hur Får jag lampan att lysa

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

hur Får jag lampan att lysa

Inlägg av Derbendan »

Hej jag har en lynx glx 5900 och jag bytte ut orginal lampan mot en 9-32v 50w cree led! Men den orkar knappt lysa eftersom den bara lyser just lite!! Den borde inte kunna få för lite ström eftersom orginal lampan var 60w halogen!! Vet någon vad det kan vara??
Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

Inlägg av Derbendan »

Jag har alltså kopplat in lampan Isamma stick som orginal lampan
Användarens profilbild
DtBaronen
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 30 april 2014, 08:32

Re: hur Får jag lampan att lysa

Inlägg av DtBaronen »

Derbendan skrev:Hej jag har en lynx glx 5900 och jag bytte ut orginal lampan mot en 9-32v 50w cree led! Men den orkar knappt lysa eftersom den bara lyser just lite!! Den borde inte kunna få för lite ström eftersom orginal lampan var 60w halogen!! Vet någon vad det kan vara??
Kan vara batteri... om det inte är det så får du ta och skaffa samma lampa som du hade tidigare.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Matas likström eller växelström till lampan?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

Inlägg av Derbendan »

Skotern har ju inget batteri den mattas ju bara med ström när den är igång och det är likström efter som snöskoter är ett fordon!!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Utan batteri, ingen likriktning, alltså lär den ge växelström. LED-strålkastaren är med största sannolikhet avsedd för likström. Där har du nog problemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

Inlägg av Derbendan »

Nä de är likström i alla fordon men snöskotrar har inget batteri förutom dom med elstart!!!! Skoter ger bara ström när den är igång !!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nej. Den har en växelströmsgenerator av den enkla anledningen att såna är enklare, billigare och effektivare än likströmsgeneratorer, vid behov likriktas strömmen sedan men eftersom skotern tydligen inte ska ha något batteri och glödlampor faktiskt fungerar lite bättre på växelström än på likström är det högst osannolikt att du har likström på den.

Alla fordon har inte likström. Skulle säga att mycket få fordon som inte har batteri från fabrik har det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

Inlägg av Derbendan »

Ja men ingen veteran snöskoter har batteri och det är likström! Lampan lyser svagt och när man gasar på så slocknar den, kan den få för mycket ström då eftersom lampan matas ju med mer ström när man gasar och då dör den helt!! Den lyser starkt i nån milli sekund när man startar den!!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

G-Son har helt rätt. Hade en kinaskoter med en exakt lika lampa. Gav litehuvudbry ibörjan då lampan gick på 55w org och LEDn på 10w. Den lyste MYCKET svagt men farsan tycktr jag skulle koppla den till batteriet och testa eftersom kineser har lite knasiga elshceman och gav växelström till lampkabeln.

Du får helt enkelt slänga på ett batteri eller en likriktare om du vill ha det att fungera. Har ett litet biltema batteri på 5.5Ah och det räcker för att driva lampan på 12v över 1.5h och den lyser fully hela tiden.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Derbendan
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 juli 2013, 14:29

Inlägg av Derbendan »

Jo jag märkte de och jag har verkligen inte trott att det är växelström till lampan men jag kollade med multimeter och märkte att de var sant!! Har beställt en likriktare så då borde jag nog få de att funka
Skriv svar