Honda MT-5 fyrtaktar och går dåligt på tomgång

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Honda MT-5 fyrtaktar och går dåligt på tomgång

Inlägg av allenklein »

Hej

Min Honda MT-5 fyrtaktar väldigt lätt på höga varv och går dåligt på tomgång. Den är original i allt utom slutdämparen och att luftinsugen inte är strypta.

Problemen är:
1: den fyrtaktar på höga varva. Varvar man när den står still fyrtaktar den direkt. Den går dock bra I uppförsbackar och då den får kämpa lite.

2: jag har 70 munstycke. Jag provade med att gå ner till 55 men då gick den mycket dåligt och fick för lite bensin. Kan det vara idé att prova ngt mellan 70 och 55? (jag har ingen uppfattning om det är ett stort steg mellan 55 och 70).

3: om jag t.ex. stannar vid rödljus och låter den gå på låga varv ett tag så fyrtaktar den väldigt mycket när jag ska åka iväg (alltså även på låga varv).

4: tändstiftet ser OK ut. Ljusbrunt.

5: Den går mycket dåligt på tomgång. När man stannar till har den till en början alldeles för hög tomgång. Efter cirka 30 sekunder sjunker tomgången ned till normala nivåer.

6: jag har provat med att byta förgasare, byta reedventiler, byta gasvajer, köra med och utan luftfilter. Inget hjälper. Jag har till och med bytt hela motorn (dock haft samma cylinder, förgasare, topplock) men det är ändå samma.

Kan det bero på avgassystemet? Att det är sotigt?

Jag blir f-n tokig snart på detta...

mvh
Klein
Senast redigerad av allenklein den 14 november 2014, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Axel & Oliwer
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 september 2014, 00:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Axel & Oliwer »

prova munstycken mellan 55-70
Mathias Nörup Barnby
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2014, 17:33
Ort: helsingborg

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

jag skulle gå net till 65 i munstycken och stal luft på din förgasare men jag är inte säckar
allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Inlägg av allenklein »

Hej
Jag provade idag med 63 munstycke. Den fyrtaktar något mindre men blir slöare i uppförsbackar. Problemet med tomgången är fortfarande samma.

Mvh
Klein
Mathias Nörup Barnby
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2014, 17:33
Ort: helsingborg

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

Klein du skal nog stal luft på din förgasare det bude nog hjälpa
Användarens profilbild
Alexzpro
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 februari 2014, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Alexzpro »

Mathias Nörup Barnby skrev:Klein du skal nog stal luft på din förgasare det bude nog hjälpa
Är det ett mål att skriva så inte en kotte kan förstå vad du menar?
Honda MT50 -91.
allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Inlägg av allenklein »

Jag tror att Mathias tycker att jag ska ställa in luftskruven. Det har jag provat men det hjälper inte.

I helgen bytte jag till större insugsplatta och trimkrök och det hjälpte mot fyrtaktandet på högvarv. Jag har dock fortfarande kvar problemet med rusande tomgång och att motorn bluddrar/fyrtaktar när man drar på gasen efter att man stannat vid typ rödljus.

Jag har provat med startsprej men den verkar ej dra tjuvluft. Kan det vara något med tändspole eller CDI box? Det är nog snart det enda jag inte bytt.

Ett annat fenomen är att om jag drar ut choken när tomgången rusar så sjunker varvtalet direkt och den rusar inte upp igen. Däremot om jag skulle lägga I och ur dragläge då tomgången rusar så fortsätter den att rusa (alltså det hjälper inte att låta motorn få dra med växel+slira på kopplingen en stund på tomgång, den fortsätter att rusa ändå). Tomgången slutar att rusa efter cirka 30 sekunder, då går varvtalet långsamt ner.

mvh
Klein
Det går att undvika rusande tomgång men då får man ha så låg tomgång att motorn stannar direk då man släpper gasen I friläge och det är också jäkligt jobbigt.
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

Tjena,vart liknande syndrom på min gamla mt å då vart de cdi n som krånglade för mig :)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Skriv svar