Skruvarna till röret lossnar

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Skruvarna till röret lossnar

Inlägg av Nixxen »

Mina skruvar till röret som sitter in i cylindern lossnar lär jag har varit ute och kört i ungefär 30minuter. Drar åt dem ganska åt och de båda sitter med en bricka framför.
Varför lossnar dem?
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Skruvarna till röret lossnar

Inlägg av Revilz »

Nixxen skrev:Mina skruvar till röret som sitter in i cylindern lossnar lär jag har varit ute och kört i ungefär 30minuter. Drar åt dem ganska åt och de båda sitter med en bricka framför.
Varför lossnar dem?
Gängorna som är "slut"?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

dem kanske vibrerar upp, testa gänglåsning
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vad är det för moped?

Har märkt av detta problem åtskilliga gånger, oftast när det handlar om ett ganska stort och tungt avgasrör som bara sitter fast i cylindern och ljuddämparen (eller liknande). Det som händer är helt enkelt att röret rör sig ganska mycket p.g.a. ojämnheter i vägen (ett stort tungt avgasrör är en rejäl hävstång som bryter alldeles för mycket i det lilla fästet mot cylindern!), och skruvarna kommer loss då.

På t.ex. Derbi Senda har främre delen av avgasröret ett fäste som skruvas fast i ramen bakom expansionskammaren, om man struntar i att skruva fast det fästet kan man lätt få problem med att skruvarna i cylindern lossnar. Detta fästet är till för att hålla praktiskt taget hela rörets vikt, medan fästet på cylindern bara ska hålla fast röret så det håller tätt.

Med andra ord: Steg ett är att se till att röret sitter fast stadigt i alla fästen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

Stryk på lite locktite gänglåsning på skruvarna plus låsbrickor så ska du se att det sitter ;)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kom ihåg bara att inte spänna muttrarna när cylindern är varm, detta misstaget gjorde jag förr när röret vibrerade loss, och nu måste jag kladda på gänglåsning , gängtejp, brickor, ny skruv en gång i månaden för att de ska bli tyst o sitta fast
Skriv svar