Vinterförvara aerox

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

moppetokig88
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 mars 2014, 18:45

Vinterförvara aerox

Inlägg av moppetokig88 »

Hej jag har envyamaha ha aerox 02 som jag tänkte ställa av den har en halvtank bensin och en halvtank med olja i sig just nu.
Det kommer att stå i ett garage där det kommer vara runt 20-15 grader.
Den har sportluftfilter om det spelar någon roll.
Så hur ska jag vinterförvara den så den blir lättstarrtad och i fint skick till nästa säsong?
Jag kan ingenting om moppar...
Aerox 02 80km/h
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Börja med en ordentlig tvätt. Fyll sedan tanken helt för att undvika kondens bildning. Ta bort batteri ifall du har och underhålls ladda det. Och slutligen täck över med något så slipper du massa dam.
moppetokig88
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 mars 2014, 18:45

Inlägg av moppetokig88 »

Tack ska jag fylla upp fullt med olja också?
Jag kan ingenting om moppar...
Aerox 02 80km/h
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

moppetokig88 skrev:Tack ska jag fylla upp fullt med olja också?
Jag skulle göra det:)
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

fruktigkaka skrev:jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
Eller så häller man bara ut all bensin i en dunk så slipper man låta mopeden stå på tomgång i 2 månader ;)
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

fruktigkaka skrev:jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
Bättre att ha full tank.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Själv har man klarat sig från kondens i tanken fast man inte alltid har haft full tank i mopederna men man vet aldrig kanske drabbas man senare i livet av det. Men mina mopeder startar och går utan problem till våren när man ska börja köra. Finns även nåt medel man kan köpa och ha i tanken för att undvika att det blir smuts i förgasaren. Sen undrar jag en sak det var en som sa där jag köpte mitt batteri att det är bra att man motionerar batteriet ibland genom att ladda ur det helt och sen ladda upp det igen så det får belastas lite stämmer det, tror han sa att man ska ladda ur det helt?. För laddar man ur det helt blir det ju sämre eller kanske inte laddas upp alls.
Mathias Nörup Barnby
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2014, 17:33
Ort: helsingborg

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

du skal inta ha något bensin i den för när bensin blir gamla blir det svårt att stater den upp igen vett inte med olja.
jag ha dyslexi så jag stava som en hest
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Mathias Nörup Barnby skrev:du skal inta ha något bensin i den för när bensin blir gamla blir det svårt att stater den upp igen vett inte med olja.
Bensin blir inte gammal, men den kan däremot bli sämre. Jag har alltid struntat i alla dessa "fyll tanken fullt" och bah ställt in moppen som den är och sen så märker man ifall den går eller inte går på våren sen. Jag har dock aldrig haft något problem att starta och köra på våren efter en lång vinter.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Jag kör under vinter, pallar inte ställa av och på. Men inte lika mycket, brukar dock försöka starta den i några minuter varannan vecka ifall.
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

Hampu skrev:
fruktigkaka skrev:jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
Eller så häller man bara ut all bensin i en dunk så slipper man låta mopeden stå på tomgång i 2 månader ;)
men då har du bensin kvar i slangarna så att säga , töm tanken och sen starta den tills all soppa ur slangarna förbränts :3
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

Hampu skrev:
fruktigkaka skrev:jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
Eller så häller man bara ut all bensin i en dunk så slipper man låta mopeden stå på tomgång i 2 månader ;)
men då har du bensin kvar i slangarna så att säga , töm tanken och sen starta den tills all soppa ur slangarna förbränts :3
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

fruktigkaka skrev:
Hampu skrev:
fruktigkaka skrev:jag skull kört slut på soppan (bara ställa den på tomgång ute tills den får slut på soppa ) och sen hade jag tömt den på alla vätskor och kopplat ur batteriet
Eller så häller man bara ut all bensin i en dunk så slipper man låta mopeden stå på tomgång i 2 månader ;)
men då har du bensin kvar i slangarna så att säga , töm tanken och sen starta den tills all soppa ur slangarna förbränts :3
Precis så jag tänkte, men det är ändå onödigt.
Jag har kvar all min bensin till våren :)
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

GurkMarmelad skrev:
Mathias Nörup Barnby skrev:du skal inta ha något bensin i den för när bensin blir gamla blir det svårt att stater den upp igen vett inte med olja.
Bensin blir inte gammal, men den kan däremot bli sämre. Jag har alltid struntat i alla dessa "fyll tanken fullt" och bah ställt in moppen som den är och sen så märker man ifall den går eller inte går på våren sen. Jag har dock aldrig haft något problem att starta och köra på våren efter en lång vinter.
Samma här har aldrig haft några problem att få igång mopederna efter vintern det är oktanet i bensinen som blir sämre men tror inte att bensinen blir så dålig i mopeden efter bara 5 till 6 månader i garage eller bod men 2 eller 3 år och längre blir den nog betydligt sämre.
Skriv svar