Dt125 vs Aprilia rs 125

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Dt125 vs Aprilia rs 125

Inlägg av Vagif »

Tjena, snart kommet vintern och efter det blir det lätt mc. Men jag är inte säker på vilken. Helst vill jag ha dt125 eller rs125. Jag lutar åt dt. Jag ska köra den till skolan som tar ca 20 minuter och det är 70 och 50 väger dit. Fina raka vägar. Men jag kommer också köra på fritiden för att ha kul. Så vilken tycker ni är bäst?
kommer draget och toppfarten ha stor skillnad mellan min 70cc beta rr och 125cc? Kommer mina kompisar lätt märka att dt125 inte är en crossmoppe?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Kör du orginal dt ligger den nog väl på 15 häst original. Det är väl inte omöjligt att nå med 70cc. Stryper du av dtn dock så borde du nog komma upp till iallfal 25. Bottendraget kommer bli betydligt bättre med tanke på hur mycket mer cylindervolym och toppfarten lär också bli en del skillnad. Dtn kanske kan gå 130+ typ avstryp och kanske 110-120 original.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

[quote="Pelsnernels"]Kör du orginal dt ligger den nog väl på 15 häst original. Det är väl inte omöjligt att nå med 70cc. Stryper du av dtn dock så borde du nog komma upp till iallfal 25. Bottendraget kommer bli betydligt bättre med tanke på hur mycket mer cylindervolym och toppfarten lär också bli en del skillnad. Dtn kanske kan gå 130+ typ avstryp och kanske 110-120 original.[/quote

Jo jag tänker strypa av. 10 hästar mer är ju bra
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Vagif skrev:
Pelsnernels skrev:Kör du orginal dt ligger den nog väl på 15 häst original. Det är väl inte omöjligt att nå med 70cc. Stryper du av dtn dock så borde du nog komma upp till iallfal 25. Bottendraget kommer bli betydligt bättre med tanke på hur mycket mer cylindervolym och toppfarten lär också bli en del skillnad. Dtn kanske kan gå 130+ typ avstryp och kanske 110-120 original.[/quote

Jo jag tänker strypa av. 10 hästar mer är ju bra
Jag kör dt, kan inte komma på något att klaga på.. Är en pansarvagn. Både jag och min bror kör dt och kör en hel del i skogen och lite över allt.. Klarar allt. Välbyggd hoj!
Användarens profilbild
nesse98
Varnad
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 juli 2013, 21:44

Inlägg av nesse98 »

honda crm 125 är också fina grejor!!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

Jakzu skrev:
Vagif skrev:
Pelsnernels skrev:Kör du orginal dt ligger den nog väl på 15 häst original. Det är väl inte omöjligt att nå med 70cc. Stryper du av dtn dock så borde du nog komma upp till iallfal 25. Bottendraget kommer bli betydligt bättre med tanke på hur mycket mer cylindervolym och toppfarten lär också bli en del skillnad. Dtn kanske kan gå 130+ typ avstryp och kanske 110-120 original.[/quote

Jo jag tänker strypa av. 10 hästar mer är ju bra
Jag kör dt, kan inte komma på något att klaga på.. Är en pansarvagn. Både jag och min bror kör dt och kör en hel del i skogen och lite över allt.. Klarar allt. Välbyggd hoj!
Vart det stor skillnad på moppe och lätt mc? Isåfall vad?

By the way, älskar din profil bild xD
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Skillnader moppe vs 125a.

Går snabbare.
Går bättre.
Bättre byggda.
Roligare.
Mycket roligare.
Är en motorcykel:P
Du får köra på alla vägar.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Vagif skrev:
Jakzu skrev:
Vagif skrev:Jag kör dt, kan inte komma på något att klaga på.. Är en pansarvagn. Både jag och min bror kör dt och kör en hel del i skogen och lite över allt.. Klarar allt. Välbyggd hoj!
Vart det stor skillnad på moppe och lätt mc? Isåfall vad?

By the way, älskar din profil bild xD
Hela ramen är oftast grövre och större överlag. Mycket mer effekt, får porta ganska bra för att komma upp i en ostrypt 125a med 70cc.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Dt125 vs Aprilia rs 125

Inlägg av p0d1 »

Vagif skrev:Tjena, snart kommet vintern och efter det blir det lätt mc. Men jag är inte säker på vilken. Helst vill jag ha dt125 eller rs125. Jag lutar åt dt. Jag ska köra den till skolan som tar ca 20 minuter och det är 70 och 50 väger dit. Fina raka vägar. Men jag kommer också köra på fritiden för att ha kul. Så vilken tycker ni är bäst?
kommer draget och toppfarten ha stor skillnad mellan min 70cc beta rr och 125cc? Kommer mina kompisar lätt märka att dt125 inte är en crossmoppe?
DT125R är utan tvekan en skottsäker motor om du behandlar den lite gulligt tills den hinner bli varm, sen är det fan bara tuta och köra, ingent nämnvärd service på dessa hojar.

RS125or är också otroligt stabila hojar, motor och chassimässigt, men verkar som att RS125or verkar äta kolvar på löpande band, förmodligen på grund av klåpare till tidigare ägare som fulmeckat.

Hittar du en hoj i bra skick med rimligt miltal som är väl omhändertagen så kommer du inte bli missnöjd.

Nackdelen jag ser med en tvåtakts 125a när man är 16-17 år är avsaknaden av konsekvenstänk, en RSa toppar 170-180 km/h på mätaren(som ligger nära sanningen ändå) ostrypt vilket är betydligt högre än DTn 130 km/h som är obekväma p.g.a. sittställningen


Provkör båda hojarna i vår och välj med hjärtat! ;)
Skriv svar