Obeee's drac "projekt"

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Obeee's drac "projekt"

Inlägg av obeee »

Projekt start 7/1-15
Har sett många olika projekt och har själv blivit taggad att göra ett eget projekt. Sen jag var liten har jag varit intresserad av motorer och nu när jag har en moped kan jag hålla på med den och dela med mig så att ni som är lite mer kunniga kan rätta mina eventuella fel. Under jullovet fick jag hem ett paket som innehöll munstycken, höjningssats och ett turbokit gp 2008.
Eftersom jag inte har hittat något att ställa upp mopeden på och inte vill börja med att byta munstycken tänkte jag att jag skulle börja med att byta avgassystemet. (Förlåt om det är dålig kvalité på bilderna, använder mobilen.)

Första update: [spoiler]Började med att plocka på kåpor och sadel för att underlätta arbetet. Bild


Sen bort med det gamla systemet Bild

Till min förvåning fanns en strypining i den gamla kröken. Bild


En bild på det gamla och nya systemet Bild

Hade hoppats på att bli klar med avgasrörsdelen idag men jag tror att jag måste beställa sånhär tätning som sitter vid cylinder, för jag är inte säker på om det jag fått ska sitta där. Det är som ett kort rör som nästan passar perfekt med adaptern, någon som vet om det är det jag letar efter? Avslutar med denna bild :) Ha det bra. Bild[/spoiler]

Problem: [spoiler] Adaptern på avgasröret som ska in i cylindern är för liten. Den gamla hade en sånhär http://i.imgur.com/e5n4ZzR.jpg Har lite problem med att få loss den biten, är det nån som vet vad det kallas och vart man kan köpa?[/spoiler]
Senast redigerad av obeee den 8 januari 2015, 17:56, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Vad för cylinder ska du skaffa för att matcha röret? :)
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Yeah, bout that... Nej, men hade inte tänkt skaffa ny cylinder så länge nuvarande (original tror jag) håller. Blir det ett problem? :roll:
Användarens profilbild
Pontuswigg
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 1 juli 2014, 16:01

Inlägg av Pontuswigg »

De här kommer följas håller själv på med ett drac 80cc projekt !
Speedfight 2 -07 50cc (Kvar)
Honda MT5 50cc (Såld)
Rieju Drac 80cc (Såld)
Speedfight 2 50cc (Såld)
Aerox 70cc Mk2 (Såld)
Derbi Senda 70cc (Kvar)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

obeee skrev:Yeah, bout that... Nej, men hade inte tänkt skaffa ny cylinder så länge nuvarande (original tror jag) håller. Blir det ett problem? :roll:
Röret du precis köpt är inget man köper till 50cc cylinder och tror att den kommer gå utav bara fan för det röret är tillverkat för motorer med mer ös i maskineriet, pigg 70cc och uppåt. Det kommer såklart fungera med din 50cc men det är en bra bit ifrån att vara optimalt.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14267

En airsal 70cc skulle vara ett bra tillägg så att röret får jobba mer än om du bara kör med 50cc. Airsals billigaste 70cc är hyfsat billig men det är mycket värt pengarna då skillnaden med 50cc och 70cc till ditt rör är stor.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Köpte inte den du länkade, det fanns ju två olika. Jag hoppas att den jag köpte passar bättre med orginal cylindern. http://www.twostroke.se/product.asp?product=14268
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

obeee skrev:Köpte inte den du länkade, det fanns ju två olika. Jag hoppas att den jag köpte passar bättre med orginal cylindern. http://www.twostroke.se/product.asp?product=14268
Jaha det såg jag inte. Eftersom röret kom med en adapter för 50cc så har nog tillverkaren gjort så att röret fungerar med 50cc så om logiken stämmer borde ditt rör vara en tamare version av 80cc röret och borde då fungera men det återstår att se tills du ställt in förgasare och provkört ;)
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Ja, det blir troligtvis nästa moment. måste bara läsa alla förgasarguider först :wink:
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Trevligt! :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Fredrikgustavsson
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 september 2014, 19:09
Ort: Högsäter

Inlägg av Fredrikgustavsson »

Gött med ett till drac projekt! :)
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Problemupdate
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Någon som kan hjälpa mig med mitt problem?
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

obeee skrev:Någon som kan hjälpa mig med mitt problem?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=17451

en sån gör väl jobbet? :)
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

En sån här jag i avgasröret men den är för liten för avgasporten i cylindern. Det du länkade är det som inte är inringat i bilden.
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

obeee skrev:En sån här jag i avgasröret men den är för liten för avgasporten i cylindern. Det du länkade är det som inte är inringat i bilden.
på bilden ser det ut som en 28/25 adapter med en hylsa som gör 25 till 28 igen, och det finns en 28/28 adapter i listan

EDIT: Ifall du bara vill ha hylsan så har du den här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14382
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Ja! Tack så mycket :D
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

obeee skrev:Ja! Tack så mycket :D
Inga problem :D
Skriv svar