Svårstartad tzr

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

willehz
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2014, 16:58

Svårstartad tzr

Inlägg av willehz »

Hej jag har en Yamaha tzr 50 2005 som är den nyare designen/versionen där dom tog bort kicken, alltså har jag bara elstart.

I somras startade den på bara ett klick på knappen men nu när det har börjat bli kallt ute har den blivit svårstartad. Hemma står den i garage (torrt men kalt) och den startar oftast efter ett par sekunder. Sedan när jag ska köra hem från skolan så står den kallt och fuktigt och här vill den nästan aldrig starta, så jag får springa igång den. För att få den att starta när jag sprang med den fick jag springa minst 50 meter med den. Jag bytte tändkabeln igår och nu behöver jag bara springa 5-10 meter men den startar fortfarande inte med elstart. När jag kör ryker den väldigt mycket (ljus rök).

Saker som är gjorda:
Bytt tändstift
Ny startkabel
Nya packningar
Kollat så allt är rent, luftfilter, förgasare, cylinder mm.
Nya membran

När jag kollar på tändstiftet är det ljusbrunt, kan det vara ngt med förgasaren ex mer luft.

Om mer info behövs är det bara att fråga :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Nu när det blir kallare behöver man ställa in förgasaren lite. Du behöver mer bensin då motorn tar in mer syre i den kalla luften. Testa det.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Prova gå upp två storlekar på munstycket eller prova skruva in blandningsskruven lite om den redan inte är ganska långt inskruvad det kan funka om det handlar om nån storlek för litet munstycke. Men tomgången kan bli lite taskig då han får mer på tomgång men det påverkar faktiskt full gas med för på min yamaha aerox 2011 så gjorde jag så märkte ganska stor skillnad men jag fick lite taskig tomgång men stiftet är inte den där gyllenbruna fina färgen ändå men jag fick välja på att gå upp 2 storlekar eller prova blandningsskruven. Den har gått över 600 mil utan några problem.
willehz
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2014, 16:58

Inlägg av willehz »

Tack för hjälpen har inte hunnit kolla än, ska kolla imorgon säger till om det funkar eller inte. :)
willehz
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2014, 16:58

Inlägg av willehz »

Startar bättre nu dock har jag märkt att jag har ett större problem, det försvinner kylarvätska så jag tror det läcker :? Ska skruva isär den i vinter och kolla
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Kolla så cylinderfot och topp locka packningar är hela.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Skriv svar