Crescent Compact stunt bygge!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Slowrider53
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 februari 2015, 19:03
Ort: Sundsvall

Crescent Compact stunt bygge!

Inlägg av Slowrider53 »

Tjänare!

Efter ha ägt en Puch Maxi innan och ett ex antal moppar efter så har jag nu nog insett att den Puch Maxi jag köpte för 500 spänn som stått i 15 år nog varigt den roligaste moppen jag någonsin haft! Med sina 42kg med full tank och en känsla som en kombination med en trail och en cykel på samma gång kunde man ha riktigt kul! Mena en slider väger ju bly jämfört med en Maxi.

Så nu har jag bestämt mig för att skaffa mig en igen så min nuvarande Peugeot Xps och Fiddyn får åka bort från samligen för att finansera bygget. Som ni hör så kommer jag inte nöja mig med en utborrad plugg, trimkrök och ett par bmx-pegs bak som på den förra!

Nej, nej här snackar vi största cylinder-kitet jag kan hitta (blir väll 74cc gillardoni), ny vev om det behövs, 21mm förgasare, krök osv.. Ny framgaffel som tåll att hoppa med o ha skoj med, skivbroms fram, förstärkt ram osv.

Dock har jag inte bestämt vilken modell jag ska satsa på.. Den förra var tramp och bakdämpnig, men har tänkt nu med kick och stumtbak men vad säger ni? Vilket cylinder kit ska jag välja och är det lika bra att byta vev på en gång? Lämplig framgaffel... Körde orginal på den förra och hoppa ut för trappor o grejer o självklart slog den duktigt igenom men den höll! :lol:
Senast redigerad av Slowrider53 den 14 april 2015, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Livets byggstenar består av tre B:n, Bilar, Brudar, Bärs!
Bild
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Faaan va coolt!! Tycker att du ska gå på kick, dock så är det jävligt ballt med trampor. Släng upp nårgra bilder så fort du börjar! Och försök och göra den så "gubbig" som möjlgt! Asså cykel korg osv. :D :D
Användarens profilbild
Slowrider53
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 februari 2015, 19:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av Slowrider53 »

Karlan_ skrev:Faaan va coolt!! Tycker att du ska gå på kick, dock så är det jävligt ballt med trampor. Släng upp nårgra bilder så fort du börjar! Och försök och göra den så "gubbig" som möjlgt! Asså cykel korg osv. :D :D
Haha jo men det som är skönt med trampor är att de blir så mycket mer lättstartade de är ju bara att trampa eller rulla i en nerförsbacke så starta dom ju på en gång. Annars vet man ju att man kan få kicka som en blå dåre ibland :x Men hade den förra rätt gubbig men denna blir nog riktigt ball tänkt lacka ramen osv.. Blir nog lite lik denna! 8) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40986
Livets byggstenar består av tre B:n, Bilar, Brudar, Bärs!
Bild
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

fasen vad coolt projekt!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Tjena! Jag har byggt en maxi med gilardonis 74cc och racingvev (projektet ligger under fliken "TSR-Garaget") så kolla gärna den. Byggde den tillsammans med ett simonirör och det var svårt att få dom att lira bra ihop, då röret började jobba sent. Men satsa på en riktig vev direkt du.
Lycka till!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Ska du leka med den är nog bak-dämpning ett bra alternativ för att inte fresta på ramen alldeles för mycket.
Nels, Nels, Pelsnernels!
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

Kul projekt ! :)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Men är det nästan inte mer värt att köpa en mt5 motor och sätte på istället? Mer kräm för pengarna liksom! :D
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Har för mig att man måste slipa i blocket för att få cylindern på plats.
Men kul projekt! :D


Rlias: klart som fan man tar orginalmotorn! :lol:
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Slowrider53
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 februari 2015, 19:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av Slowrider53 »

Efter letande efter objekt så berätta en kompis till mig att hans farfar hade en Puch Maxi som jag kanske skulle få köpa men ikke! Den skulle han ha kvar men då sa han att kunde sälja sin Crescent Compact 1252 med en 3 växlad Sachs (fot växel) i helt original skick. Så jag tänkte att de måste va bra mycket roligare med 3 växlar och koppling istället för en automat maxi. :P Dessutom är moppen i samma storlek och väger i stort sätt desamma. Och pojken ville ju ha min Peugeot Xps så sagt och gjort så tog jag xps:en till polaren och körde hem med Compacten ca 1 mil och med en liten slant jag fick i mellan. 8)

Och vilken underbar moppe! Starta alltid på första kicken och gick helt problemfritt hem och med kopplingen var det inga problem att glida omkring på bakhjulet på 1:an (typ 10km/h) Dock gick moppen så fruktansvärt långsamt (precis som förväntat) så ett komplett trim-kitt beställdes samma kväll. 8)

Blev ett 7hk, 60cc kit från rnmotor (som har prisgaranti på trimkit).
Kittet innehöll:
60cc cylinder kit.
17mm förgasare. (bing kopia)
32mm krök o dämpare.
Luftfilter
14 framdrev (12 original)
Köpte även till en jamarcol fuego dämpare.

Detta var också det värsta jag kunde hitta till den vanliga Sachs motorn.
Dock har jag insett att moppen är på tok för fin för att plockas ner och lackas om osv. Men lite skoj ska man ju ha iaf! Så här ser hon ut just nu när jag fått på trimkittet, satt på ställbart munstycke och byt stift till nån värmegrad högre.

Bild
Bild
Fuego dämparen med en hemmagjord upphängning. :)
Bild
Sprack tyvärr bakljuset när jag skulle åka på bakan och skärmen tog i så vinkelslipen for fram och skärmen kapades vid lyktans slut.
Bild
Fick göra en adapter mellan filtret o förgasaren av en gammal kylarslang så de skulle kunna komma förbi soppa kranen. Dock kan jag inte ha kranen i reser-läget så skulle fått tag i en 90 graders böj till filtret. :?
Bild
Compacten och min gamla xps när vi damma över nya sundsvalls bron! 8)
Bild

Så med 60cc och med 14/37 drevning så mätte jag upp den i 67km/h men skulle vilja ha ännu mer fart i maskinen så vad kan jag göra? Lämna in cylindern på portning och plana toppen eller ska man köpa en riktig trimtopp? Eller större förgasare kanske? Kom med förslag! :) Sen har jag ett problem att den dör efter ett tag när man kör på bakhjulet pga att den inte får någon soppa. Kan man göra något åt detta?
Livets byggstenar består av tre B:n, Bilar, Brudar, Bärs!
Bild
Användarens profilbild
Slowrider53
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 februari 2015, 19:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av Slowrider53 »

Ingen gnista!!

Va ute o körde med värstingen igår o maxa upp den i ca 70 o låg på full gas i några hundra meter när den sedan börjar misstända (lät som den bluddra) så ja drar ner och den låter fortfarande dåligt för att sedan sten dö. Lämna moppen och kom tillbaka med ett nytt stift o lite soppa. Byter stiftet (som var kol svart) fyller på soppa o den vägrar starta. Så kollar gnistan och det är helt dött. Bytte stift igen men nä ingen gnista. Nån som vet vad som kan ha hänt?
Livets byggstenar består av tre B:n, Bilar, Brudar, Bärs!
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kolla så dödarkabeln (svart) inte är i kläm eller skavd.
Kolla så tändhatt och tändkabel sitter korrekt, även nere vid tändspolen.

Kolla så brytaren öppnar!
Användarens profilbild
Slowrider53
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 februari 2015, 19:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av Slowrider53 »

Rexxy skrev:Kolla så dödarkabeln (svart) inte är i kläm eller skavd.
Kolla så tändhatt och tändkabel sitter korrekt, även nere vid tändspolen.

Kolla så brytaren öppnar!
Kollade allt nu o såg att bytaren öppnar alldedes för mycket så jag tänkte ta bort svänghjulet o känner då att hela vevaxeln glappar... :( Tog ur motorn och ska klyva den till veckan.
Livets byggstenar består av tre B:n, Bilar, Brudar, Bärs!
Bild
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Blir bra gött det här, följer!
Användarens profilbild
svenssonapaugen
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 april 2015, 18:06

Inlägg av svenssonapaugen »

tråkigt ändå när sånt händer, har du kollat över än?
Kolla mitt veteranprojekt/helrenovering på en monarped!: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 761#653761
Skriv svar