Varvar fullt utan att jag rör gasen

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Varvar fullt utan att jag rör gasen

Inlägg av emilnordman »

Satte på en Airsal 50 Sport på min DT50R idag, och när jag startade första gången varvade den så inihelvete, och jag har rengjort luftfiltret och blåst ur munstyckena.

Kan tillägga att den var PERFEKT inställd när jag hade på originalcylindern och gick bra som fan, kan faktiskt tro att det var bäst inställda förgasaren jag någonsin sett, perfekt färg på stiftet, svarade på gas direkt, tomgången gick jämnt på 800 varv, och på full gas gick den rent i alla växlar osv...

Bytte upp munstycke från 108 till 112 med nya cylindern, men ändå varvar den på som fan , har ställt luftskruven 1½ varv utåt, och tomgångsskruven är ca 2-3 varv ut nu

Vajern kan det ju inte va för 15 minuter innan jag satte på nya cylindern var det inget fel på den :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Varvar fullt utan att jag rör gasen

Inlägg av G-son »

emilnordman skrev:Vajern kan det ju inte va för 15 minuter innan jag satte på nya cylindern var det inget fel på den :)
...och när du gräver omkring på motorn för att byta cylindern är det heeeelt omöjligt att du dragit till i vajern så den halkat fel där höljet går in i förgasaren/gashandtaget/delningen till oljepumpen så den inte släpper ner trotteln hela vägen? :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Kanske drar tjuvluft? Spruta lite startgas vid insug o förgasare, luftinsuget osv. Kan ju va så enkelt. Spänn allt se till så det sitter som det ska.
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Fan asså, det var just det jag var bombsäker på att det inte var! Tanken låg mot gaswiren så den var spänd :evil: :evil:

Så om nån annan har samma problem, kolla alltid självklara saker, ibland är det så självklart att man glömmer kolla det när man plockar ihop allt :)
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

skruva in luftskruven fullt, kolla om det är sprickor i insuget. kolla också att gaswiren inte har fastnat någonstans typ vid delningen (om du har oljetanken kvar)
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Skriv svar