kraftig rök från regulatorn

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Timppah
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:58

kraftig rök från regulatorn

Inlägg av Timppah »

Hej! Har lite problem med min speedfight 3.
Gjorde lite underhåll idag och tvättade/rensade förgasare och luft filter. När jag sen kicka igång kom det ganska mycket rök från vad jag tror är regulatorn (sitter brevid cdi boxen) så jag stannade motorn och testade med elstart men gick knappt runt testade kicka och den startade inte, då titta jag på tändstiftet och märkte att det endast tänder till en gång när man kickar. Märkte sen att den börja tända normalt när man kopplar in och ur batteriet?! Märkte också att det endast kommer rök från regulatorn när batteriet är ikopplad och den är igång. När man har igång den går den bara en stund innan tändningen slutar tända ordentligt och den stannar...
Någon som har några ideér eller tips?
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

Låter som jordfel både regulatorn och tändningen behöver jord för att funka. Men med tanke på att du tvätta den så kan det ju kommit in vatten i någon kabel så det blivit kortslutning och ligger och bränner någonstans.
Lägg upp en bild på komponenten som rycker om du är osäker på om det är regulatorn.
Timppah
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:58

Inlägg av Timppah »

Problemet löst regulatorn var sönderbränd! Råkade ha en extra liggandes och fungerar nu fint :D
Skriv svar