Vad behövs för att ta traktorkort?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Vad behövs för att ta traktorkort?

Inlägg av Rainn »

Tjena! Jag ska skaffa A-traktor och jag fyllde 15 för 3 månader sedan, jag har kört moppe sen jag var 12 och jag vill inte skaffa AM Körkort då jag tycker att det är onödigt att pröjsa 5000kr om jag ändå kör hårt trimmat när det gäller moppe.

Vad är priset för traktorkort?
Jag har hört att man måste vara 16 men man kunde söka dispens (vet inte vad det är men förklara gärna)

Är det värt att skaffa en a-traktor för 10k som nästan är klar då det bara är flaket att göra. (Sitter dubbla lådor)

Man får med BMW Skinnstolar sportratt 5växlad låda varvregulator osv.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Man kör väl a traktor på am kortet?
Dt50r-08
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 januari 2013, 17:53

Inlägg av Dt50r-08 »

Dispansen är ett special tillstånd som du kan ansöka om. Om ni bor inne i stan är det inte så stor chans att du får det. Men om ni äger ex en traktor så kan du säga att du ska använda den till att ploga på vintern etc. Ang traktorn så verkar 10000 rätt bra pris
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Med EU-kort får du gäller iallafall trafikförsäkringen, och den kan ju vara bra att ha ifall man någon gång skulle lyckas krocka.
Sen är det inte stor chans att du får dispens, + att vissa körskolor kostar det ju typ bara 3 lök att ta AM-kortet hos :)
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Jag bor på landet ;) vad kostar ett traktorkort?

visst kan jag köra atraktorn med det?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Skriv svar