Panik bromsa med växlad moped

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Panik bromsa med växlad moped

Inlägg av henke15 »

Hejsan alla, ganska viktig fråga här.

När man kör vanlig och bromsar så växlar man allt efteråt motorvarvet går ner eller hur man ska förklara (bromsa, växla ner, bromsa växla ner osv) men om man måste panik bromsa typ shit är framme ska jag svänga av eller att det är något hinder på vägen tex någon bromsar in snabbt framför en. Hur ska man göra då? Kan man hålla in koppling, bromsa och sen växla ner till rätt växel eller hur ska man göra?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Du kan ju motorbromsa alltså växla ner till låg äxel.
Bromsa, växla ner till låg växel.
Det kommer varva mycket och det är ju inte bra för motorn men det stannar den snabbare.
Men kolla...ja la en post!
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Rotmosmannen skrev:Du kan ju motorbromsa alltså växla ner till låg äxel.
Bromsa, växla ner till låg växel.
Det kommer varva mycket och det är ju inte bra för motorn men det stannar den snabbare.
Skulle du ha gjort så om du var tvungen att stanna på så kort sträcka och tid som möjligt, alltså om det kommer något ivägen
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

henke15 skrev:
Rotmosmannen skrev:Du kan ju motorbromsa alltså växla ner till låg äxel.
Bromsa, växla ner till låg växel.
Det kommer varva mycket och det är ju inte bra för motorn men det stannar den snabbare.
Skulle du ha gjort så om du var tvungen att stanna på så kort sträcka och tid som möjligt, alltså om det kommer något ivägen
Om jag skule tänka på det Ja det bromsar mer än vad du tror.
Men kolla...ja la en post!
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Rotmosmannen skrev:
henke15 skrev:
Rotmosmannen skrev:Du kan ju motorbromsa alltså växla ner till låg äxel.
Bromsa, växla ner till låg växel.
Det kommer varva mycket och det är ju inte bra för motorn men det stannar den snabbare.
Skulle du ha gjort så om du var tvungen att stanna på så kort sträcka och tid som möjligt, alltså om det kommer något ivägen
Om jag skule tänka på det Ja det bromsar mer än vad du tror.
Okej tack så mycket, väldigt viktig sak faktist!
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Du ska motorbromsa mycket, en mopedmotor tål att motorbromsa, såvida du inte har 6an och slänger i 1an och motorbromsar.

Mvh
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Fast att motorbromsa en växlad moped kommer inte gå snabbare än att använda de försedda bromsarna samt att du inte kommer hinna gå ned till en såpass låg växel innan du pangar in i det du försökte undvika.

Till TS, om du ser ett hinder framför och du måste tvärnita så drar du helt enkelt in kopplingen och bromsar kraftigt. Nita inte bromsarna så hårt du bara kan för då finns risken att däcket tappar fäste och du börjar glida istället, det händer dock bara om du kör på ostabilt underlag. Det är viktigt att man har kontroll över sin inbromsning!

När du sedan hunnit bromsa och undvikt hindret så kan du sedan lägga den i 1'ans växel igen och fortsätta din körning.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tvåtaktsmotorer bör inte motorbromsas. När man släpper gasen stryper man även oljetillförseln, oavsett hur högt varvtalet är... :?

I övrigt, för en panikbromsning (med betoning på panik) är det bra att frikoppla, hinner man kan man sköta växlingen för att hamna på rätt växel men annars går det alltid lösa i efterhand. Missar man frikopplingen och bromsar till riktigt låg fart/stillastående får man börja om från början med att växla ner och starta hojen, inget avancerat men det är ju rätt osmidigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TS-Daniel
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 juli 2007, 10:21
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Panik bromsa med växlad moped

Inlägg av TS-Daniel »

henke15 skrev:om man måste panik bromsa typ shit är framme ska jag svänga av eller att det är något hinder på vägen tex någon bromsar in snabbt framför en. Hur ska man göra då? Kan man hålla in koppling, bromsa och sen växla ner till rätt växel eller hur ska man göra?

Tack på förhand!
När det gäller en panikbromsning i trafiksituation, för att unvika olycka, skulle jag absolut rekommendera dig att endast tänka på att bromsa.

Frikopplar du så kommer mopeden tappa den lilla motorbroms som blir när du släpper gasen (oavsett växel). Har du tid att frikoppla och lägga i ny växel så skulle jag nog inte kalla det paniksituation.

Dvs, fokusera på bromsarna och försök rädda ett ev. motorstopp om/när du känner att du har koll på situationen. Att tänka på annat som växling mm tar bara onödig tid från det viktiga.
Vid frågor, önskemål eller synpunkter om/på TSR får du gärna höra av dig på info(at)twostrokerider.se
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En synpunkt till... Om man behöver tänka efter hur man ska reagera i en paniksituation är det redan för sent när man gör det. Hur man ska göra en hård inbromsning ska sitta i ryggmärgen och ske som en ren reflex.
Om man tar för vana att göra hyfsat hårda inbromsningar med rätt teknik kommer det göras så automatiskt den gången det är panik. Och det tar inte ett dugg längre tid att dra in kopplingshandtaget än bromshandtaget... (Men välj en lämplig plats och tidpunkt, det är inget fel i att träna på hård inbromsning in i den där korsningen man kör genom varje dag, men se till att det inte är annan trafik där som kan bli störda av det då - och framförallt att det inte kommer någon bakom dig!

Utöver det kan det vara värt att nämna att man behöver lära sig korrekt användning av både fram- och bakbroms. Alldeles för många mopedister kör bara med bakbromsen, förvisso bra i halka men annars är frambromsen överlägsen när det gäller att få stopp på skrotet fort...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Vid panikinbromsning ska du ej använda kopplingen. Precis som daniel säger så stannar du snabbare om du ej gör det.

Då har du som sagt lite motorbroms också.

Vanlig bromsning - Växla ner, varva upp motorn ~1000-1500 RPM per växel, släpp upp kopplingen försiktigt. Under hela denna tiden bromsar du mjukt, med både fram och bakbroms. Om du gör på de här viset så slipper du motorbromsen, har bättre kontroll vid nedväxling i kurvor samt ligger i de flesta fallen kvar i effektkurvan.

Hård inbromsning - Bromsa hårt och koppla.

Panik inbromsning - Bromsa så hårt du kan UTAN att låsa bromsarna och koppla EJ. Bakbromsen låser sig lätt så den får du vara försiktig med.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Tack för alla svar, så fort jag har crossmoppe ska jag träna på det! Tror ni att den här moppen är värd? Går det att pruta till 10k eller mindre på den tror ni? Skriv gärna synpunkter på den :)

http://www.blocket.se/ostergotland/Yama ... 4.htm?sa=1
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

är det liv eller död så skiter du allt och bara ger max fram och bak, skit i koppling och sådant onödigt
Skriv svar