upp och ner växlarna

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 23 april 2014, 20:15
Ort: hallland

upp och ner växlarna

Inlägg av edvib »

tjo har en Derbi Senda xtreme sm 03
och mina växlar är tvärtom alltså 1 upp resten ner. jag undrar om det är svår att ändra tillbaka eller om det äns går förra ägaren sa att han hade bytt växellåda som han tagit från en moppe som hade det tvärt om. så frågan är är det svår att ändra så att växlarna blir rätt och vad kostar det om man behöver köpa nått eller måsta man byta elva växellådan??
original är för gubbjävlar
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Han har nog plockat låda eller hela motorn från en gpr skulle jag tro, dom har nog omvänt. Hade samma "problem" på min 125:a, bytte från original CRM motor till en motor från NSR som hade omvänd ordning.

Jag vande mig vid omvänd ordning. De går ganska fort, och när man väl kan det så går de snabbare att växla plus att man missar växlarna mer sällan. Om jag inte minns fel kör roadracing killarna omvänt när de ska gå fort.

Annars får du nog byta i princip hela mekanismen skulle jag tro, och då kan man lika gärna byta hela växellådan och då kan man lika gärna byta hela motorn helt enkelt så slipper man krångla. En begagnad motor som är komplett kostar inte så mycket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 23 april 2014, 20:15
Ort: hallland

Inlägg av edvib »

bensinskalle skrev:Han har nog plockat låda eller hela motorn från en gpr skulle jag tro, dom har nog omvänt. Hade samma "problem" på min 125:a, bytte från original CRM motor till en motor från NSR som hade omvänd ordning.

Jag vande mig vid omvänd ordning. De går ganska fort, och när man väl kan det så går de snabbare att växla plus att man missar växlarna mer sällan. Om jag inte minns fel kör roadracing killarna omvänt när de ska gå fort.

Annars får du nog byta i princip hela mekanismen skulle jag tro, och då kan man lika gärna byta hela växellådan och då kan man lika gärna byta hela motorn helt enkelt så slipper man krångla. En begagnad motor som är komplett kostar inte så mycket.
ok tack för svaret nu när du nämde gpr så var det den han hade plockat ifrån men bara växellåda och jag är van att växla fel eller vad man ska säga ville bara kolla om man kunde rätta till det lätt tack för det snabba svaret och bra info
original är för gubbjävlar
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Går ju bygga ett en länk så du växlar åt rätt håll. Dock helt onödigt.

Det är rätt att man växlar "tvärtom" i roadracing. Detta för att det ska gå snabbare, du sparkar bara i växlarna. Du släpper aldrig gasen utan kopplar bara o trycker till, går bra mycket snabbare. Kallas att man kör "raceväxlat".
Så de kan du skryta om för polarna. :roll: :roll:
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

MrAndersson skrev:Går ju bygga ett en länk så du växlar åt rätt håll. Dock helt onödigt.

Det är rätt att man växlar "tvärtom" i roadracing. Detta för att det ska gå snabbare, du sparkar bara i växlarna. Du släpper aldrig gasen utan kopplar bara o trycker till, går bra mycket snabbare. Kallas att man kör "raceväxlat".
Så de kan du skryta om för polarna. :roll: :roll:
Om du håller full gas, frikopplar och släpper upp kopplingen igen utan att släppa på gasen borde väl bli problematiskt?
Utöver att kopplingen lär brinna upp så kan jag tänka mig att motorn ändå hinner rusa upp i varv och driva cykeln upp på bakhjulet eller värre när kopplingen släpps upp igen?

Vad jag lärt mig är "crossväxla" där man släpper gasen och växlar utan att använda kopplingen. Det gör även de som kör lastbil ofta då kopplingen brinner upp direkt om man gör som du beskrev.
Kan vara en feltolkning från min sida, ta inte mitt inlägg som ett försök att "outshine'a" dig för det är inte meningen. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

-ReM- skrev:
MrAndersson skrev:Går ju bygga ett en länk så du växlar åt rätt håll. Dock helt onödigt.

Det är rätt att man växlar "tvärtom" i roadracing. Detta för att det ska gå snabbare, du sparkar bara i växlarna. Du släpper aldrig gasen utan kopplar bara o trycker till, går bra mycket snabbare. Kallas att man kör "raceväxlat".
Så de kan du skryta om för polarna. :roll: :roll:
Om du håller full gas, frikopplar och släpper upp kopplingen igen utan att släppa på gasen borde väl bli problematiskt?
Utöver att kopplingen lär brinna upp så kan jag tänka mig att motorn ändå hinner rusa upp i varv och driva cykeln upp på bakhjulet eller värre när kopplingen släpps upp igen?

Vad jag lärt mig är "crossväxla" där man släpper gasen och växlar utan att använda kopplingen. Det gör även de som kör lastbil ofta då kopplingen brinner upp direkt om man gör som du beskrev.
Kan vara en feltolkning från min sida, ta inte mitt inlägg som ett försök att "outshine'a" dig för det är inte meningen. :)
Det kan verka så, men det händer inte. På riktiga MotoGP hojar sitter det även ett reglage som gör så att motorn inte ger någon kraft till växellådan precis när du växlar. Men du kan fortfarande hålla fullgas.

Dock i lägre klasser av roadrace så gör du så som jag säger. Just för att det går snabbare och du jagar hundradelar! Det är även så kort tid du kopplar så motorvarven går oftast inte upp så mycket, händer ju dock att någon får en resning men det hör inte till vanligheterna. Men en motor håller inte heller allt för många race.

www.youtube.com/watch?v=8z9kEkOfelw
Om du vill se en film som förklarar grunderna.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar