Bygga 1 Motor utav 2

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Bygga 1 Motor utav 2

Inlägg av teast97 »

Hejsan. Min Derbi motor har nu gått sönder. (D50B0). Det är så att det har spruckit i högra motorhalvan runt ett lager och det kommer bli väldigt svårt att laga. Också har mitt kick drev gått sönder så det behöver också bytas. Resten av motorn är i topp skick dock. Jag har hittat en D50B0 motor på blocket. Men motorn har ett hål i vänster motorhalva. Min spricka är i höger motorhalva. Så går det att jag använder mig utav min Vänstra motorhalva och hans högra motorhalva? Alltså bygga 1 motor utav 2. Jag kommer bara använder mig utav hans vänstra motorhalva + kick drevet. Och tar mina delar cylinder/tändning/koppling mm..

Kommer detta att funka eller blir det bara skit av allt?
Båda motorerna är D50B0.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Bygga 1 Motor utav 2

Inlägg av TheFlyingFin »

teast97 skrev:Hejsan. Min Derbi motor har nu gått sönder. (D50B0). Det är så att det har spruckit i högra motorhalvan runt ett lager och det kommer bli väldigt svårt att laga. Också har mitt kick drev gått sönder så det behöver också bytas. Resten av motorn är i topp skick dock. Jag har hittat en D50B0 motor på blocket. Men motorn har ett hål i vänster motorhalva. Min spricka är i höger motorhalva. Så går det att jag använder mig utav min Vänstra motorhalva och hans högra motorhalva? Alltså bygga 1 motor utav 2. Jag kommer bara använder mig utav hans vänstra motorhalva + kick drevet. Och tar mina delar cylinder/tändning/koppling mm..

Kommer detta att funka eller blir det bara skit av allt?
Båda motorerna är D50B0.
Har just gjort exakt samma operation, och visst funkar det! Finns inga skillnader i olika årsmodeller utom tändplattan som inte är ställbar på vissa nyare med isåfall är den mittersta blocktredjedelen numrerad med D50B1. Detta borde dock inte heller vara ett problem eftrsom du inte ska ha den delen. Så kör på bara!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Generellt avråder man från att blanda blockhalvor från olika motorer eftersom de bearbetats som ett par och det kan bli små skillnader mellan de olika paren. Det mest uppenbara exemplet är den planfrästa ytan cylindern sitter på, om det ena blocket fått lite mer metall bortfräst än det andra kommer det inte bli plant när man blandar en blockhalva av varje. I praktiken har jag däremot inte sett att det faktiskt varit något problem någon gång, och det är ganska vanligt att blanda sånt när man pysslar med äldre motorer (där problemet borde vara större p.g.a. sämre tillverkningstoleranser).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar