Läcker ur förgasarn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

KeevvaaN.99
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2014, 22:05
Ort: Orsa

Läcker ur förgasarn

Inlägg av KeevvaaN.99 »

Tjena! Tagit bort oljepumpen på min Derbi Senda extreme 06! Så idag åkte jag å köpte en dunk bensin å lite olja! Blanda 1dl olja på 5litet bensin och slog i tanken! Choka moppen å den gick igång! Sen la den av! Å de börja rinna bensin över allt på förgasarn! Tog loss tänstiftet å kicka, då skvätte de ut bensin där också.. Så nu undrar jag vad felet kan vara... Alldeles för stort munstycke? Blåste rent flottörhuset å munstycken osv!.. Men hjälpte inte...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Skit imellan så flottörnålen inte kan stänga, eller att flottören hängt sig helt enkelt. Ibland kan man få det att funka genom att knacka på förgasaren (knacka sa jag, inte slå sönder 8) ), annars är det demontering & rengöring som gäller.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
KeevvaaN.99
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2014, 22:05
Ort: Orsa

Inlägg av KeevvaaN.99 »

har fixat det nu! vart bättre. men sen jag tog bort oljepumpen och skulle försöka starta så vill den inte starta. den starta en gång sen la den av å inte starta nå mer... den får för mkt bensin tror jag. för varje gång jag tar ut stiftet är det blött som fan. måste man gör nå speciellt när man tar bort olje pumpen? blandar som man ska: 2% 1dl olja på 5liter bensin :roll:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Du bör ställa om förgasaren, för nu har du ju en mängd olja i bensinen som hänger med också. ;)
KeevvaaN.99
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2014, 22:05
Ort: Orsa

Inlägg av KeevvaaN.99 »

menar du att jag ska ställa om bränsleskruven och byta munstycke? 8)
KeevvaaN.99
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2014, 22:05
Ort: Orsa

Inlägg av KeevvaaN.99 »

bara jag kickar så börjar det rinna ur bensin runt flottörskoppen... tog loss röret idag, å de va fullt med bensin.. vad kan felet vara. mycket tacksam för hjälp :cry:
Användarens profilbild
Fredrik Österlund
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 januari 2015, 12:12
Ort: Klintehamn, Gotland

Inlägg av Fredrik Österlund »

Hände samma sak på min Cross och då tog jag bara isär förgasaren och tvättade den medans jag höll på och satte ihop den och sen funkade den skitbra! 8)
Four wheels move the body, two wheels move the soul ;)
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Vet inte om det kan vara detta så någon smartare för säga om det är fel men när du tar bort oljetanken går ju en oljeslang från förgasaren till oljepumpen. Om du tar bort den och inte täpper igen borde det väl rinna bensin därifrån.
Men kolla...ja la en post!
KeevvaaN.99
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2014, 22:05
Ort: Orsa

Inlägg av KeevvaaN.99 »

Japp! Täppt igen oljeslagen, de är vid flottören de läcker runt packningen, men satt en svetstång på bensinslangen å pröva starta, så den sög upp all överbliven bensin från förgasaren, då starta den dirket! Blir att beställa ny vakumkran och en ny packning! Eftersom vakumkranen bara trycker ur bensin efter man stängt av, vilket den inte ska göra... Sen ska den väll suga tillbaka allt efter man stängt av moppen? Eller har jag fel? Annars om inte de hjälper får jag göra ren förgasaren riktig, tycker den inte är så skitig..
Skriv svar