Vad har du lämnat in moppen för att laga och vad kostade det

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Vad har du lämnat in moppen för att laga och vad kostade det

Inlägg av G-son »

Ja, några frågor:

1: För vilka jobb har ni lämnat in era mopeder på verkstad?

2: Vad kostade det? (Helst arbetskostnad separat från reservdelskostnad, men även klumpsumman är intressant.)

3: Var i landet finns verkstaden ni använde?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Wat
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 6 juni 2014, 11:30

Inlägg av Wat »

Nästan stamkund :D

Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.

Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka :) I Dingle ligger verkstaden.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Wat skrev:Nästan stamkund :D

Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.

Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka :) I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär? :)
Brum, Brum.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Har lämnat in moppen en gång. Gällde då jag inte fick elen att fungera. Var en ren katastrof eftersom han köpte delar utan att fråga mig först (hade uttryckligen sagt att jag skall ha en digital mätare med möjlighet att kolla varvtal, men likväl satte han dit en originalmätare)

Kostnaden blev 400€ alltså runt 4000kronor. Mätaren gick på 190 och jobbet på 70€ per timme. Sen tillkom även vissa smådelar som jag inte vet vad gick på.

Gäller en finsk verkstad.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Wat
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 6 juni 2014, 11:30

Inlägg av Wat »

Snowtiger skrev:
Wat skrev:Nästan stamkund :D

Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.

Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka :) I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär? :)
Runt 300 tror jag :)
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

TheFlyingFin skrev:Har lämnat in moppen en gång. Gällde då jag inte fick elen att fungera. Var en ren katastrof eftersom han köpte delar utan att fråga mig först (hade uttryckligen sagt att jag skall ha en digital mätare med möjlighet att kolla varvtal, men likväl satte han dit en originalmätare)

Kostnaden blev 400€ alltså runt 4000kronor. Mätaren gick på 190 och jobbet på 70€ per timme. Sen tillkom även vissa smådelar som jag inte vet vad gick på.

Gäller en finsk verkstad.
Wow det måste svidit
Själv har man inte lämmnat in nåt på verkstad och hoppas det aldrig händer med tanke på priserna!
Bild
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

aldrig någonsin lämnat in mopeden, Dels för att man vet aldrig vad för jobb dom gör, och det blir 100ggr billigare att göra det själv.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Låter som att G-son ska börja konkurrera med moppeverkstäderna? ;)

Edit: Aldrig lämnat in moppen till verkstad.
Senast redigerad av Persson97 den 22 februari 2015, 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Lämnar man in moppen!? :?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Persson97 skrev:Låter som att G-son ska börja konkurrera med moppeverkstäderna? ;)
Det skadar i alla fall inte att undersöka marknaden då och då, så man inser att man är vansinnig och kan somna om i lugn och ro. :wink: Men visst skulle det vara kul att jobba med det igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Enda gången jag har lämnat in moppen var då jag behövde byta däck inte så roligt att byta däck utan däck kränger.

kostade ingenting då jag känner han som jobbar där ;)
Quattro lyfe
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

Ja har bara lämnat in en gång å de var för däck byte.
800 spänn för byte av däck,slang,hjullager och några ekrar på moppehörnan i jonsered :)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Wat skrev:
Snowtiger skrev:
Wat skrev:Nästan stamkund :D

Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.

Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka :) I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär? :)
Runt 300 tror jag :)
:o :?: oj
Brum, Brum.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Appropå det kan vi vidareutveckla detta till en diskussion om vad ni tycker om verkstädernas priser.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Säger en ren katastrof. Har 2 vänner som lämnat in moppar där. Den ena är inte så teknisk och lämnade in moppen för byte av frambromshandtag och installation av kabelchoke. 170€ kostade det , så förbannat mycket så det är helt sjukt. Dessutom lyckas den klåparen installera choken fel, och stackaren visste ju inte vad det var för fel på moppen då han fick tillbaka den och den gjorde 43...

Den andra lämnade in sin CH som stått i regnet över en vinter och sen i ett förråd i 4år. Motorn hade rostat fast, och den idioten som har verkstaden bytte cylinder, tändplatta, vev, lager och svänghjul. Den fungerade inte då den kom tillbaka och det kalaset gick på runt 700€. Dom lämnade in den igen och då böt han svänghjul igen (varför i hela världen, det hade inget med det att göra?). Då kostade det inget men i slutändan så började den inte fungera ändå så dom förde den till en äkta redig verkstad och då började den fungera
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Tiggetigge
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mars 2013, 17:43
Ort: Hässelby

Inlägg av Tiggetigge »

Skulle byta bromsskivor men skruvarna var rundade, försökte då svetsa fast mutter och dra av men funkade inte och skruven svetsades istället fast i skivan.. Lämnade då till en skicklig alu svetsare som fräste ut och gängade om, kostade 600 - I Stockholm.
Det jag inte förstår - förstör jag
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

G-son skrev:Appropå det kan vi vidareutveckla detta till en diskussion om vad ni tycker om verkstädernas priser.
skyhöga , men man måste väl få betalt oxå
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

TheFlyingFin skrev:Säger en ren katastrof. Har 2 vänner som lämnat in moppar där. Den ena är inte så teknisk och lämnade in moppen för byte av frambromshandtag och installation av kabelchoke. 170€ kostade det , så förbannat mycket så det är helt sjukt. Dessutom lyckas den klåparen installera choken fel, och stackaren visste ju inte vad det var för fel på moppen då han fick tillbaka den och den gjorde 43...

Den andra lämnade in sin CH som stått i regnet över en vinter och sen i ett förråd i 4år. Motorn hade rostat fast, och den idioten som har verkstaden bytte cylinder, tändplatta, vev, lager och svänghjul. Den fungerade inte då den kom tillbaka och det kalaset gick på runt 700€. Dom lämnade in den igen och då böt han svänghjul igen (varför i hela världen, det hade inget med det att göra?). Då kostade det inget men i slutändan så började den inte fungera ändå så dom förde den till en äkta redig verkstad och då började den fungera
170€??? Hade gjort det gratis åt han om han hade kommit med delarna haha
Skriv svar