Tiggetigges Speedfight 2 LC - Projekttråd

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Tiggetigge
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mars 2013, 17:43
Ort: Hässelby

Tiggetigges Speedfight 2 LC - Projekttråd

Inlägg av Tiggetigge »

Tjena och välkommen till projektet! Hoppas det gillas!

Här kommer ni kunna följa min Speedfight som ska trimmas och stylas en hel del, till skillnad från många andra vill jag att allt ska vara i toppskick, "inte så noga" funkar inte för mig, betalar hellre för att få något som är bra gjort, gillar också grejer rent och snyggt.

Utgångsobjektet är min trogna Speedfight 2 LC som varit min brukis i 1 och ett halvt år ungefär. Moppen har alltid gått skitfint och varit pålitlig, krånglat lite ibland men då har det bara varit slitdelar som behövts bytas. Moppen är ju ändå nästan 14 år gammal och gått 2000 mil snart. :wink:


Experimenterade lite med färger istället i setup och styling, mest grönt nu dock hehe, hoppas det blir mer tydligt än bara smileys. :)


Klart: :D
Har hemma: 8)
Kommer: ;)
Kanske: :?

Mål:
• Få en snygg moppe som går bra och drar till sig blickar.
• Lära mig så mycket som möjligt
• Förhoppningsvis lära mig polera aluminium bättre.
• Ha roligt såklart.



Nuvarande Setup:
Urpluggat original/Leovince Zx
Borttagen variatorstrypning
Malossi Gul tryckfjäder
8,5g vikter

Kommande Setup:
Renoverad motor
Stage6 Sport Pro 70cc
Dellorto Black Edition 19mm
Shortneck insug
Malossi multivariator
Leovince Zx

Stage6 Hpc vev
Ostrypt CDI
Bytta drev i transmissionen
+vikter, luftfilter, kopplingsfjädrar, tryckfjäder, rem osv osv.


Malossi Flyclutch
Stage6 CNC remskiva


Styling:

Firmalackade kåpor i Volvo Sonic Blue/ Skoda RS blå + Silver/svart metallic.

Något snyggt nudebar/ KOSO GP i original mätarhuset.
Durkplåt Batterilucka
Durkplåt fotplattor
Lackade innerkåpor, met. svart, blankt.
Proffssytt sadelöverdrag.
Moddad kylarkåpa
Moddat framlyse
Moddad bakkåpa
Spackla innerkåpans hål osv.
Polerat insug
Michelin Power pure fram + bak.
Någon snygg bakdämp
Sidostöd
Ludix Blaster Fälgar
Polerade fälgkanter
Polerad variatorkåpa, blå kick.
Jetforce eller Aerox framgaffel m. Ludix Blaster fälg
Höjningssats
Led baklyse med inb. blinkers.
MTKT underkåpa
Lackade bromsok :? kanske
Lackat motorblock :? kanske

Tona blinkers fram

m.m

Läs: Bildstorlekarna blev lite knasiga men detta är första gången jag laddar upp såhär, nästa gång ska de bli perfekta, lovar! :wink:

Update 1: 02/1-15 (September 13-December 14).
[spoiler]Då börjar vi med lite bilder då! Hellre för många än för få tyckte jag, här är från när jag köpte den i september 2013 och från annonsen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen så kom det snö...
Bild

Bild

Moppen såg typ likadan ut fram till i somras då jag köpte bakkåpa, handtag och lite annat smått och gott. Hade dessvärre inga bilder när den var ny...

Bild

Bild

Köpte baklyse med inbyggda blinkers NYTT, 2 bromsskivor, 1 i nyskick andra helt ok, framdämp och bakfälg med schysst däck för 500 med hemkörning av en kille jag känner, bara lyset kostar 399 så tyckte det var värt, ännu bättre när jag fick 2 extra fälgar, 2 gafflar och 2 variatorkåpor på köpet. :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Gamla äckliga fälgen jag fick punka på och den gick i marken, jag fick sladd på asfalt, hade dessutom en polare bak på, ett under att vi inte kraschade ner i marken.. Ärgad lack dessutom..

Bild

Bild

Köpte denna fräscha kåpa av en annan polare för 70kr, väldigt fin och dessutom en TNT eller styleprokåpa så snyggare design.
Bild

8)
Bild

Så här såg den ut i somras, vit fälg då jag fått punka på den andra´och inte orkat byta. Inte snygg direkt men rätt fräsch iallafall.

Bild

Bild

Bild

September 2013 - Moppen gick tvärkasst efter välbehövligt rembyte, visade sig vara konstig rem men gick fortfarande konstigt.. Lånade koppling och variator från en polares viva han hade då och moppen varvade som satan, gick som en stucken bålgeting, 80km/h på GPS raksträcka med org-rör, och ja det går då detta är vattenkyld Spf, man kan plocka mer effekt ur dem ist för luftkylt som MAX gör 65 urpluggade. Köpte den kopplingen av honom, gick bättre men inte helt bra och även förgasaren var konstig, gick bara bra med choke i.. Köpte Malossi gul tryckfjäder, munstycken, rem och vikter och experimenterade med dessa 8 timmar i sträck dagen innan Frihamnen, något stressigt var det.. Fick även på Zx-röret, nya bromshandtag och annat krafs, men den gick jävligt bra sen också vad jag minns. :)

Bild

Såhär såg den ut på frihamnen, inte helt org längre i alla fall.

Bild

Bild

Bild

Speedfighten hade inte haft bakbroms sedan augusti då slangen gått emot bakdäcket och fått hål, så letade länge efter en ny men Speedfight LC är inte jättevanliga, en snubbe jag känner hade däremot bakbromssytem till Aerox så köpte det av honom, ville byta allt i bromsväg samtidigt som en bromsrenovering typ (skivor, slang, belägg, bromsvästka).

Skulle byta skivorna vilket var svårare än jag trodde, rundade skruvarna och fick betala en svetsare 600 för att få ut dem, han svarvade dock också ner dem så dem var helt jämna och svetsade även ett kylarfäste i aluminium så var lugnt, moppen stod pga detta i ca 2 månader, får fortfarande inget tryck i bakre oket, ska klyva och kolla packningarna när jag orkar.
Bild

Bild

Helt jämnt svarvat, slipar ner sig själv sen så kommer inte slipa sönder beläggen eller så.

Köpte en Aerox av en polare här någon gång i September som gjorde att Speedyn fick stå ett tag, bjuder på ett par bilder på den också. :D

Bild

Hem och skruva!
Bild

Bild

Gamla skivor till höger.
Bild

Bild

Före!
Bild

Efter!
Bild

Bild

Det vänstra var fulare från början och satt original på min speedfight, det navet hade faktiskt fräschare lager så putsade upp det istället
Bild

Bild

Bild

Vänstra navet (fram) Högra = bak, dem var finare i verkligheten, kameran är inte riktigt rättvis, de blänkte som fan.
Bild

Före!
Bild

Bild

Efter! Syns inte när däcket är på men gillar när det är fräscht. ;)
Bild

Putsade även på oljetank och soppatank, bytte också soppaslangar som torkat. Galet fint skick på ram och kablar faktiskt. :)
Bild

Innan
Bild

Bild

Rubbing <3
Bild

Bild

Bild

Bild

Före!
Bild

Efter!
Bild

Usch vad snuskigt, slut på avfettning så det tar vi en annan gång.
Bild

Behöver hjälp om jag ska ha kvar denna samma färg eller lacka i samma som moppen ska vara eller nått annat kul, kommentera!
Bild

Bild

Köpte detta mycket välbehövliga Bahco set på specialpris på jula, får avsluta denna "inledningsupdate", tack för mig så länge, vi hörs nästa gång![/spoiler]

Update 2: 30/1-15

[spoiler]Tjenare igen, var ett tag sen jag uppdaterade, mycket har stått still pga skola och andra projekt. Moppen går tvärkasst, har bytt och testat allt möjligt, förgasare och koppling mest men den går fortfarande inte så bra som jag vill att den ska, är ju helt org så inte så mycket som kan vara kass tycker man. Ska mixtra lite mer med förgasare och se om det hjälper, misstänker att kolv/kolvringar inte är speciellt vackra just nu då de aldrig bytts på 2000 mil, får öppna och kika när jag orkar, spelar dock ingen roll då jag ska renovera motorn totalt och byta cylinder, men man vill ju hinna sladda lite också. :wink:

Nog med text, bjuder på lite bilder på lite grejer jag köpte nyligen och hur skrotet ser ut idag, lite småtrist kanske men bättre än inget hoppas jag. :D

Kommentera gärna vad ni tycker om projektet hittills och om det är någon jag ska göra annorlunda eller mer utav.

Så här ser skrotet ut just nu, inte mycket har hänt helt enkelt, har fått smaka på ordentligt med snö i veckorna däremot :wink:
Bild

Ja, regskylten är på, mopparna står i ett garage som inte är på den adressen, och fanmail får jag ju så mycket redan.. :cry:
Bild

Köpte förgasare, cylinder, luftfilter och insug av en kille på facebook till schysst pris, jävligt nöjd.
Bild

Dellorto Black Edition 19mm
Bild

Bild

Bild

Stage6 Sport Pro 70cc
Bild

Bild

Mycket fint skick, 40 mil bara. :D
Bild

Snuskigt som fan, spolade av lite snabbt bara, tråkigt när man sitter och gnuggar och så blir det lika skitigt så fort man kör. Blir roligare att putsa när det är blästrat och nylackat. :D
Bild

Lite bättre iallafall.
Bild

Bild

Det var allt för denna gång, lite tråkigt kanske, ska polera lite saker till nästa gång och lite annat kul så förhoppningsvis blir det mer intressant då. :)

KOMMENTERA!
[/spoiler]
Senast redigerad av Tiggetigge den 30 januari 2015, 21:48, redigerad totalt 15 gång.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Hur ska du köra med aeroxgaffel på orginalfälg? Original sitter väl bara på en sida? Eller kommer du modda om navet?/köra med aerox-fälg?

Ser ju annars fint ut :) kul med mycket bilder :D
Nels, Nels, Pelsnernels!
Tiggetigge
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mars 2013, 17:43
Ort: Hässelby

Inlägg av Tiggetigge »

Tjenare och tack för kommentaren, uppskattas!
Har skrivit om texten 3 gånger så glömde skriva det denna gång men köpte Ludix Blaster, vanliga 12 tums fälgar men tycker dem är snyggare o inte så många som byter sånt på moppar så vafan varför inte. Framfälgen är ju till vanlig gaffel, Blaster bak passar rakt på både fram och bak på Speedfight DD.

Antingen har jag bara vanlig viva/Ludix gaffel men skulle vara grymt snyggt med Aeroxens tjockare gaffelben och sen stänkskärm på det. Tror ludixfälgen är något smalare så man får modda på nått sätt, vill helst inte ha Roxxfälgar då dem är rätt uttjatade.
Det jag inte förstår - förstör jag
Tiggetigge
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mars 2013, 17:43
Ort: Hässelby

Inlägg av Tiggetigge »

Update :lol:
Det jag inte förstår - förstör jag
Skriv svar