Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Moderatorer: Speedway , MrAndersson , TheAndersson , CaToXXo
MrPutte
Elmoped
Inlägg: 5 Blev medlem: 27 januari 2015, 23:12
Inlägg
av MrPutte » 27 januari 2015, 23:40
Jag har köpt en moppe av ovanstående modell till min son. Problemet är att den inte startar.
Säljaren sa att när de ställde in den så gick den men nu tänder den inte alls.
Det kommer fram bensin.
Gnista på stiftet finns.
Men den vägrar att tända och än mindre starta. Då har vi även prövat med startgas och rengjort förgasaren.
Tändstiftet blir inte ens blött men det går fram bensin till förgasaren och det skvätter ut ur den när man försöker starta den.
Tips och råd emottages tacksamt!!
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836 Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05
Inlägg
av Pelsnernels » 28 januari 2015, 08:06
Är kicken lätt att dra runt? Har den kompression?
Undersök reed-venitlerna. Sitter precis mellan motorblocket och insuget. Är de hela och läcker inget ifall de är stängda?
Testa med ett annat tändstift, det kan komma gnista men den kan vara dålig och komma lite för tidigt/sent om stiftet är skadat.
Utgår från att dödare m.m är avstängda.
Nels, Nels, Pelsnernels!
karlzzoonn
Elmoped
Inlägg: 53 Blev medlem: 8 april 2014, 08:24
Ort: norrköping
Inlägg
av karlzzoonn » 28 januari 2015, 08:45
du kan ju kolla om flottörnålen öppnar som den ska så det rinner ner bensin i förgasaren om du inte har gjort det men är det bensin i flottör skålen så är det lungt
setup en så länge:
Stage6 70cc mk2 racing
Naraku evo racing vev
stage6 wingcooler
Zx-r rör
3,2 grams dr.pulley vikter
blå tryckfjäder 28 kg
Gula kopplings fjädrar
dellorto black edition 21mm
Hebo membran (röda)
snabbgas
MrPutte
Elmoped
Inlägg: 5 Blev medlem: 27 januari 2015, 23:12
Inlägg
av MrPutte » 28 januari 2015, 21:48
Hittar ingen dödare förutom tändningslåset.
Hur testar jag om reed-ventilerna funkar? Jag såg inget fel på dem men det kanske finns något bra sätt att testa dem.
Kicken går runt lätt men vet inte om det är för lättt...
Soppa kommer till förgasaren. Det skvätter ut lite mot luftfiltret när man försöker starta den.
Ska införskaffa nytt tändstift och hoppas på ett mirakel....
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836 Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05
Inlägg
av Pelsnernels » 28 januari 2015, 22:00
Håll upp reed-ventilerna mot en lampa och se om det lyser igenom.
Känner du tydligt om du kickar långsamt att det blir trögare när kolven går upp mot toppen, och lättare när den vänt och går ner?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218 Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby
Inlägg
av Snowtiger » 1 februari 2015, 18:28
reedventilerna släpper in för mycket soppa. Hade samma problem med mina visade sig vara en liten spricka i ett reed. det behöver inte stämma bara är min gissning
Brum, Brum.
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256 Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17
Inlägg
av cod3mwf » 1 februari 2015, 22:22
Reeden öppnar för mycket. Hänt mig samma sak fast då var en sten som höll reeden öppen hela tiden
MrPutte
Elmoped
Inlägg: 5 Blev medlem: 27 januari 2015, 23:12
Inlägg
av MrPutte » 1 februari 2015, 22:38
Öppnar sig för mycket? Såg ni klippet? Jag trodde att det definitivt var för lite!
Men borde inte motorn reagera om man sprutar in startgas direkt in i cylindern? Det händer ingenting.
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256 Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17
Inlägg
av cod3mwf » 2 februari 2015, 19:08
Testa å byt stift
MrPutte
Elmoped
Inlägg: 5 Blev medlem: 27 januari 2015, 23:12
Inlägg
av MrPutte » 2 februari 2015, 20:27
Redan bytt.
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218 Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby
Inlägg
av Snowtiger » 2 februari 2015, 20:56
cod3mwf skrev: Testa å byt stift
Han hade ju gnista.
Brum, Brum.