Moppe varvar för mycket och luktar bränt

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lucke33
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 november 2014, 17:00

Moppe varvar för mycket och luktar bränt

Inlägg av lucke33 »

Idag när jag skulle köra min moppe (yamaha aerox 09) så varvade den sjukt mycket när jag började accelerera. Motorn liksom skrek och det luktade riktigt bränt vilket resulterade i att jag slutade köra. Jag kan inte så mycket om motorer så jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Öppna variatorkåpan och se ifall remmen har slirat sönder, slirar remmen så tjuter det och jag skulle gissa att det luktar lagomt bränt också.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Instämmer med ovanstående. Remmen bör vara ditt problem, skulle det vara så att remmen är hel och fin (ska bytas vartannat år om jag minns rätt, för att gummit ska vara fräscht) så får du kika på kopplingen. Den sitter också bakom variatorkåpan och är lite svårare att komma åt än remmen.
Du behöver en mutterknackare för att få bort kopplingsklockan som sitter med storlek 24 om jag minns rätt (relevant då du behöver veta vilken mutter det är, den stora).
Därefter kan du skjuta loss kopplingen, men jag råder dig att plocka loss remmen innan du gör detta. Kanske har det ingen betydelse men jag själv ogillar att lägga belastning i sidled på remmarna vilket sker om du inte tar bort den innan du skjuter ut kopplingen.

Är det några ord som är svåra att förstå, testa att bildgoogla.
Annars kan du fråga så förklarar jag eller någon annan närmare.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar