Vilken 30-moped?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

maxnilsson51
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2014, 15:21

Vilken 30-moped?

Inlägg av maxnilsson51 »

Tja!

Jag ska köpa min första moped, en 30 scooter. Jag är inne på en aerox eller speedfight 2. Jag ska köra otrimmat, kanske byta vikter, dra v-ring eller liknande men inte mer! :D
Så jag har några frågor:
Vilken skulle ni valt? Och varför?
Vilken axxar bäst utav aerox och sf2 orginal?
Hur stor skillnad gör kopplingsfjäder/vikt byte? Märks det någon skillnad om man har resten orginal? :P
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Nu vet ju inte jag ifall du har någon speciell anledning till att köra 30moppe, men skulle verkligen inte rekommendera det ifall du ska köra otrimmat.
(Du kommer knappast tycka det är kul att försöka hänga på kompisarna)

Jag skulle valt Aerox, väldigt lätt att få tag på reservdelar.

Båda lär accelerera lika värdelöst.

Det gör självklart skillnad, men för att det ska göra ''bra'' skillnad måste du ju experimentera lite.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Bra att du väljer 30 moppe, skulle även jag valt aerox. Mycket tillgångar till reservdelar och ser hyfsade ut original.
Byt vikter, dra v-ringen så hänger du på kompisarna!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
maxnilsson51
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2014, 15:21

Inlägg av maxnilsson51 »

Jag tänker köpa 30 moped pga. att jag inte har pengar så att det räcker till en hyfsad eu med körkort, måste betala körkort och en del av moppen själv.. Så det är därför jag väljer 30 moped.. Mina kompisar kör eu orginal. Om jag drar v-ringen byter kopplingsfjädrar och vikter så borde jag väl hänga med? Eller har jag fel?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

maxnilsson51 skrev:Jag tänker köpa 30 moped pga. att jag inte har pengar så att det räcker till en hyfsad eu med körkort, måste betala körkort och en del av moppen själv.. Så det är därför jag väljer 30 moped.. Mina kompisar kör eu orginal. Om jag drar v-ringen byter kopplingsfjädrar och vikter så borde jag väl hänga med? Eller har jag fel?
Nja, vettefan hur fort det går.

En EU-moped brukar väl ändå inte vara särskilt mycket dyrare än en 30moppe? Dessutom finns det ju ganska få 30aeroxar. Dessutom är de flesta väldigt skruvade och trimmade.

Sen hur smart det är att låssas åka EU-moppe med en 30moppe känns ju lite sådär.
Ser polisen dig köra över 30 utan reggplåt blir du stannad, kan även hända att de stannar dig även fast du rullar runt i 30.
maxnilsson51
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2014, 15:21

Inlägg av maxnilsson51 »

Hampu skrev:
maxnilsson51 skrev:Jag tänker köpa 30 moped pga. att jag inte har pengar så att det räcker till en hyfsad eu med körkort, måste betala körkort och en del av moppen själv.. Så det är därför jag väljer 30 moped.. Mina kompisar kör eu orginal. Om jag drar v-ringen byter kopplingsfjädrar och vikter så borde jag väl hänga med? Eller har jag fel?
Nja, vettefan hur fort det går.

En EU-moped brukar väl ändå inte vara särskilt mycket dyrare än en 30moppe? Dessutom finns det ju ganska få 30aeroxar. Dessutom är de flesta väldigt skruvade och trimmade.

Sen hur smart det är att låssas åka EU-moppe med en 30moppe känns ju lite sådär.
Ser polisen dig köra över 30 utan reggplåt blir du stannad, kan även hända att de stannar dig även fast du rullar runt i 30.
Nej mopeden är inte mycket dyrare men körkortet kostar ju typ 3k mer..
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Finns mycket fördelar med 30-moppe. Du får köra på cykelvägar mm. Pengarna du sparar genom att köpa 30-kortet kan du istället lägga på tex reservdelar mm.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

maxnilsson51 skrev:
Hampu skrev:
maxnilsson51 skrev:Jag tänker köpa 30 moped pga. att jag inte har pengar så att det räcker till en hyfsad eu med körkort, måste betala körkort och en del av moppen själv.. Så det är därför jag väljer 30 moped.. Mina kompisar kör eu orginal. Om jag drar v-ringen byter kopplingsfjädrar och vikter så borde jag väl hänga med? Eller har jag fel?
Nja, vettefan hur fort det går.

En EU-moped brukar väl ändå inte vara särskilt mycket dyrare än en 30moppe? Dessutom finns det ju ganska få 30aeroxar. Dessutom är de flesta väldigt skruvade och trimmade.

Sen hur smart det är att låssas åka EU-moppe med en 30moppe känns ju lite sådär.
Ser polisen dig köra över 30 utan reggplåt blir du stannad, kan även hända att de stannar dig även fast du rullar runt i 30.
Nej mopeden är inte mycket dyrare men körkortet kostar ju typ 3k mer..
Kolla runt på fler körskolor då ;)
Olika pris hos alla, en körskola här tog typ bara 3000 :)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Vart bor du nånstans? Jag pröjsade bara 1800 för mitt förarbevis och 2700 för körkortet.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Speedway skrev:Finns mycket fördelar med 30-moppe. Du får köra på cykelvägar mm. Pengarna du sparar genom att köpa 30-kortet kan du istället lägga på tex reservdelar mm.
Tycker du det är bättre att han trimmar en 30moped och kör på cykelvägar ''lagligt'' än att han köper en EU-moped som är laglig fast han kör på cykelvägar olagligt..?
maxnilsson51
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2014, 15:21

Inlägg av maxnilsson51 »

rärox skrev:Vart bor du nånstans? Jag pröjsade bara 1800 för mitt förarbevis och 2700 för körkortet.
Trollhättan typ, aa det priset låter grymt bra! :)
Skriv svar