byte av munstycke

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

derbiifelix
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 december 2014, 21:52
Ort: järfälla

byte av munstycke

Inlägg av derbiifelix »

Hejsan, jag har precis införskaffat mig ett metrakit thrower ALU rör till min Derbi Senda 03 SM. när jag hade satt på det valde ja starta o testa hur den gick och den orkade inte varva helt. och vad jag har läst så är det för att jag har för litet munstycke. och nu när jag hade tänkt o byta så hittar jag inte bensinkranen jag hade läst någonstans att det var en vacum bensinkran jag hade. Och frågan är då hur fungerar en sådan? stänger man av den på något sätt eller är det bara börja byta o så gör den resten själv? tack i förhand! :D (extremt okunnig här :? )
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Du kan bara strypa av bensinslangen, ta en tving eller vad som helst.
Alternativt slit av bensinslangen och tryck upp en mejsel fort som fan. :)

(Slit av = slita bort från förgasaren, inte att den ska gå av ;D )
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Ja du måste byta munstycke. det sitter vakumkran på Derbi och den sköter allt själv alltså det kommer inte ut någon soppa, ifall moppen inte är igång. Men ibland kan det vara så attt vakumklocken pajar. och då rinner det bara bensin. men det är bara att ta bort soppaslangen från förgasaren och kolla om det rinner något från den, om det inte gör det så fungerar vakumklockan, men om det rinner ut bensin ur den så kan du stoppa in typ en kryssskruvmejsel i slangen så det slutar att rinna
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vakuumkranen öppnas av undertrycket i motorns insug när den går. Motorn avstängd = inget undertryck = stängd kran. (Åtminstone tills det kommit skräp i den som låser den öppen hela tiden, men det är en annan historia.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

G-son skrev:Vakuumkranen öppnas av undertrycket i motorns insug när den går. Motorn avstängd = inget undertryck = stängd kran. (Åtminstone tills det kommit skräp i den som låser den öppen hela tiden, men det är en annan historia.)
Alla jävla vacuumkranar jag varit med om har läckt, helt värdelösa.

Jag brukar vika bensinslangen och sätta en liten kattstrypare/ stripe runt så blir de tätt. Brukar finnas slang så man kan göra det innan man rycker av slangen från förgasaren
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbiifelix
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 december 2014, 21:52
Ort: järfälla

Inlägg av derbiifelix »

tack för svaren! :o
derbiifelix
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 december 2014, 21:52
Ort: järfälla

Inlägg av derbiifelix »

Fast en till sak jag undrar lite är att när jag var ute och testade hur den gick med original munstycke så var den jätte slö i uppförsbackar på låga varv och maxa ca 20km/h den kom lixom aldrig upp i varv fast när den väl kommer upp i varv på raksträcka/nedförsbacke så kommer en ketchup effekt vid 7.5k annars är den allmänt super slö. varför sker detta? eftersom jag har sett många då dom lixom aldrig kan ens varva upp till 7.5k men org munstycke.
och vad jag har läst så ska ju thrower vara ett lågvarvigt rör? :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

De blir så med trimmrör. Röret fungerar egentligen bara i ett visst varvtalsintervall, vilket börjar runt 8000 varv. Innan de så är motorn ganska känslig om man märker de oftast där om man har felinställd förgasare. Varvar man upp så kan motorn gå skapligt i intervallet även fast det är fel munstycke. Då brukar motorn skära ihop istället om munstycket är för litet ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbiifelix
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 december 2014, 21:52
Ort: järfälla

Inlägg av derbiifelix »

så det är troligen bara att byta upp i munstycke då? :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Japp. Den får inte hacka och ha sig på de lägre varven, men den kommer vara svag. De är en sak man får lära sig. Vill man acca så får man växla ner en växel.

Sen när du väl fått den att gå rent får du plocka ur tändstiftet och kolla så de har bra färg. Den kan fortfarande gå snålt även om den går rent
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbiifelix
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 december 2014, 21:52
Ort: järfälla

Inlägg av derbiifelix »

Okej! tack än en gång för snabba svar :D
Skriv svar