Hur byter jag kolv/cylinder på en AM6?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

msr
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 juni 2014, 11:14

Hur byter jag kolv/cylinder på en AM6?

Inlägg av msr »

Yes! Nu har det blivit dags att byta kolv och kanske cylinder på moppen för märker att jag har extremt dålig kompression. Och det märker man speciellt på kicken för den går jätte lätt. Nu är frågan hur jag byter kolv och cylinder? jag kan verkligen inget om mopeder. Det jag kan är typ att göra rent förgasaren men inget mer. Och vill verkligen inte göra fel. Så är det någon här som förklara hur man byter det eller har en guide! :) Tack på förhand.
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

http://youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc
Det jag kan ge tips om är tappa ur kylarvattnet lossa slangen lossa toppen lossa cylindern trasa mellan kolv och block så inte skit kommer ner ur med ett kolv knaster tryck ur kolvbulten från andra sidan sen äre bara å montera igen se videon ovan enda verktyg du borde behöva är insexnyckel tång och en 10mm hylsa till tex spärrskaft
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Tänk på att smörja in kolven med 2-taktsolja innan du trär över cylindern med.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Re: Hur byter jag kolv/cylinder på en AM6?

Inlägg av TheAndersson »

msr skrev:Yes! Nu har det blivit dags att byta kolv och kanske cylinder på moppen för märker att jag har extremt dålig kompression. Och det märker man speciellt på kicken för den går jätte lätt. Nu är frågan hur jag byter kolv och cylinder? jag kan verkligen inget om mopeder. Det jag kan är typ att göra rent förgasaren men inget mer. Och vill verkligen inte göra fel. Så är det någon här som förklara hur man byter det eller har en guide! :) Tack på förhand.
Rekommenderar dig att kolla så det inte är tjuvluft först, då sparar du en bra slant!
Tex topplockspackning, cylinderfotspackning och insuget, om moppen startar kan du spraya startgas på dessa ställen och se om motorn reagerar. Eller om du ser att det är blött nånstans
Skriv svar