Crescent compakt 60cc tappar effekt varm??

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Crescent compakt 60cc tappar effekt varm??

Inlägg av MacGyver84 »

Hej nån som vet varför min moped en crescent compakt 2vxl tappar effekt varm? den har bäst kraft kall men allt efter som den blir varm försvinner effekt men toppfarten är samma ca 60 km/tim men vilar man mopeden en väldigt kort stund kanske ca 2 min så finns effekten där igen och sen blir det lika igen. Jag har ställt in förgasaren så bra jag kan och stiftet är gyllenbrunt och fint det ända jag inte bytt är till ett 32mm effekrör jag kör på 28mm kan det vara boven i dramat?. Eller är kolvringarna på väg att bli slitna mopeden startar lätt jag kör på 60cc 17mm bing 14-28 drevning 28mm rör med effektljuddämpare jag har 0.40 på brytarna och tändstiftet och tändplattan ställd på mitten.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

För stort munstycke = går bättre kall.
Färgen är inte alltid rätt..
MagisterN
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2014, 21:20
Ort: gnesta

Re: Crescent compakt 60cc tappar effekt varm??

Inlägg av MagisterN »

kör du inte med ställbart munstycke på 17 bingen?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Re: Crescent compakt 60cc tappar effekt varm??

Inlägg av MacGyver84 »

MagisterN skrev:kör du inte med ställbart munstycke på 17 bingen?
Jo jag kör med ställbart munstycke men har som sagt provat lite olika lägen och ställer jag ner det ställbara så får han inte ordentligt med bensin på max gas och max varv man märker hur han bromsar lite och sen går rent och bromsar igen och det blir bättre om man ställer upp munstycket lite vilket jag har gjort men det finns kvar lite av det där tvekandet men är knappt nåt alls längre. Har även clipset på nålen längst ner då den knappt gick alls med clipset på andra hacket upifrån och ner men brukar inte köra så mycket när det är kallt ute jag kör mest på sommaren. Så det kan ju vara att han behöver mer när man kör på hösten men den är sådär på sommaren med när det gäller effekten som försvinner.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag hade tagit en titt på tändningsinställningen, och eventuellt skicket på tändningsdelarna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Jag hade tagit en titt på tändningsinställningen, och eventuellt skicket på tändningsdelarna.
Okej för jag hade max förtändning ett tag men nu har jag tändplattan på mitten men sen märkte jag att han surade ner sig lite om man stod still för länge på tomgång med max förtändning. Men har för mig fast jag ändrade till mitten på tändplattan att det vart så en gång i alla fall, trodde den baktände också vid max förtändning för kicken slog tillbaka ibland men det gör den ibland nu också så det var tydligen inte problemet. Jag kör inte moped nu för dom står inne för vintern.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej vill bara meddela att mopeden går bättre genom hela registret nu jag fick ställa upp clipset på nålen ett hack alltså minska bränslet lite och sen fick jag ställa upp munstycket mer jag tog en längre sväng med mopeden och den kändes lika stark och bra även när den vart varm. Det återstår att se när sommaren kommer och värmen kommer om mopeden går lika bra då.
Skriv svar