Sida 1 av 1

motor problem

Postat: 24 februari 2015, 17:53
av gurrgangsta
tjabba babba
Har precis köpt en moped är en 07:a 4 takt. från början fungerade allt bra luktade inget, rök nästan inget från avgasröret. sedan skruvade jag loss tanken och spraymålade om den och byte även olja för förstagången. Efter detta så startade jag moppen då rök den jätte mycket från avgasröret ( vit/blå) och så ser det ut som att det ryker lite från cylindern, hör även ett knotigt ljud från moppen, (ett skärande ljud,) låter som när någon drar upp ett svärd :lol: )
Jag har kollat så att oljenivån är rätt alltså kan inte felet vara att jag pytsat i för mycket olja.?
vad kan felet vara?
Borde jag vänta med att köra tills jag vet problemet eller är det ingen fara?
någon med liknande probs?
tack så jätte mycket! 8)

Den startar och går bra dock

Postat: 24 februari 2015, 18:02
av Karlan_
Kolvrinngar elr skuren cylinder

Postat: 24 februari 2015, 18:03
av gurrgangsta
då borde den väl inte starta om den är skuren?

Postat: 24 februari 2015, 18:15
av gurrgangsta
Karlan_ skrev:Kolvrinngar elr skuren cylinder

Postat: 24 februari 2015, 19:09
av Pelsnernels
kolla så du hade rätt olja och rätt mängd, det är en bra början, annars kan du kolla så att alla packningar i toppen är hela m.m

Postat: 2 mars 2015, 01:09
av Drivenx
Ja är det på tok för mycket olja i motorn så kan den ju trycka ur sig olja, det är inte omöjligt sen om det kommer ut i cylindern är en annan femma. Hade du fyllt på olja innan du starta den eller är det länge sen du fyllde på eller bytte olja?

Postat: 2 mars 2015, 12:38
av gurrgangsta
fyller på ny olja hela tiden, den tar slut efter en dags körning :/

Postat: 2 mars 2015, 13:52
av Karlan_
Då är det så att det är kolvringarna som behöver bytas!!! För du kommer det in olja i förbränningsutrymmet och då antänds oljan också.. Du säger att den ryker och det tyder på att det kommer in olja i cylindern polarn hadde en tms50 som också rykte som fan vi bytte kolvringar på den sen var det ok.

Sluta lägga upp tiotusen olika trådar på samma problem!!

Postat: 2 mars 2015, 14:43
av Pelsnernels
Karlan_ skrev:Då är det så att det är kolvringarna som behöver bytas!!! För du kommer det in olja i förbränningsutrymmet och då antänds oljan också.. Du säger att den ryker och det tyder på att det kommer in olja i cylindern polarn hadde en tms50 som också rykte som fan vi bytte kolvringar på den sen var det ok.

Sluta lägga upp tiotusen olika trådar på samma problem!!
Kolvringsrna påverkat inget alls på om olja över huvud taget kommer till förbränningsrummet. Om det kommer växellådsolja till vevhuset är det packboxarna som är trasiga/slitna.

Postat: 2 mars 2015, 17:09
av Drivenx
Pelsnernels skrev:
Karlan_ skrev:Då är det så att det är kolvringarna som behöver bytas!!! För du kommer det in olja i förbränningsutrymmet och då antänds oljan också.. Du säger att den ryker och det tyder på att det kommer in olja i cylindern polarn hadde en tms50 som också rykte som fan vi bytte kolvringar på den sen var det ok.

Sluta lägga upp tiotusen olika trådar på samma problem!!
Kolvringsrna påverkat inget alls på om olja över huvud taget kommer till förbränningsrummet. Om det kommer växellådsolja till vevhuset är det packboxarna som är trasiga/slitna.
'
Då vi pratar om en 4-takt så kan det komma in olja i förbränningsrummet från olika håll och inte bara av att t.ex. kolvringarna är slut.

Eftersom det finns ventiler på en 4-takt så kan det komma in den vägen, speciellt när du motorbromsar och bygger vacuum. Då är det ventiltätningarna som är dåliga. Kan ta ett till exempel.. Om inte vevhusventilationen fungerar korrekt så bygger den övertryck i vevhuset och kan trycka ur sig olja genom packningar och packboxar som kan leda till att det ryker ur avgassystemet. Det kan också sluta med att man skjuter packboxar och man har olja överallt. Kolla även topplockspackningen då den tätar även oljekanaler till toppen.