aerox kokar.. svar snabba svar tack....

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

carlb00m
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 december 2014, 01:29
Ort: stockholm/fruängen

aerox kokar.. svar snabba svar tack....

Inlägg av carlb00m »

tjena, har bytt kylare i min areox för att den andra gick sönder. men nu så kokar den i vattenbehållaren. innan de så fungerade den helt felfritt tills jag byte kylare... så har bytt slangar gjort rent vattensystemet kollat vattenpumpen och den var helt ok. bytt termostaten testat oxå med att plocka bort termostaten och provat 2 andra kylare oxå. men samma fel där med. så vad ska jag göra mer? tips? kan de va att man häller i för mycket vatten?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Det står ju max på vattentanken så om du följer det så bör de inte va några problem.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Vet inte om det funkar på liggande Minarelli-maskiner, men på AM6-moppar där man häller vattnet direkt i kylaren så kan man se när kylarvätskan cirkulerar och när man gasar bubblar det till lite, då vet man om vattenpumpen snurrar. Gör den inte det börjar vätskan koka
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Luft i systemet? När du häller i vatten så stänger du inte ner korken direkt va?
Häll i vatten, starta moppen, låt den gå en stund, gasa lite, fyll på vid behov, men till max gränsen (står på behållaren)
Kollat så vattnet cirkulerar? Du ger det genom att köra en bit och sedan känn på kylaren, Är kylaren varm så cirkulerar det, är kylaren kall cirkulerar det inte?
Funkar vatten pumpen? Annars köp ett renoveringssats.
Är förgasaren rätt bestyckad? för lite bensin kan även få moppen att koka även om vattnet finns där
Lägg en liten droppe bensin på fingret så känner du att bensinen också har en kylande effekt! :)

Lycka till :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det ska vara mellan max och min fyll på med glykol som är snäll mot aluminium kör du med vatten börjar det rosta och blir avlagringar och det börjar läcka vid vattenpumpen glykolen smörjer lagren på vattenpumpen vill bara påpeka det. Det är många som klagar att vattenpumpen på Yamaha Aerox börjar strula och läcker vatten och att det inte är bra med vattenkylning men använder man glykol så håller det länge.
carlb00m
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 december 2014, 01:29
Ort: stockholm/fruängen

Inlägg av carlb00m »

tack för svaren gubbar! kan någ va att de är luft i systemet. ska öppna upp dendär vattenskruver och lufta systemet. för den fungerade ju bra innan jag bytte kylare. :)
Skriv svar