MT-5 kan det vara dålig kompression?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

MT-5 kan det vara dålig kompression?

Inlägg av allenklein »

Hej

Min Honda MT-5 har börjat bli jäkligt slö I uppförsbackar. Den går hyfsat bra på raksträcka. Den har också börjat bli svårtstartad, både varm och kall. Den startar dock ganska lätt när den rullas igång.
Dessutom rusar tomgången när den är varm.

Kan detta bero på dålig kompression (sliten kolv eller cylinder)? Jag gjorde ett kompressionsprov och det blev c:a 5.5 kg/cm2. Men jag behövde kicka hårt för att det skulle bli ett tryck. Kickade jag löst hände inget alls på kompmätaren. Är det normalt?

Tack för alla svar!

mvh
Klein
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det låter som om det är dags att byta kolv och kolvringar det är rätt lågt 5,5 kg i komprission.
allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Inlägg av allenklein »

OK, tack för snabbt svar. Ska man satsa på ny cylinder samtidigt som man byter kolv eller är det ovanligt att cylindern är sliten?
//Klein
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kollade servicehandboken, fanns tyvärr ingen angivelse för vilket kompressionstryck den ska ha. Själv äger jag inte ens en kompressionsprovare, om motorn verkar ha dålig kompression när man kickar/drar runt den för hand är det helt enkelt dags att plocka av cylindern och kolla skicket på allt.

Det går inte säga i förväg vad som är orsaken till dålig kompression, och med en moped som är 15-35 år gammal kan ju i princip vad som helst hunnit hända (och på samma vis kan allt ha hunnit bytas till nya friska grejer också).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GustavKull
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 januari 2014, 19:11
Ort: Linköping

Inlägg av GustavKull »

alldeles för lågt! jag har 11.5 i min :wink:
Senda och Mt :D
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jag kommer inte ihåg vad som är acceptabelt i kompression på en moped eller vad det får vara som minst innan man bör se över kolv och kolvringar men 5,5 kg är inte godkänt.
Skriv svar