jag undrar om man kan vrida den kopplingen mellan slangen och broms pumpen så att den är vinklad åt rätt håll :D
Ja man kan vrida den det är ju en mutter så skruva ut den så den sitter löst och vrid så som du tror? :wink:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Okej tack! Men det kommer inte in luft i systemet då da? :?
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

TheDewTuning skrev:Okej tack! Men det kommer inte in luft i systemet då da? :?
Jo haha :roll:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Shiit :? Då har jag ett problem :( är rädd att bromsslangen ska gå sönder när den är vinklad som den är nu :(
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

TheDewTuning skrev:Shiit :? Då har jag ett problem :( är rädd att bromsslangen ska gå sönder när den är vinklad som den är nu :(
Har du någon bild?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Kan fixa imorgon :D
Yamaha Aerox!
Skriv svar