keisler alu racer

Här finns TSR Race Teams egna projekt! Vill du vara med i Teamet? Kontakta Rexxy för mer information.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Jag gillar tröjan han har på sig! ;) 8)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Rexxy skrev:Jag gillar tröjan han har på sig! ;) 8)
tja var det inte din design? :)
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

moddlaren skrev:
Rexxy skrev:Jag gillar tröjan han har på sig! ;) 8)
tja var det inte din design? :)
Typ. :) Min idé, design av Daniel!
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

Mycket underbart projekt kommer sitta och refresha sidan minst 10 gånger per dag :D
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

TJO


vad har hänt denna dagen??

Tja variatorn har blivit monterad o grovjusterad, och motorn har blivit runt kickad o verkar gå lätt o fint ett jävla komp bara med det omgjorda keisler förbrännings kammaren :)


Sedan har jag gjort färdigt dom pytte små bromsoken så dom är ännu mindre o ännu lättare än dom futtiga grammen dom vägde.

Det sista i kväll blev en påbörjan av bromsoks fästena till framhjulet.


Detta väger ca 200 gram.

Bild


Eftersom jag har dubbla skivor fram måste jag ha två fästen spegelvända.

Bild


sedan är ju 100 gram rätt mycket så efter en liten stund så är dom lättare.

Bild

Bild

förhoppningsvis skall jag hinna starta motorn och bygga färdigt frambromsarna denna helgen :roll: :roll: :roll:

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Med så mycket hålborrning, finns det ingen risk att det kommer vissla om hojen när man kör? 8)
Användarens profilbild
Niklin
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 december 2014, 16:39

Inlägg av Niklin »

har inte tänkt och testa conti crx tändingen? Den är populär här i Norge. Många som har det på sina hyper moppar.
Aprilia rs 70: Hebo patanegra, brk45, 28mm, pvl osv....
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58845
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Rexxy skrev:Med så mycket hålborrning, finns det ingen risk att det kommer vissla om hojen när man kör? 8)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

njaaaää tror inte det för då borde ju hondan låta som en kyrkorgel-


Bild
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Niklin skrev:har inte tänkt och testa conti crx tändingen? Den är populär här i Norge. Många som har det på sina hyper moppar.

Är inte conti PWL med egen kurva bara :?:
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

usch vad tiden går fort när man jobbar med borr filar hålsågar och dylika handverktyg, skulle verkligen vilja ha tag på svarv o fräs :(

nå dagen har gått till att mäta såga fila o borra för att få till två spegel vända fästen till frambromsoken.

Bild


inte riktigt klara men man ser hur det börjar likna något.

Bild

Bild

tja det blir klart i morgon i vilket fall som helst detta är ett tråkigt jobb då allting bara måste stämma o vara 100 rakt o i vinkel annars ligger bromsarna på hela tiden,, skall bli skönt när fästena sitter där dom skall.



HMMMMMMM vad är detta?

Bild
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Niklin
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 december 2014, 16:39

Inlägg av Niklin »

moddlaren skrev: Är inte conti PWL med egen kurva bara :?:
Tror inte det är pvl som produserar täningen. Här har du bild av eprom tändingen og conti crx. Svänghjulet er jättelitet.
Bild
Aprilia rs 70: Hebo patanegra, brk45, 28mm, pvl osv....
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58845
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Ja och det är inte pwl utan något eget system conti brukar ha bra grejor och mycket nytänkande så det är säkerligen värt att testa o gämföra vad ev skillnad skulle kunna bli.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Så då är ännu en helg förbi o en ny vecka börjar med jobb suuuck :?

nå helgen har använts effektivt och allting utom att starta är klart, Startningen sket sig på att jag har så grov utgång från tanken så jag fick inte tag på någon övergång till ballofixen.



fästena till broms oken skruvades fast i framgaffeln med försänkta insex detta för att omöjliggöra allt flex när man bromsar, locktightade naturligtvis.

Bild


Efter en hel lördag så var fästen och bägge oken på plats
och allting går att skruva loss utan problem på 10 minuter service vänlighet är ett måste om det jävlas när det är tävling allting skall vara my enkelt att ta isär.

Bild


sedan var ju grabben lång så jag såga till en förlängare till styrets fäste.

Bild

Alltid lika spännande att se om grejor passar när man gör allting för hand utan maskiner.

Bild

det växer så sakta fram.

Bild

Om det håller? naturligtvis allting på moppen är tillverkat i 6061 T6 eller 7075 T6 och starkare alu vet jag inte om det finns, alu legeringar som är starkare finns naturligtvis det finns alu med 20 procent titan i o det är jävligt starkt.

Bild

Bild

tja det var väll allting för denna helgen :?

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

fan vad nice! följer varje dag älskar hela projektet! sjukt bra information och kunskap + bilder!! underbart! :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

är de turbo samt två cylindring motor som gäller i framtiden eller? ;)
Användarens profilbild
Pontuswigg
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 1 juli 2014, 16:01

Inlägg av Pontuswigg »

Följer !


Kolla gärna in mitt Rieju 80cc projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58815
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jo så var en ny kväll över och en massa små iriterande saker är klara,, små skit grejer som bara tar min tid på kvällen som tur är kan jag elda i pannan samtidigt.




styret kom på plats men det visade sig att kolfiber styret höll diametern 25,4mm mot våra moppe styren som är 22mm, så det var bara att brotcha upp fästena till styret så det gick att få på plats.

Bild

gashandtag och handbroms kom också på plats och det verkar som dubbla skivor/ok fram gör sitt jobb annars åker dom i soppåsen o allt blir lättare :)


Bild


Har ju funderat lite på hur jag skall lufta ramens kylsystem och nu tror jag att jag kom på en enkel och lätt lösning en lien alu bit med en bromsnippel igängad.

Bild


sedan så väger bara det bortborrade o borttagna från ramen så här my.

Bild

en liten förändring så det går att justera motorn vinkel i flera steg mot original konstruktionen.

Bild


go kväll :D :D
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du sitter på lite maskiner/ verktyg va? :wink:

Detta projekt tänder min gnista om min motor kunde komma hem snart :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Nja jag använder mer än gärna enkla verktyg som järnsåg/bågfil. Filar av olika typer. En gammal 18volts devalt batteri bormaskin.

svetsar har jag ju av alla typer som finns men ingen svarv eller fräs det går fint att plan fila en topp eller vad som helst ner till en hundradels mm.

man måste bara ta det lugnt o sansat. Visst kan jag göra saker snabbare för hand än i en maskin för det mesta men samtidigt så finns ju saker som man måste ha maskiner till.

Mvh
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

IDAG drog den lilla italjenskan sitt första andetag :shock: Så liten o smärt former som vem som helst kan titta på i timmar.
En midja värdig en prinsessas kropp en bakdel så fulländad att ingen sett dess like :D :D :D

Men en rökare av rang verkar det som garaget blev blått på några sekunder :? En del kvar att göra men allting blir my lättare när man vet att dom äntligen lever :twisted: 8)

Under jule tid skall hon fjättras o kedjas vid bänken hon skall matas hårt bakifrån med mängder av högoktangt bränsle.
Hon skall utnytjas fjättrad till max piskas på fulla spjäll så hon skriker o blir det bra kommer hon bara skrika efter mer o mer o mer :shock:

Hon kommer att testas till max av olika män i olika åldrar med olika intressen o nöjen allt för att forma en jungfu till en vass snygg syndig flicka som ger sin ryttare allt hon har för att bära honom mot nya mål o vinster

hmm kan nog misstolkas detta :D
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

moddlaren skrev:IDAG drog den lilla italjenskan sitt första andetag :shock: Så liten o smärt former som vem som helst kan titta på i timmar.
En midja värdig en prinsessas kropp en bakdel så fulländad att ingen sett dess like :D :D :D

Men en rökare av rang verkar det som garaget blev blått på några sekunder :? En del kvar att göra men allting blir my lättare när man vet att dom äntligen lever :twisted: 8)

Under jule tid skall hon fjättras o kedjas vid bänken hon skall matas hårt bakifrån med mängder av högoktangt bränsle.
Hon skall utnytjas fjättrad till max piskas på fulla spjäll så hon skriker o blir det bra kommer hon bara skrika efter mer o mer o mer :shock:

Hon kommer att testas till max av olika män i olika åldrar med olika intressen o nöjen allt för att forma en jungfu till en vass snygg syndig flicka som ger sin ryttare allt hon har för att bära honom mot nya mål o vinster

hmm kan nog misstolkas detta :D
hoppas det blir P-rullar på detta!!
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Hej
Tja en P rulle går väll att fixa, punktering på rullen under filmning :)

vad har hänt idag tja fick den nya RPM mätaren som bara väger 30 gram komplett KOSO var namnet.

Bild


Skruvade dit en givare till tändstiftet så jag vet hur hett det är ett tändstift bör ligga på ca 200-208 grader vid max belastning man tappar i förbränning om det är kallare.

Bild

sedan gjorde jag iordning pipan för att kunna mäta på längden o bredden.
tempgivare,, Lambdasond,, samt piptryck.

Bild

fyllde vatten i systemet och det visade sig gå i ca 8 DL vilket är helt godkänt för att klara kylningen.
tyvärr visade det sig att det kommer in vatten i vevhuset troligen från cylinderfots packningen och det mest tråkiga är att det inte var 100 procent tätt mellan vevhushalvorna så det är bara att ta isär o göra om o göra rätt.

men hon lever starten med 150 i huvud o 20 låg vart åt helsike för magert så lite senare i kväll så är svaret på motorn helt ok tycker jag ca 100 procent bättre än på detta klippet efter en ombestyckning till 200 40 45 powerjet men ändå lite magert mer film kommer.

Bild

trevlig kväll :twisted:
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Den morrade riktigt gott! :twisted:

Liten fråga bara, sonen din, är han intresserad av att lära sig motorer och är med dig i garaget eller är det du som bygger hela projektet och han som kör?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

GurkMarmelad skrev:Den morrade riktigt gott! :twisted:

Liten fråga bara, sonen din, är han intresserad av att lära sig motorer och är med dig i garaget eller är det du som bygger hela projektet och han som kör?
Hej.
Det rent mekaniska bygger jag då jag vill att allting skall fungera. Jag har kört motorcross i hela mitt liv o även mc på vägen en normal sommar innebär 2-3 vurpor då kurvorna svänger för my för farten.

viktor har inte riktigt dom upplevelserna vilket är bra viktor läser till el någonting på gymnasiet så jag tänkte göra honom delaktig i all el o även micro squirt insprutet det är där hans kunskaper skall tas fram.

skälv har jag maskinmekaniskt certifikat på hydraulik pneumatik o styr o regler teknik.

Viktor har renoverat o byggt sin egen AM6 med 70cc metrakit sp o sedan bestyckat in den i sin Rieju drack så skruva kan han ingen tvekan men kanske inte på den nivån jag vill att moppen skall vara.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

ja då var en del små retliga saker åtgärdade och motorn startad igen den går fortfarande mycket snålt därför skjuter den i slutet inget fel alltså men kvällen är slut för i dag :?

Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

moddlarN aka hålborrarrrN.

Du är ju mer kåt på att lätta än vad jag är, och då ska jag ändå rita uprights till en eco-marathon bil som kaaanske kan slå världsrekord :lol:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

bensinskalle skrev:moddlarN aka hålborrarrrN.

Du är ju mer kåt på att lätta än vad jag är, och då ska jag ändå rita uprights till en eco-marathon bil som kaaanske kan slå världsrekord :lol:
Runda hål gör sällan en konstruktion svagare än innan hålen. Att ha svikt i en konstruktion gör den oftast starkare än när den är stum.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

bensinskalle skrev:moddlarN aka hålborrarrrN.

Du är ju mer kåt på att lätta än vad jag är, och då ska jag ändå rita uprights till en eco-marathon bil som kaaanske kan slå världsrekord :lol:
Runda hål gör sällan en konstruktion svagare än innan hålen. Att ha svikt i en konstruktion gör den oftast starkare än när den är stum.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jo visst, hål på rätt ställe fungerar oftast
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Haloj

denna helgen har det endast lagts energi på att få kopplingen att smacka i som en klokoppling, en slirande koppling på en variomat är helt fel det är ju skälva variomaten som skall jobba inte kopplingen.

efter några isär och ihop så har jag gjort ett gäng bööörnisar o ett tiotal starter i garaget med spinn på bakhjulet då är kopplingsklockan fortfarande bara ljummen, tillslaget ligger ändå på 10,000 rpm innan det smackar iväg men det verkar fungera axeptabelt just nu.


sedan har jag börjat med elsystemet och försöker att dra detta inuti ramen så det inte syns så my av det rent vissuellt.

tre tempmätare är nästan färdigmonterade avgas,tändstift,kylvatten, samt rpm mätaren, så det rör sig sakta framåt.



mvh
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

har funderat på hur jag skall hålla allt gummi småsten o annan skit från förgasaren då jag aldrig kör med luftfilter på rääääsern, det fick bli en så kallad hugger som sitter en från däcket på sporthojarna.

fram med gladpack alufolie och glasfiber härdare o lite annan skit o sedan bara att sätta igång o ca 2 timmar senare så det så här ut.

Bild

Bild


sedan så börjar kockpitten ta lite form i alu o massa mätare.


Bild


och så får ni ha en god fortsättning på julen.


Bild


mvh :lol: :lol: :lol: :lol:
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

fan så läckert! Keep up the good work!!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Älskar detta projektet! Eventuellt om du kunde fixa mer bilder på allt du gör så skulle det bli ännu roligare! :lol:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

TheGrimReaper skrev:Älskar detta projektet! Eventuellt om du kunde fixa mer bilder på allt du gör så skulle det bli ännu roligare! :lol:

skall försöka komma ihåg detta men med epoxy som härdar o kladdar är inte tanken direkt att kladda med telefonen tillsammans med klabbet.

Men är rätt nöjd själv med huggern.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

TheGrimReaper skrev:Älskar detta projektet! Eventuellt om du kunde fixa mer bilder på allt du gör så skulle det bli ännu roligare! :lol:

skall försöka komma ihåg detta men med epoxy som härdar o kladdar är inte tanken direkt att kladda med telefonen tillsammans med klabbet.

Men är rätt nöjd själv med huggern.
moddlaren trimma lungt
Skriv svar