[Derbi Senda -14] Street eller off-road däck?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HBG xanto
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 november 2014, 20:07

[Derbi Senda -14] Street eller off-road däck?

Inlägg av HBG xanto »

Tja! Tänke skaffa en Senda till våren, jag älskar att köra offroad så som på småvägar och i skog. Men jag tänkte också ha den till att köra fram och tillbaka till skolan, jag kommer köra mycket i stan. Vilka slags däck ska jag ha till den?

Fungerar de båda lika bra på alla vägunderlag eller vad är skillnaden?
-Ogge
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Jag skulle tagit sm-däck. Är enligt mig inte alls kul att köra moppe i skogen med så lite kraft. Sen funkar SM helt okej på stigar och liknande. På ren asfalt är det ingen enorm skilnad. Trimmat så slits nog crossdäck lite snabbare. Största skillnaden är på grus/rullgrus. Där är crossdäcken betydligt stabilare.
Nels, Nels, Pelsnernels!
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

jag kör med cross däck fast jag mer eller mindre bara kör på asfalt det funkar bra när det är tort. har det regnat och är blött får man inte mycket grepp
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Jag har kört med båda och på asfalt så rullar crossdäck mycket tyngre pga det grova mönstret i däcken. Om man kör väg ska det endast vara sm då crossdäcken har inte alls samma bromsegenskaper som sm däcken har. Att bromsa hårt med crossdäck på asfalt är ingen rolig upplevelse jämfört med sm däck. i ditt fall skulle jag tagit sm däck då jag använder det i skogen hela tiden. visst, man har inget vidare grepp vid hinder men det är gött när man kör på raksträcka och hjulet tappad fäste och man börja glida runt. Jag kör dock trimmat så du kommer inte uppleva det på samma sätt om du kör original.

Men en kort sammanfattning: Utifrån din beskrivning så gillar du att köra skog så då är crossdäck det rätta svaret men eftersom en klen moped inte har någon vidare kraft blir det mycket tråkigt att få kärringstopp i leriga hålor eller över rötter. jag hade valt sm däck alla dagar i veckan då det är mycket roligare på alla plan. vill du köra i skog och ha bra fäste=crossdäck.
vill du kunna leka runt på vägarna, grusvägar, skog och i princip överallt förutom leriga ställen=sm däck.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rena crossdäck har inget på en moppe att göra, enda gången det mönstret kommer till sin rätt är på riktigt löst underlag som i nått lerkärr eller en grusgrop.
Mer normalt grovmönstrade offroaddäck fungerar däremot utmärkt som kompromiss på allt från asfalt till måttligt avancerade utflykter i det gröna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

G-son skrev:Rena crossdäck har inget på en moppe att göra, enda gången det mönstret kommer till sin rätt är på riktigt löst underlag som i nått lerkärr eller en grusgrop.
Mer normalt grovmönstrade offroaddäck fungerar däremot utmärkt som kompromiss på allt från asfalt till måttligt avancerade utflykter i det gröna.
tog för givet att när han skrev "off-road däck" att han menade crossdäck eftersom jag bara vet att Derbi Senda finns som crossdäck eller sm.

Låter som att grusdäck (sm däck fast med grövre mönster) skulle vara perfekt för hans ändamål.
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Jag hade valt SM däck då det är snyggare, håller värdet mer på din moped (då det är mer eftertraktat), bättre vid hårda inbromsningar och hårda kurvor på asfalt.

Du kan fortfarande köra på stigar och sånt i skogen men inget jag hade rekommenderat på en crossmoped, varken den har crossdäck eller SM däck på då en crossmoppe är för tung och svag för att orka hålla på i skogen, även med ett cylinderkit på hade den knappt orkat att ens göra samma uppgifter som en riktig cross/enduro cykel i skogen hade.
Gilera RCR -04
Setup: Ostrypt CDI, Gianelli 2t rör
Skriv svar