05 rör på 07:a ( Derbi ).

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

05 rör på 07:a ( Derbi ).

Inlägg av Max99 »

Tja! Håller på att leta efter ett avstrypt orginalrör till min Derbi Senda Xtreme 07:a och har hittat ett som inte ligger 50 mil bort... Problemet är att hans rör har suttit på en 05:a, dvs med "gamla" motorn. Så jag undrar helt enkelt om hans rör kommer passa rakt av på min? Eller om det är olika motorfästen etc.
Harre gött!
Max :wink:
Derbi is tha shit ^^
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

ja det kommer att passa men, alla org rör som var till gamla motorn är strypta genom att hela röret är smalare. så de e typ som att hela röret är en plugg. om du fattar :P
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: 05 rör på 07:a ( Derbi ).

Inlägg av adamklasen »

Nej, de kommer inte o passa rakt av. ( olika fästen mm )
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: 05 rör på 07:a ( Derbi ).

Inlägg av bensinskalle »

adamklasen skrev:Nej, de kommer inte o passa rakt av. ( olika fästen mm )
Uttala dig inte om något du inte vet något om.

Det är samma fästen på 05 och 07 xtreme. Motorn är annorlunda men fästet för avgasröret är likadant så rören ser exakt likadana ut

Hur de senaste modellerna ser ut vet jag inte, men fram till typ -10 ser iaf xtreme ramen nästan exakt likadan ut som den första deltabox-ramen som kom -00. Man kan i princip sätta på ett rör från -00 på en -10 mao för ebe och ens cylindrarna har liksom d50b0 motorn samma avgasfäste
Senast redigerad av bensinskalle den 22 december 2014, 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kaya@telia.com skrev:ja det kommer att passa men, alla org rör som var till gamla motorn är strypta genom att hela röret är smalare. så de e typ som att hela röret är en plugg. om du fattar :P
NEJ. Inte på 05.

På de äldsta, Senda 00-02 satt det så kallad sugrörskrök. Har för mig det fanns på en del 03:or också. När xtreme kom 04 så blev det ett one-piece rör med blindrör och insvetsad katalysator. Röret ser i princip likadant ut på dagens xtreme, och övriga sendor också för den delen. Bara utseende som skiljer, edition har underliggande å pro högerdraget osv
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

bensinskalle skrev:
kaya@telia.com skrev:ja det kommer att passa men, alla org rör som var till gamla motorn är strypta genom att hela röret är smalare. så de e typ som att hela röret är en plugg. om du fattar :P
NEJ. Inte på 05.

På de äldsta, Senda 00-02 satt det så kallad sugrörskrök. Har för mig det fanns på en del 03:or också. När xtreme kom 04 så blev det ett one-piece rör med blindrör och insvetsad katalysator. Röret ser i princip likadant ut på dagens xtreme, och övriga sendor också för den delen. Bara utseende som skiljer, edition har underliggande å pro högerdraget osv
Aha, okej
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Inlägg av adamklasen »

bensinskalle skrev:
kaya@telia.com skrev:ja det kommer att passa men, alla org rör som var till gamla motorn är strypta genom att hela röret är smalare. så de e typ som att hela röret är en plugg. om du fattar :P
NEJ. Inte på 05.

På de äldsta, Senda 00-02 satt det så kallad sugrörskrök. Har för mig det fanns på en del 03:or också. När xtreme kom 04 så blev det ett one-piece rör med blindrör och insvetsad katalysator. Röret ser i princip likadant ut på dagens xtreme, och övriga sendor också för den delen. Bara utseende som skiljer, edition har underliggande å pro högerdraget osv
du verkar ju kunna ;)
men jag är fortfarande tveksam om de passar du.
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

Tack för alla svar! Men har funderat och blir nog ett mk rör istället, men vem vet ;).
Derbi is tha shit ^^
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Max99 skrev:Tack för alla svar! Men har funderat och blir nog ett mk rör istället, men vem vet ;).
Aa de är bättre, lättare o få tag på o mkt snyggare. jävligt mycket bättre effekt än original rör. Kan rekommendera technigas e-nox också :D
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

adamklasen skrev:
bensinskalle skrev:
kaya@telia.com skrev:ja det kommer att passa men, alla org rör som var till gamla motorn är strypta genom att hela röret är smalare. så de e typ som att hela röret är en plugg. om du fattar :P
NEJ. Inte på 05.

På de äldsta, Senda 00-02 satt det så kallad sugrörskrök. Har för mig det fanns på en del 03:or också. När xtreme kom 04 så blev det ett one-piece rör med blindrör och insvetsad katalysator. Röret ser i princip likadant ut på dagens xtreme, och övriga sendor också för den delen. Bara utseende som skiljer, edition har underliggande å pro högerdraget osv
du verkar ju kunna ;)
men jag är fortfarande tveksam om de passar du.
Jag hade en 06:a xtreme och provade ett avstrypt 05:ans originalrör, så jo det passar.

Sen är alla rören i TS shoppen samma före och efter 06 t.ex. Körde flera olika rör som var från innan 06 på min 06:a xtreme
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
tahddo
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:04
Ort: Varberg

Inlägg av tahddo »

de passar, jag har ett avstrypt 05 rör på min 06a. Derbi Senda xtreme :)
Skriv svar