Vilken crossmoppe? |FÖRSLAG|

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

nerpizch
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 oktober 2014, 18:05

Vilken crossmoppe? |FÖRSLAG|

Inlägg av nerpizch »

Tjena.. nu blire ju till att köpa moppe snart!
och då har jag frågan : vilken ska jag köpa???

jag har kollat på en CPI SM (07) och den ser sjukt fräsch ut men jag har hört dåliga rykten om den såsom ramen ? motorn är kopia och andra saker som att växeln glappar mellan 5-6 ...ligger också på blocket http://www.blocket.se/vastmanland/Cpi_S ... m?ca=2&w=3

jag har också kollat på en Derbi som ligger på blocket.. dede här mopederna har jag hört är ganska svår att pilla med... http://www.blocket.se/vasternorrland/De ... m?ca=2&w=3

kom med fler förslag!!! vill ha mycket förslaag och åker inte längre än 30 mil!
bor i östersund .. bara att räkna :?
Nerpizch : Yamaha neos sämst i världen ❤️
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Alltså först och främst skulle jag hitta en moppe med AM6 motorn, då den tål mycket, kvalite-delar (inget kina mekk) samt att det är lätt att hitta reservdelar till AM6 både begagnat och nytt. AM6 motorn sitter i mopeder så som Beta RR, CH Racing och några fler jag inte kommer på just nu.

Sen moppe då, alltså själva "chassit". Jag skulle säga en CH alternativt en Beta RR. CH har alla delar från en 125 fast en 50cc motor (AM6). Alltså framgaffel, ram osv osv. Kanske att 125 har lite grövre bromsar men men. Sen har vi Beta RR. Den tycker jag är den snyggare av de 2 och skulle kört på en sån om jag var du. Du kan ju alltid sätta på en CH gaffel på den så är den ULTIMAT. Har haft en CH men den är nu såld för ska köpa Beta istället då de är mycket snyggar imo.

Lycka till med köpet :)
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

SebastianB skrev:Sen har vi Beta RR.
Beta... Är det inte dom det är så gott som omöjligt att få tag i reservdelar till? Helt okej om man bara ska ha moppen till att titta på, ska man KÖRA den vill man ha nått som är så vanligt att det nästan går köpa reservdelar på Ica. Annars står man där med en trasig moppe man inte kan köra för att man inte kan få tag i reservdelen man behöver, medan grannen med t.ex. en Senda fick tag i sina reservdelar på ett par dagar...

Sedan, att moppar delar grejer med 125cc hojar... Det ryktet har gått om "de bättre" mopparna i alla tider, oftast stämmer det inte. Det spelar heller ingen roll, man har ingen nytta av större, tyngre och klumpigare delar på en effektsvag moppe.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Att Derbi ska vara svåra att skruva i tror jag mest bara är något överdrivet skit, det enda jag vet är att ramen ska vara i vägen för stora förgasare men tror knappast ramen är SÅ mycket i vägen för att det ska vara SVÅRT att pillra med.

Kvalitetsmässigt spelar det väl ingen större roll ifall du köper från yamaha, husqvarna, beta, Derbi eller gilera (säkerligen glömt något annat bra märke) men det är ju som G-son sa också, man vill ju inte att reservdelar ska vara ett helvete att hitta, så där skulle jag iallafall börja med att prioritera bort husqvarna (ch-racing). Hittar man en fin till ett BRA pris så skulle jag ändå säga att man kan köpa. Beta rr sm är också lite svårare att få tag på reservdelar, dock väldigt många som kör dessa mopeder så det är ju knappast lika svårt, förutom beta rr med rk6 motorn (''ktm-motorn'') dessa verkar vara hopplöst svåra att få tag på delar till, särskilt ifall man ska köra otrimmat.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

G-son skrev:
SebastianB skrev:Sen har vi Beta RR.
Beta... Är det inte dom det är så gott som omöjligt att få tag i reservdelar till? Helt okej om man bara ska ha moppen till att titta på, ska man KÖRA den vill man ha nått som är så vanligt att det nästan går köpa reservdelar på Ica. Annars står man där med en trasig moppe man inte kan köra för att man inte kan få tag i reservdelen man behöver, medan grannen med t.ex. en Senda fick tag i sina reservdelar på ett par dagar...

Sedan, att moppar delar grejer med 125cc hojar... Det ryktet har gått om "de bättre" mopparna i alla tider, oftast stämmer det inte. Det spelar heller ingen roll, man har ingen nytta av större, tyngre och klumpigare delar på en effektsvag moppe.
han menar nog den med AM6 ;)


delar till gamla beta finns bara man kollar på ebay, så inget svårt :)

beta rr med AM6, lätt roligaste moppen, kan ju dock inte säga att en drd är ful, men ush vad gay och tråkig den är :P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
nerpizch
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 oktober 2014, 18:05

Inlägg av nerpizch »

Aa ok ! Tack för alla svar :) nån som kan länka en moppe som inte finns alldeles för långt bort ?? Bor i Östersund . Kan åka 30 mil! 😊 helst typ lite trim men inte för mycket :) vill ju inte flyga av styret haha
Nerpizch : Yamaha neos sämst i världen ❤️
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

världens mest lättmeckade moped måste vara en Drac ändå.

Mvh
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Köp inte grisen i säcken. Köp Japanskt. Köp en Japan.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

gilerahjärnan skrev:världens mest lättmeckade moped måste vara en Drac ändå.

Mvh
+1
Tråkiga med drac är att det inte finns något som helst värde i dom.. Vilket ioförsig inte bara behöver vara negativt.
JensCarlvik skrev:Köp inte grisen i säcken. Köp Japanskt. Köp en Japan.
Tycker detta kräver en motivering.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
robindahlin
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 oktober 2014, 20:51

Inlägg av robindahlin »

köp en drac, skit lätt att få snygg med sm däck och kapade bak kåpor. lätt bästa crossmoppen
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Vet inte ifall du har hunnit köpa nån moped ännu men själv kör jag en DT50RSM 2007 med AM6. Skön, snygg och stabil moped. Jävligt trångt att mecka med vid motorn dock. Finns gott om reservdelar dock så kanske vissa delar vara riktigt dyra.

Vill du ha en moped där du har utrymme att meka med så är det väl en drac/spike som gäller dock så tycker jag att deras ramar är så äckligt smala. Gott om reservdelar där med. Billig o rolig moped.
Användarens profilbild
Fredrik Österlund
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 januari 2015, 12:12
Ort: Klintehamn, Gotland

Inlägg av Fredrik Österlund »

Jag har en Rieju rrx 06 och har ALDRIG haft några problem med den 8)
Den har ju AM6 motor som går riktigt bra och rrxarna över lag har sånt jävla gött ljud :wink:
Four wheels move the body, two wheels move the soul ;)
Skriv svar