för man köra motorväg med A1

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Mathias Nörup Barnby
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2014, 17:33
Ort: helsingborg

för man köra motorväg med A1

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

hej jag undar om en sake viss man tar a1 köra kort för man då köra motorväg och ha en 125cc motor och är det samma reglera med triming som med 50cc
Senast redigerad av Mathias Nörup Barnby den 8 januari 2015, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
jag ha dyslexi så jag stava som en hest
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Nej, Du får inte köra på motorväg med en moped.
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Gilerahjärnan, läste du ens hans fråga? Nej iallafall, du för inte trimma en lätt MC om du inte reggar om den med trimmet. Med trim får den ha max 11kw effekt. Och ja, du får köra motorväg med lätt MC!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Med lätt mc får du köra det som hastighetsskyltarna säger, och motorväg då givetvis!

Fördelen med en lätt mc är att de inte har någon maxhastighet. En moped, t.ex. eu klass 1, får bara gå 51 (52) km/h. Detta gör det svårt att kontrollera om en lätt mc är trimmad eller inte. Endast en effektmätning kan säga det, vilket gör att man kan trimma en del utan att någon märker det/ bryr sig.

Sen kan det ju väcka viss misstanke om man har en gasgas med 40hk som går på bakhjulet 1:an 2:an 3:an.

Med andra ord, det är inte lagligt att trimma över effektgränsen (11kW/15hk), men rent praktiskt så är det svårt att åka dit för det om man inte trimmar för mycket och råkar på en tjurig och erfaren polis.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar