Min Honda MT-5 fyrtaktar väldigt lätt på höga varv och går dåligt på tomgång. Den är original i allt utom slutdämparen och att luftinsugen inte är strypta.
Problemen är:
1: den fyrtaktar på höga varva. Varvar man när den står still fyrtaktar den direkt. Den går dock bra I uppförsbackar och då den får kämpa lite.
2: jag har 70 munstycke. Jag provade med att gå ner till 55 men då gick den mycket dåligt och fick för lite bensin. Kan det vara idé att prova ngt mellan 70 och 55? (jag har ingen uppfattning om det är ett stort steg mellan 55 och 70).
3: om jag t.ex. stannar vid rödljus och låter den gå på låga varv ett tag så fyrtaktar den väldigt mycket när jag ska åka iväg (alltså även på låga varv).
4: tändstiftet ser OK ut. Ljusbrunt.
5: Den går mycket dåligt på tomgång. När man stannar till har den till en början alldeles för hög tomgång. Efter cirka 30 sekunder sjunker tomgången ned till normala nivåer.
6: jag har provat med att byta förgasare, byta reedventiler, byta gasvajer, köra med och utan luftfilter. Inget hjälper. Jag har till och med bytt hela motorn (dock haft samma cylinder, förgasare, topplock) men det är ändå samma.
Kan det bero på avgassystemet? Att det är sotigt?
Jag blir f-n tokig snart på detta...
mvh
Klein
Senast redigerad av allenklein den 14 november 2014, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror att Mathias tycker att jag ska ställa in luftskruven. Det har jag provat men det hjälper inte.
I helgen bytte jag till större insugsplatta och trimkrök och det hjälpte mot fyrtaktandet på högvarv. Jag har dock fortfarande kvar problemet med rusande tomgång och att motorn bluddrar/fyrtaktar när man drar på gasen efter att man stannat vid typ rödljus.
Jag har provat med startsprej men den verkar ej dra tjuvluft. Kan det vara något med tändspole eller CDI box? Det är nog snart det enda jag inte bytt.
Ett annat fenomen är att om jag drar ut choken när tomgången rusar så sjunker varvtalet direkt och den rusar inte upp igen. Däremot om jag skulle lägga I och ur dragläge då tomgången rusar så fortsätter den att rusa (alltså det hjälper inte att låta motorn få dra med växel+slira på kopplingen en stund på tomgång, den fortsätter att rusa ändå). Tomgången slutar att rusa efter cirka 30 sekunder, då går varvtalet långsamt ner.
mvh
Klein
Det går att undvika rusande tomgång men då får man ha så låg tomgång att motorn stannar direk då man släpper gasen I friläge och det är också jäkligt jobbigt.