Köpa Yz 125

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Köpa Yz 125

Inlägg av Vagif »

Tja nu är det så att jag ska köpa en yz och undrade om denna var bra:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... ?ca=11&w=1
Jag har bara max 15 tusen kr.
Och en sak till, vad ska jag kolla efter när jag ska köpa den?

Tack för svar
Användarens profilbild
Optimus Tuning
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 november 2014, 00:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Optimus Tuning »

Tjena det man brukar kolla efter är: hjulglapp (fram och bak), kolla så inte svingen glappar, fråga när sving, länkage senast renoverades. provkör se så växellådan går fint. Det såg bra ut om man litar på texten. Känn också på framgaffel och stötdämparen.
Bild
Utför cylinder/kolvbyte och motorrenoveringar.
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Köpa Yz 125

Inlägg av adamklasen »

De som han sa^^
Och kolla efter t.e.x oljeringar nedanför framgafflarna ( bak är lite svårt o se )
Men de märker du om stötdämparna går upp igen ordentligt.
Och kolla gasresponsen så att den svarar när du gasar så att den inte går ojämnt.
Kolla hur mycket av bromsklossarna som är kvar ( går ju o pruta liiiite på de med )
Och ja, förskök o hitta lite små saker som man kan pruta på ;)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: Köpa Yz 125

Inlägg av GurkMarmelad »

Vagif skrev:Tja nu är det så att jag ska köpa en yz och undrade om denna var bra:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... ?ca=11&w=1
Jag har bara max 15 tusen kr.
Och en sak till, vad ska jag kolla efter när jag ska köpa den?

Tack för svar
När jag köper crossar och motorcyklar så finns det några viktiga delar jag kollar först.
Glapp i hjullager både fram och bak.
Hur drev och kedja ser ut.
Ifall motorn går jämn och fint.
Om växlarna ligger som dem ska, hoppar inte ur, låter inte konstigt och att växlarna går i.

Om de punkterna jag nämnde uppfyller kraven så slår jag oftast till på motorcykeln. Sen så finns det ju andra servicedelar så som vätskor, bromsbelägg, packboxar osv som kan behövas bytas men det är inga jättestora pengar det handlar om. Men framför allt så ska du prata mycket med säljaren om när han har gjort service och ifall han har haft några problem med den. Man märker väldigt lätt på vissa personer om dem ljuger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Köpa Yz 125

Inlägg av G-son »

GurkMarmelad skrev:Glapp i hjullager både fram och bak.
Enkelt att kolla och smidigt att nämna när det börjar vara dags att pruta för att visa varför man inte tycker att hojen ska kosta så mycket som säljaren begär, men när det gäller saker som är viktiga att kolla hamnar hjullagren nog på ungefär plats fyrtioåtta. Hjullager är lättbytta, kostar inte mycket, och behöver bytas ganska ofta p.g.a. att dom utsätts för mycket vatten och grus på denna typ av hoj, så man kan snarare räkna med att behöva byta dom än att dom ska vara bra.

Andra dyrare och mer svårfixade grejer är vettigare att fokusera på, bara för att ta ett exempel hamnar en renovering av stötdämparen på nånstans omkring en tusenlapp beroende på var det görs och hur mycket som behöver bytas. Motorproblem kan lätt bli dyra, så den ska starta lätt, gå perfekt, växla perfekt, inte slira på kopplingen, inte låta illa...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: Köpa Yz 125

Inlägg av GurkMarmelad »

G-son skrev:
GurkMarmelad skrev:Glapp i hjullager både fram och bak.
Enkelt att kolla och smidigt att nämna när det börjar vara dags att pruta för att visa varför man inte tycker att hojen ska kosta så mycket som säljaren begär, men när det gäller saker som är viktiga att kolla hamnar hjullagren nog på ungefär plats fyrtioåtta. Hjullager är lättbytta, kostar inte mycket, och behöver bytas ganska ofta p.g.a. att dom utsätts för mycket vatten och grus på denna typ av hoj, så man kan snarare räkna med att behöva byta dom än att dom ska vara bra.

Andra dyrare och mer svårfixade grejer är vettigare att fokusera på, bara för att ta ett exempel hamnar en renovering av stötdämparen på nånstans omkring en tusenlapp beroende på var det görs och hur mycket som behöver bytas. Motorproblem kan lätt bli dyra, så den ska starta lätt, gå perfekt, växla perfekt, inte slira på kopplingen, inte låta illa...
Så om du är och kollar på en motorcykel och cross så menar du att du egentligen kan skita i att kolla hjullager för att du ändå ska byta dem ändå?
Varför inte kolla upp hjullagerna vid köp och se ifall dem glappar så man kan roa sig med att köra crossen innan den ska in i garaget och byta hjullager.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Köpa Yz 125

Inlägg av G-son »

GurkMarmelad skrev:Så om du är och kollar på en motorcykel och cross så menar du att du egentligen kan skita i att kolla hjullager för att du ändå ska byta dem ändå?
Snarare att jag kollar hjullagren, men mer för att ha något argument till att sänka priset än för att jag bryr mig om skicket på lagren.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

Men problemet är att jag aldrig har kört en cross och vet inte vad ni menar att den ska ''gå bra''. Och skratta inte nu men vad är hjullager och hur kollar man den?
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Vagif skrev:Men problemet är att jag aldrig har kört en cross och vet inte vad ni menar att den ska ''gå bra''. Och skratta inte nu men vad är hjullager och hur kollar man den?

Jag har en billigare yz 125a i stockholm. Årsmodell 2001 och är i bra skick!. Fås med en massa skydd. Hör av dig i pm för mer info.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Skriv svar