Rexxys R/T 70cc AM6. Crescent F50 Racer

Här finns TSR Race Teams egna projekt! Vill du vara med i Teamet? Kontakta Rexxy för mer information.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Rexxys R/T 70cc AM6. Crescent F50 Racer

Inlägg av Rexxy »

I och med det nystartade TSR Race Team, startar jag en ny tråd enbart inriktat på min R/T hoj! Som ska byggas om till en renodlad tävlinghoj som ska köras på Dragrace och Topspeed!

Bild

Dagens Setup:
Motor: Minarelli AM6 - från en Rieju drac
Vev: Doppler Competition
Växellåda: AM6 original
Koppling: Original med MHR Fjädrar.
Tändning: PVL Analog Rotorsystem
Cylinder: Stage6 R/T 70cc
Bränsle: 98 oktan med Castrol Power1 2-taktsolja.
Insug: Hemmabyggt 29mm.
Förgasare: 28mm Stage6 R/T PWK
Reeds: Top Performance VForce3
Avgasrör: Casals RC2 avstämda rör för R/T 70cc

Övrigt:
Biltema växellådsolja, hemmabyggd ljuddämpare, hemmabyggda clip-on styren. Wheeliebar byggd av Hydraulikrör.

Chassi:
Ram: Crescent F50 ram
Hjul: Suzuki K50 framhjul och Yamaha Fs1 bakhjul.
Broms: Trumma bak och skivbroms fram
Kylare: Yamaha Aerox

Mål med denna hoj:
Nå en topphastighet på 140km/h+
Köra 201m på under 10 sekunder, och senare under 9.8
Piska Hilmersson
Piska Casal/HHR

Bästa Resultat Hittils
Topphastighet: 133km/h
201m Tid: 10.19
Bästa sluthastighet 201m: 102km/h



Trådstart den 1 oktober 2013

Hojen ser i dagsläget ut såhär;

Bild
Bild
Senast redigerad av Rexxy den 4 mars 2015, 23:38, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

KUL :)
Hoppas du når dina mål samt uppdaterar ofta!
Önskar jag kunde komma och titta på nåt lopp men ni tävlar ju så avsides... :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

HasSse666 skrev:KUL :)
Hoppas du når dina mål samt uppdaterar ofta!
Önskar jag kunde komma och titta på nåt lopp men ni tävlar ju så avsides... :wink:
Du som BOR för avsides. :wink:

Får se hur mycket update det blir nu under vintern. Min lada är inte direkt isolerad. :roll:

Om ni kollar in väggarna
Bild
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Kul att du inte ger dig i första taget, önskar dig all lycka till med att nå dina mål men kommer ändå göra allt för att ett av dom ej uppnås för jag ger mig inte häller! :)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Riktigt roligt ! Hoppas den kommer gå uta helvete !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Dessa AM6 motorer går att få ur så sjukt mycket :D Har vart sugen i flera år på att bygga AM6 hoj på någon rolig ram man blir inte mindre sugen efter detta :D Känner att jag måste bygga klart dappen först ;) hoppas dina mål blir nådda!
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Har vart otroligt intressant att följa dina andra projekt, det här ska bli grymt kul det med, lycka till!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Vad är detta för hoj?
Aldrig sett den förut :lol:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Persson97 skrev:Vad är detta för hoj?
Aldrig sett den förut :lol:
skojar du? eller är du seriös?
:lol:
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ska bara meddela att det går segt med byggande just nu. Då jag faktiskt skruvar i en lada utan värme, så sjunker suget att skruva samtidigt som temperaturen sjunker! Så det kommer inte bli update lika ofta som förut. :) Och sen är ju ändå säsongen slut nu!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Snart dags för vår, med tävling i luften! Första tävlingen för mig blir på Aros Open i Västerås! Lördag 28/06. Så snart blir det att ta fram hojen och börja snygga till den!

Tyvärr kommer jag hålla kvar på detta stuk ett tag. Tid, pengar och intressebrist att modifiera den till en renodlat racehoj. Den ska iallafall lättas, men inga större modifikationer i utseendet!

Men 28 juni så syns vi på strippen! :wink:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

det är ju fan att Västerås ligger så långt bort.. (från mig räknat) :P
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Motorn nöp ju på frihamnen. Vevstakslagret hade skuret ihop, och av det hade det flugit rester in i cylinderloppet och mosat sönder kolven och förbränningsrummet. Cylindern klarade sig utan en skråma! Men kolven behöver jag en ny. Dock är B-kolven slut överallt i världen! Så jag får inte tag i en. :( Jag har en B-klassad cylinder.

Förbränningsrummet kunde jag rädda! Svarvade av det 2 tiondelar på klämspalten, så försvann allt "skit". Jag passade även på att svarva av lite på kanterna på tätningsytan. D.v.s sänka ner förbränningsrummet ännu mer i loppet. Det gör så att jag "måste" höja cylindern lite för att få rätt klämspalt igen. Och för er som inte förstår vad som är bra med det. Jo, jag får högre durationer på alla portar av det! Exakt vad jag landar på ska jag räkna ut sen när jag får kolven. Allt eftersom hur durationerna blir, ska jag fila i avgasporten för att få det där lilla extra!

Blocket har jag också masserat lite efter Lennarts ord. Jag har ju aldrig fördjupat mig så mycket i membranmotorer, men nu var det dags. Så det blev en rejält flödesportning ifrån membranet till spolkanalerna. Original var det riktat rätt ner i vevhuset! Nu ska det mesta åka rätt upp i spolkanalen! ;)

Vevpartiet då.. Barikit Competitionveven jag hade blev ju skrot. Så ny vev blev beställd på Twostroke-shoppen. Det blev en Stage6 Racing HPC vev! Även den med 18mm vevtapp, och det kändes mer rätt att välja en stage6 produkt då jag är riktigt nöjd med cylindern!

Men det fick jag äta upp när jag fick hem veven...!! Jag har alltid en vana att kolla upp saker så dom är friska. Började känna och klämma på veven och kände på vevstaken. Vad var det där? Kände jag ett glapp i vevstaken..? Jag måste känt fel. Känner mer noggrant och verkligen kollar upp det. Jo, fyfan. Det är glapp i vevstaken! På en helt jävla ny vev!

Veven ligger nu på posten för en återsändelse för reklamation. Hoppas det var en engångsföreteelse med glapp vevstake ifrån Stage6....
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

rexxy fixa så att man ser bilderna
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:

Vet någon en bra uppladdningssida där man kan ladda upp flera bilder samtidigt? :(
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Rexxy skrev:
Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:
jag fick nog av imageshack till slut. allt skapande av nya konton etc… så nu använder jag imgur. Mycket bättre och gratis! :D
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Använder även jag Imgur, mycket bättre!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

LinkanTuning skrev:
Rexxy skrev:
Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:
jag fick nog av imageshack till slut. allt skapande av nya konton etc… så nu använder jag imgur. Mycket bättre och gratis! :D
Speedway skrev:Använder även jag Imgur, mycket bättre!
Ja, sidan verkar likna imagehack mycket! Så nu får vi se hur bra det blir! :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Speedway skrev:Använder även jag Imgur, mycket bättre!
Kan inte mer än o hålla med.. Använder det jag med :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

HPC!!! Det gillas...tar efter mig :roll: hahaha

Fan blev nästan rädd nu för att min har glapp..jag tittade inte efter det :(
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Här har det gått varmt..

Bild


Och sen en sönderbankad kolv!

Bild


Lite bild på AM6 R/T blocket. Man ser lite av min fina flödesputsning ifrån membrankorgen. ;)

Bild
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Detta kommer ju bli hur häftigt som helst ju :D
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

De var ju inte direkt mycke anläggningsyta kvar...hur fan håller de där tätt?
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Sebbe-Tuning skrev:De var ju inte direkt mycke anläggningsyta kvar...hur fan håller de där tätt?
Funkar ju tydligen. ;) Minst 1-2mm för att det ska vara tätt!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Sådär, nya prylar till R/T AM6:an. Blev en Dopplervev istället. "Ska" tåla 18.000rpm. Nya packboxar, samt SKF ramlager. :)

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Härligt! Jobba på nu! :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:00

Inlägg av JohanK »

Ser ju betydligt seriösare ut än veven från Barikit, hoppas den funkar lika bra som den ser ut.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Men är det verkligen bara varven som är det viktiga för vad veven tåler? Jag menar, den där hade ju inte hållt i någon stor diesel på flera hundra hästar men bara 1500 varv?

Eller är det just varvtåligheten som är det kritiska och att de klarar resten av krafterna ändå? :) hoppas du förstår hur jag menar :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ossian skrev:Men är det verkligen bara varven som är det viktiga för vad veven tåler? Jag menar, den där hade ju inte hållt i någon stor diesel på flera hundra hästar men bara 1500 varv?

Eller är det just varvtåligheten som är det kritiska och att de klarar resten av krafterna ändå? :) hoppas du förstår hur jag menar :D
Klarar den mer varv, tycker jag den automatiskt borde ha grövre och bättre grejer.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Körs sm i år? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

DEA!! skrev:Körs sm i år? :)
Nä, jag prioriterar Sendan nu! För jag måste göra det som jag tycker är kul för stunden. Samt att jag inte gillar att stressa ihop skiten. Kan jag inte göra det i lugn och ro - får det vara!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

moddlaren skrev:doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.
Funkar bra för Hilmersson en hel racesäsong utan problem, så då håller det nog bra för mig! ;D

Min vevstake på barikitveven sa ju upp sig, gick för varmt konstigt nog. Vilket jag inte fattade varför. :)
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

moddlaren skrev:doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.
Funkar utmärkt, kört 8 race med den samt tuktat i bänk och hårt på gata, varit monterad i två olika motorer och kollat balansen därimellan som för övrigt var perfekt så den håller sig rak. Detta med en cylinder som bör leverera minst lika mycket effekt som din. Har även hört om flera som varit nöjda med doppler veven.

Kan med andra ord bara tala bra om den, tror även barikt, och metrakit funkar minst lika bra om man håller koll på sina grejer förutsett att vi inte jobbar med måndagsexemplar. :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

naturligtvis kan det vara måndags exemplar absolut finns dessa bland mass producerade vevar, titta bara på airsal vissa cylindrar håller hur bra som helst andra tål knappt att sätta kolven i.

så doppler håller säkert lika bra var bara tvungen att kivas lite :lol:

mvh
moddlaren trimma lungt
Skriv svar