DT 50 Mx renovering

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

DT 50 Mx renovering

Inlägg av Lillis1976 »

Hej.
Jag köpte mig en defekt DT nyligen med felbeskrivningen startar inte pga förgasarfel.
Nu har jag haft isär det mesta och rengjort och kollat.
Men jag får den inte att starta.
Jag har gnista och bränsle fram till cylinder men den hostar knappt till.
Om jag kickar 20+ gånger kan den hosta till och skjuta ut en liten eldsflamma ur en liten hål i kröken (2x2mm hål) tillsammans med en ordentlig avgassmäll.
Verkar precis som att den tänder i helt fel läge, men om jag förstått det hela rätt så kan man inte justera tändingen på denna??

Lägger med några bilder så kanske ni ser något jag missat?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Korrekt, tändningen är inte justerbar.

Har haft samma symptom på några moppar där (minst) ena packboxen på vevaxeln läcker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

Inlägg av Lillis1976 »

Ok. ska kolla packboxarna. ser man det tydligt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

På tändningssidan (bakom tändplattan) ser man vanligtvis att det runnit olja från packboxen, den brukar "småläcka" ett tag innan det är så allvarligt att det märks. Svårare på växellådssidan eftersom där redan är fullt av olja. Kanske går fylla upp vevhuset med bensin och se om det sipprar ut nått genom packboxen, men det är nog ingen idiotsäker metod.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

Inlägg av Lillis1976 »

Har beställt packbox sats och packningssats. Så jag antar att jag får klyva motorn och se det som förebyggande underhåll om det inte var det..
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Glöm inte packningssilikon (eller motsvarande), man använder sånt istället för packning mellan blockhalvorna. Och när motorn ändå är isär är det lika bra att stoppa i allra minst två nya ramlager och allt annat man upptäcker inte är fullt friskt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

Inlägg av Lillis1976 »

Ok, tack för tipsen. Återkommer med resultat.
Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

Inlägg av Lillis1976 »

Nu har motorn fått sig en renovering. Stoppade i nya lager till veven och nytt lager till utgående axel. Lagren till veven var slut. På vevens vänstra sida hade någon utav okänd anledning satt dubbla tätningar. Kopplingskorgen glappade ordentligt och när jag hade öppnat den såg jag att den varit isär tidigare, då det låg taskigt tillklippta gummibitar i den. Ersatte dom med bitar med bra passform. Det hade också blivit lite märken från lamellerna i korgen vilket jag fick hjälp med att fräsa bort. Skruven som sitter i kopplingsarmen var skrot men är nu utbytt.

Monterade tillbaka motorn idag och skulle kicka igång den men efter ett par försök slog jag i smalbenet och blev förbannad. Tog borrmaskinen med en 19 hylsa på och körde på svänghjulet. Den hoppade igång nästan direkt och gick hyggligt rent och fint. Körde bara några sekunder och stängde sedan av den.
Kopplade in saker jag inte hade fixat och startade upp den igen, den gång med handkraft på kicken. Startade på andra försöket.

Hade lite grejer kvar att fixa innan jag kunde provköra så jag ordnade med det, bland annat broms och luft i däcken.

Startade upp den igen och varvade lite, svarade fint och gick ganska rent och fint. Lade i växel men koppling tog för mycket så den ville nästan inte driva alls. Får fixa det sen.

Problemet är att kort därefter dog den plötsligt och ville inte alls starta mer. Hostade i avgasröret på samma sätt som den gjort tidigare.
Provade att starta den med borrmaskinen igen och efter en längre (ca 30 sec) malande och hostande drog den igång igen. Men inte lika rent och fint som tidigare. Den dog men startade igen och sen kastade jag in handduken och åkte hem från garaget.

Vad är kan det vara för fel nu? Jag tror inte att förgasaren är original men den är renblåst med tryckluft. Dock inte grundligt genomgången.
Eller är det så att jag har ett elfel som visar sig när sakerna kommer upp i värme kanske?
Lillis1976
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2015, 12:42

Inlägg av Lillis1976 »

Det var elfel också.. På kablarna från generatorn var det kabelbrott.
Ska det inte vara något som håller fast kopplingsarmen i motorkåpan?
Köpte renoveringssats för jag trodde att min inte var komplett men fick samma saker som jag redan hade. Har kollat på diverse halvtaskiga sprängskisser men inte blivit så mycket visare av dom.
Någon som har tips på saker att tänka på där?
Skriv svar