Efter letande efter objekt så berätta en kompis till mig att hans farfar hade en Puch Maxi som jag kanske skulle få köpa men ikke! Den skulle han ha kvar men då sa han att kunde sälja sin Crescent Compact 1252 med en 3 växlad Sachs (fot växel) i helt original skick. Så jag tänkte att de måste va bra mycket roligare med 3 växlar och koppling istället för en automat maxi.
Dessutom är moppen i samma storlek och väger i stort sätt desamma. Och pojken ville ju ha min Peugeot Xps så sagt och gjort så tog jag xps:en till polaren och körde hem med Compacten ca 1 mil och med en liten slant jag fick i mellan.
Och vilken underbar moppe! Starta alltid på första kicken och gick helt problemfritt hem och med kopplingen var det inga problem att glida omkring på bakhjulet på 1:an (typ 10km/h) Dock gick moppen så fruktansvärt långsamt (precis som förväntat) så ett komplett trim-kitt beställdes samma kväll.
Blev ett 7hk, 60cc kit från rnmotor (som har prisgaranti på trimkit).
Kittet innehöll:
60cc cylinder kit.
17mm förgasare. (bing kopia)
32mm krök o dämpare.
Luftfilter
14 framdrev (12 original)
Köpte även till en jamarcol fuego dämpare.
Detta var också det värsta jag kunde hitta till den vanliga Sachs motorn.
Dock har jag insett att moppen är på tok för fin för att plockas ner och lackas om osv. Men lite skoj ska man ju ha iaf! Så här ser hon ut just nu när jag fått på trimkittet, satt på ställbart munstycke och byt stift till nån värmegrad högre.
Fuego dämparen med en hemmagjord upphängning.
Sprack tyvärr bakljuset när jag skulle åka på bakan och skärmen tog i så vinkelslipen for fram och skärmen kapades vid lyktans slut.
Fick göra en adapter mellan filtret o förgasaren av en gammal kylarslang så de skulle kunna komma förbi soppa kranen. Dock kan jag inte ha kranen i reser-läget så skulle fått tag i en 90 graders böj till filtret.
Compacten och min gamla xps när vi damma över nya sundsvalls bron!
Så med 60cc och med 14/37 drevning så mätte jag upp den i 67km/h men skulle vilja ha ännu mer fart i maskinen så vad kan jag göra? Lämna in cylindern på portning och plana toppen eller ska man köpa en riktig trimtopp? Eller större förgasare kanske? Kom med förslag!
Sen har jag ett problem att den dör efter ett tag när man kör på bakhjulet pga att den inte får någon soppa. Kan man göra något åt detta?