Tomos Quatro (A35) 30+ spark till start efter regn

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

KriLL3
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 februari 2015, 12:05

Tomos Quatro (A35) 30+ spark till start efter regn

Inlägg av KriLL3 »

Inte allt för erfaren mekaniskt men hittills alla mina problem med min Tomos Quatro varit ganska enkla att lösa med google/manualen, men nu har ett problem jag inte hittar några bra matchar med.

Älskar min quatro, den startar på en spark utan chock en solig dag eller efter varit i garaget, men jag åker till en busshållplats utan tak, när jag kommer tillbaka till den efter det har regnat behöver jag kicka 30+ gånger innan motorn startar. Vad är anledningen till det? Finns det något man kan göra för att det inte ska hända så? Förstört ett par skor redan.

tvåtakt motorer verkar ju ha lite egna personligheter, min verkar ha två olika, den startar bara om jag har ingen gas eller bara pytte lite, om jag gasar på efter den startar för snabbt dör den direkt, om jag väntar 5s~ och tar upp gasen väldigt långsamt så flyger jag iväg. Efter det regnar ännu mer så, den kan starta 2-3 gånger men dö 2-3m efter den startar och låter bra, men startar igen direkt på en kick med ingen gas.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

tjabba!
det jag kan tänka mig är att han drar in vatten nånstanns? i luft burken elr så tänkte jag..
annars brukar det ju funka utmärkt att stoppa in en trasa i lufthålet på luftburken och kicka så den startar, när den väl gjort det så får du va lite snabb med att ta bort den så den inte dör :P
goodluck!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Skriv svar