Tja, har en snabb fråga som jag inte har hittat något riktigt svar på!
Funderar på att köpa ett mk thrower till derbin nu men är osäker på om oljepumpen kommer att fungera? Alltså om den fortfarande kommer att hänga med och pumpa rätt mängd olja.
/Max
Nja vill helst inte mixtra för mycket med dedär så om det inte finns något annat alternativ så får jag nog skita i röret.
Men tack för ett snabbt svar .
Det är nästan ingenting du behöver göra.
Ta av olje pumpen tar kanske 5 min sen kan du köpa snygga olje pumps lock och skita i kåpan då det blir snyggare Imo
Sen tar du 2% 2 taktsolja i bensinen. Gör det enkelt och ha en 10 Liters bunk
2 dl olja i det sen häller du bara i bensinen i tanken. Klappat och klart!
Eller mer exakt och kolla vad tanken rymmer och räkna på det.
Senast redigerad av Rotmosmannen den 11 januari 2015, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror du kan köra med effektrör och oljepumpen inkopplad jag tror inte oljepumpar bara pajar sådär utan vidare visst inget håller för evigt men det är nog lite överdrivet med det att dom bara pajar är du osäker ha i lite olja i tanken men tror inte oljepumparna är så opålitliga men vad vet jag det beror väl på vad det är för moped och kvalitet på moped.
Tack för svaren!
Jag är också ganska säker på att den kommer att hålla, det jag är/var osäker på var om den fortfarande kommer att leverera rätt mängd olja eftersom att jag kommer att byta munstycket. Hittade precis detta svaret av G-son ( bläddra ner lite ) : http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45007. Så om jag nu trimmar så får jag väl ta bort pumpen i alla fall...
Tillägg: Vad ska jag göra med de anslutningar till förgasaren som oljepumpen gick till? Alltså kan man köpa någon slags "plugggrej" och sätta för?
/Max
Max99 skrev:Tack för svaren!
Jag är också ganska säker på att den kommer att hålla, det jag är/var osäker på var om den fortfarande kommer att leverera rätt mängd olja eftersom att jag kommer att byta munstycket. Hittade precis detta svaret av G-son ( bläddra ner lite ) : http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45007. Så om jag nu trimmar så får jag väl ta bort pumpen i alla fall...
Tillägg: Vad ska jag göra med de anslutningar till förgasaren som oljepumpen gick till? Alltså kan man köpa någon slags "plugggrej" och sätta för?
/Max
Tror det bara är att plugga igen så att inge smuts kommer in där
Om det är matten som är svår när man blandar olja i tanken själv så finns det en app för iphone som heter mixomatic. Det räcker med att skriva hur mycket bensin du har tankat samt hur mycket olja du ska ha(t.ex 2%) så får man fram hur mycket olja det ska va.
Ett trimrör gör så liten skillnad att det bör spela relativt liten roll (stor skillnad mot 70cc cylinder som svaret du hittade handlar om). Vill du ha säkerhetsmarginal, fortsätt köra med pumpen och blanda typ en halv procent i bensinen.
Som sagt är oljepumparna pålitliga, och brukar inte gå sönder till höger och vänster som man kan tro om man lyssnar på alla som avråder från att använda dom. Men det är klart, grejerna SKA kontrolleras med jämna mellanrum, struntar man i det och kör med feljusterad vajer, gamla hårdnade slangar som kan spricka eller nått annat i den stilen så kan grejerna givetvis lägga av...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag körde Mk Thrower med original 50cc och oljepumpen inkopplad.
Det enda jag gjorde med oljeblandningen var att köra som vanligt med oljepump (med olja i oljetanken) och sedan bara hälla i en skvätt med olja direkt ner i bensintanken när jag hade tankat. Var inte speciellt noggrann med rätt oljeblandning utan jag bara körde på känsla. Gick alltid lika fint och fick aldrig problem. Men som sagt, bara en skvätt med olja, inte någon hel deciliter.
Tack igen för svaren, så jäkla skönt att kunna fråga folk som kan sina grejer! Om jag nu skaffar röret så blir det till att slänga i lite extra i tanken. Skitbra med den där appen också, mycket lättare om man ska blanda typ 0,7% eller nått sånt.
/Max