Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/template.php(127) : eval()'d code:1) in /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/page_header.php on line 150

Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 keisler alu racer « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
G-son
InläggPostat: fre dec 26, 2014 3:49 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-mekaniker nivå 3

Registreringsdatum: 06 februari 2008
Inlägg: 4115
Pictures: 0
Ort: Vimmerby

moddlaren skrev:
...men med epoxy som härdar o kladdar...

Den är gjord med polyester väl, inte epoxy? Och huggen glasfibermatta. Då kan jag passa på och påpeka att när man lider av så allvarlig anorexi som detta projekt gör finns det lättare alternativ. Cool

En så simpel uppgradering som att gå från huggen matta till vävd halverar den nödvändiga mängden matris (polyester) från ungefär dubbla vikten av glaset till samma vikt. En tredjedel lättare och samtidigt starkare, för i stort sett samma peng (förmodligen billigare tack vare polyesterminskningen) - eller ännu lättare om man samtidigt minskar mängden glas för att dra nytta av den ökade styrkan med väv.
_________________
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: fre dec 26, 2014 5:01 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

G-son skrev:
moddlaren skrev:
...men med epoxy som härdar o kladdar...

Den är gjord med polyester väl, inte epoxy? Och huggen glasfibermatta. Då kan jag passa på och påpeka att när man lider av så allvarlig anorexi som detta projekt gör finns det lättare alternativ. Cool

En så simpel uppgradering som att gå från huggen matta till vävd halverar den nödvändiga mängden matris (polyester) från ungefär dubbla vikten av glaset till samma vikt. En tredjedel lättare och samtidigt starkare, för i stort sett samma peng (förmodligen billigare tack vare polyesterminskningen) - eller ännu lättare om man samtidigt minskar mängden glas för att dra nytta av den ökade styrkan med väv.



du har helt rätt att det är huggen glasfiber matta då väven var slut även kolfiber väven var för lite kvar av men epoxy är det då polyestern krymper ca 7-10 procent o har då en tendens att bli fördjävla trång att kränga ned över ramen Smile Smile



nåväl dagen till ända och vad har hänt?


JO jag har haft gud på min sida om fanskapet nu finns Question startade räsern o hade 12,000 i tomgång kopplingen slår i o bakhjulet har 120km i luften och ingen dödare Question Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

efter ca 7-10 sekunder så glöder ca 35 cm av pipan har aldrig sett detta på en 2T att 4T headers glöder är normalt men inte 2T pipor Shocked går inte att släppa taget om moppen för då hade den försvunnit ut genom dörren ut på gärdet med en helvetes fart.

fick vrida av soppan o då dog hon efter en stund som kändes som en evighet pipan var så varm att till klarlacken på stingern brann upp avgas packningarna smälte cylinderstos packningen var bara plåten kvar av till och med ljudämparens ublås krök av alu har blivit glyllenbrun i lacken.

så nu vet jag att jag inte kommer att ha problem att få upp piptempen på motorn o då fungerar ju saker o ting som tänkt.

slängde upp henne på bromsbänken o pang på bakdäcket spinner som en oljad gris i texas på en grillfest så fort jag vrider på gasen spinner det på rullen av helt otroliga mått backdäcket är snart slut
Shocked Shocked grafen visade lite över 18 hp vid 8000 rpm

det som gjorde gas hänget var en alu bricka som höll måtten 15*15*1mm och kommer från styret Shocked Evil or Very Mad vad den gjorde i förgasaren vete fan men på något otroligt sätt fastnade den i reed korgen och fortsatte inte ned i motorn o in i cylindern Very Happy Very Happy
så den stora guden blårök finns alltså skall dock inte gämföras med ragnarök som är världens undergång o så jävligt går ej motorn Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

tack för ikväll
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
G-son
InläggPostat: fre dec 26, 2014 5:21 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-mekaniker nivå 3

Registreringsdatum: 06 februari 2008
Inlägg: 4115
Pictures: 0
Ort: Vimmerby

Gashäng på vassa motorer är alltid spännande. Wink

Huggen matta och epoxy? Spännande kombination... Jag har aldrig provat, vet bara att mattan ska fungera dåligt med epoxy eftersom epoxyn inte innehåller lösningsmedel som löser upp bindemedlet i den.

Appropå krympningen så sker den nästan enbart på laminatets tjocklek så man inte märker mycket av det, eftersom fibrerna "håller emot" i övriga riktningar. Hade varit lite jobbigt om de femmeters båtar jag arbetade med att tillverka förr hade krympt 7-10% på alla håll, hade nog inte gått så bra ifall skroven vore en halvmeter kortare än gjutformen efter härdning. Laughing
_________________
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: fre dec 26, 2014 5:27 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

normal varm pipa



måttligt överhettad pipa, nej motorn är avstängd sedan ca 3-4 minuter det rycker ändå.



avgas packning efter ca 10-20 sek.



alu brickan från insuget.




enda grafen jag auto sparade in i datorn men ni ser hur det har spunnit varenda gång jag drar på o vid rätt låga rpm så hon e stark som en rysk kvinnlig styrkelyftare.




färdig bakskärm o ni ser lite av gummit efter gas hänget.


_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör dec 27, 2014 5:56 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

http://s1254.photobucket.com/user/moddlaren/media/keisler/20141227_171402_zps3s5ukqrp.mp4.html

Mvh moddlarenara en liten test körning
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör dec 27, 2014 5:56 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

http://s1254.photobucket.com/user/moddlaren/media/keisler/20141227_171402_zps3s5ukqrp.mp4.html

Mvh moddlarenara en liten test körning
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
david96
InläggPostat: lör dec 27, 2014 8:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Hedersmedlem

Registreringsdatum: 02 februari 2012
Inlägg: 5102
Pictures: 19
Gallery pictures: 19
david96's gallery







älskar projektet! fortsätt så här! så jävla roligt!


skulle gärna ta en lektion i bränslespridnings optimering om du är villlig att ge (mitt proejekt arbete) Smile
_________________
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: sön dec 28, 2014 7:30 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

lite OT.

släpade upp gammel hyndan på bänken för att se hur hon går efter att ha stått i några år,, hon gör ca 55 km på 1an.

[IMG]http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/th_20141228_171702_zpsvbwe2sj7.mp4[/IMG]


grön och röd kurva är nm o röd och blå är hp.



har störningar mot databoxen från tändsystemet därför den spiken i grafen.
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tis dec 30, 2014 8:36 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Spiken i grafen på bänken kommer i från mitt mvt tändsystem det ger i från sig en störande typ av frekvent brus vid just dessa rpm har inte detta bekymmer med andra tändsystem.

så en kamrat skall hjälpa mej med att hf täta data boxen till bromsbänken o då försvinner förhoppningsvis detta för gott..


bänken uppdateras även med lite annat smått o gott samtidigt.

mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tis dec 30, 2014 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Spiken i grafen på bänken kommer i från mitt mvt tändsystem det ger i från sig en störande typ av frekvent brus vid just dessa rpm har inte detta bekymmer med andra tändsystem.

så en kamrat skall hjälpa mej med att hf täta data boxen till bromsbänken o då försvinner förhoppningsvis detta för gott..


bänken uppdateras även med lite annat smått o gott samtidigt.

mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: ons dec 31, 2014 11:07 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Ja nyår närmar sig med storm steg Shocked

variator moppen labboreras det friskt med fjädrar i alla fjäder o styrkor att en fjäder kan påverka din motors beteende så jäkla mycket kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro.

Men så jäkla känsligt att det inte är sant att bara tvätta kopplingsbackarna i aceton mellan 2 bromsningar ger markant skillnad mellan hur det ser ut på broms grafen.

så frågan är om man skall ha några extra uppsättningar nytvättade kopplings backar med sig o byta mellan körningarna. Eller till o med en extra komplet bakre pully med koppling o allt då kan man justera en uppsättning mellan körningarna o spara my dö tid.

Remmar i olika längder ger också en hel del skillnad så att det finns miljoner med variationer att mixtra med är ju minstsagt en underdrift.



I dag skall jag koppla in den nya avgasutsugen med rejäl ljuddämpning så grannarna slipper lyssna på dom hysteriska vrålen från utblåset i garageväggen halva nätterna.. helt underbart att få vara hemma i tre veckor över jul-nyår..

Gott nytt räser år på er alla. Mvh moddler
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: ons dec 31, 2014 11:07 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Ja nyår närmar sig med storm steg Shocked

variator moppen labboreras det friskt med fjädrar i alla fjäder o styrkor att en fjäder kan påverka din motors beteende så jäkla mycket kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro.

Men så jäkla känsligt att det inte är sant att bara tvätta kopplingsbackarna i aceton mellan 2 bromsningar ger markant skillnad mellan hur det ser ut på broms grafen.

så frågan är om man skall ha några extra uppsättningar nytvättade kopplings backar med sig o byta mellan körningarna. Eller till o med en extra komplet bakre pully med koppling o allt då kan man justera en uppsättning mellan körningarna o spara my dö tid.

Remmar i olika längder ger också en hel del skillnad så att det finns miljoner med variationer att mixtra med är ju minstsagt en underdrift.



I dag skall jag koppla in den nya avgasutsugen med rejäl ljuddämpning så grannarna slipper lyssna på dom hysteriska vrålen från utblåset i garageväggen halva nätterna.. helt underbart att få vara hemma i tre veckor över jul-nyår..

Gott nytt räser år på er alla. Mvh moddler
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hilmersson
InläggPostat: ons dec 31, 2014 11:52 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 02 juli 2010
Inlägg: 205
Pictures: 0
Ort: Örebro

Jadu Moddlaren det där med vikter, klockor, och remmar lägger jag mig inte i men helheten ser bra ut för mig. Väl mött 2015! Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: fre jan 02, 2015 3:08 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Så ett nytt år o jakten på den försvunna effekten går vidare.


har lyft av cyl för att kolla hur det ser ut efter att ha glödgat pipan o knepigt nog syns inte något somhelst konstigt efter den hettan. Avgasport är helt ren inte ett spår efter sot.

kammaren o stiftet är helt som nya bara en tunn hinna olja
inget sot o inte ett spool märke över kolven som skvallrar om hur det spoolar cyl. Ändå har jag kört igenom ca 10 liter bensin..

men nu ändrar jag lite på vinklar från original malossi BB86 och ökar durr till 132/192 mer än så blir det inte men mera area har det blivigt har portat ut bredden på alla portar och gjort samma som på r/t, n på gammel hyndan hon sjunger ju rätt så gott.

lite bilder kommer..

Så här ser original ut



så här ser avgas ut nu





detta är skillnade på avgas portens diameter




Lite smååå titta på portar men inte för mycket












inte riktigt färdigt ännu men det närmar sig så smått i morgon skall hon få bekänna färg och det skall bli liiite spännande att se om jag märker någon skillnad

måste ju tänka på att pipan fortfarande är malossis egen och att den är avstämd till en lägre durr fortfarande än vad cylindern håller just nu, Malossi har ju tagit fram en ny BB86 pipa som skall ge mera än denna gamla härken till pipa.


mvh
_________________
moddlaren trimma lungt


Senast ändrad av moddlaren den fre jan 02, 2015 11:20 pm, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: fre jan 02, 2015 3:08 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Skit tel dubbel postar hela tiden
mvh Evil or Very Mad
_________________
moddlaren trimma lungt


Senast ändrad av moddlaren den fre jan 02, 2015 10:37 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
david96
InläggPostat: fre jan 02, 2015 6:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Hedersmedlem

Registreringsdatum: 02 februari 2012
Inlägg: 5102
Pictures: 19
Gallery pictures: 19
david96's gallery

därför du ska köra växlat Wink

så jävla roligt att följa, tror dock inte mer än 1% fattar hur mycket jobb du egentligen gör på den här!


fortsätt som du gör bara är hel galet! Smile gott nytt år och fortsättning så här i efterhand Smile
_________________
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: fre jan 02, 2015 11:28 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

david96 skrev:
därför du ska köra växlat Wink

så jävla roligt att följa, tror dock inte mer än 1% fattar hur mycket jobb du egentligen gör på den här!


fortsätt som du gör bara är hel galet! Smile gott nytt år och fortsättning så här i efterhand Smile



tackar.

nej man måste nog ha byggt upp en motor från grunden för att förstå att bara blocket tog ca 2 veckor att porta o fräsa fram, reed bytet tog nog ca 2 veckor det med på kvällar och helger innan jag hade fått till alla vinklar o sådant som jag vill ha det.

cylindern ligger nog 30-40 timmar i att räkna o svetsa o filura i när jag portar.

sedan vetefan hur många timmar på ram hjul variomat som har gått åt men det är ett gäng 100tals timmar, Och ändå går det inte att säga att hon kommer att fungera bra förän man har varit på en test and tune till våren..''


men fortsättning följer då det inte är några hemligheter igentligen.

Japp jag skall köra växlat därför mekas det med gammal hyndan ochså o hon har växt till sig lite till men det är ju en annan historia Cool


mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör jan 03, 2015 11:46 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

God kväll.

jaha vad har hänt efter portning?
Vet faktiskt inte riktigt ännu då jag tyvärr bytte vikter o pullyfjäder samtidigt som jag portade cylindern.

det jag vet!! Är att bränslet inte räcker igen och att hon bygger en sjuk värme på nolltid, mera värme BRUKAR!! Betyda mer effektiv förbränning och då också mera effekt.

Nu vet jag inte om det är så förän jag har backat tillbaka till samma variator inställning som innan men detta ger sig under morgondagen.

Jag VET dock att hon går rakt upp till ett visst rpm o drar hårt där, rullen väger 250kg så den går tyngre än att driva moppen framåt o det verkar som att hon växlar upp i ett ok tempo på rullen..

Mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: sön jan 04, 2015 5:29 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Datorn dog så jag skriver o lägger in bilder via min galaxy o det är jobbigt Evil or Very Mad


det blir ju många tänd inställningar så jag fixade en tändläges tolk för att snabbt hitta grund inställning eller vad jag nu vill finna.

[IMG]http:/
/i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/keisler/20150103_103949_zpsqj2a5ztj.jpg[/IMG]


en fast arm som låser vevaxeln i ett bestämt läge o gör att jag slipper pilla med en digital mätare i tändstifts hålet.




denna är mycket bra att ha det förenklar mycket.




och en sådan här för att mäta alla möjliga temp överallt för att kunna gämföra skillnader just denna klarar av 900° .


_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: sön jan 04, 2015 5:30 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

så nu är hon kedjad vid bänken o det har nästan varit omöjligt att få bort spinnet mellan rullen o bakdäcket. visserligen är väll bakdäcket 10år gammalt o torrt men ändå.

min bromsbänk är enbart för mekaniska drivningar så broms grafen blir väldigt knepig med variomat lixom bakvänd Hp och Nm stämmer dock men inte rpm.

min bänk räknar fram motorns varvtal genom den mekaniska utväxlingen fram till bakhjulet. när det är variomat behöver man logga rpm från motorn oavsett rullen vilket inte går med min.

nåväl första bromsningen 24Hp 15Nm rätt ok bara sådär.




tyckte variatorn o pullyn blev onödigt varma trolugen lite slir på remmen. så jag satte i malossis röda fjäder 48kg.

blå och röd kurva gäller malossi fjädern.

-2Hp och -0,8Nm bara genom för hård fjäder.



fortsättning följer
_________________
moddlaren trimma lungt


Senast ändrad av moddlaren den sön jan 04, 2015 11:16 am, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: sön jan 04, 2015 5:34 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

hmmm

dom dyra bänkarna mäter varvtalet på bänkens rulle OCH på motorns varvtal.

då spelar det ingen roll vilken växel eller rpm kurvan blir rätt.

min bänk mäter enbart rpm på rullen. därför måste jag ge prog ett utväxlings tal så motorn rpm överensstämmer med rullens..

Ex Am/6 med 6, n växel o 14/48 ger ett tal på 9,5 när jag då ligger på 6, n o ger för fullt då följer rullens rpm med vad jag angett att motorn varvar.

på variomaten går ju inte detta då hjulet står still o kopplingen går in vid 8500 rpm o 0,2 sek senare ligger motorn rpm på 11,200-300 konstant.

då fattar inte bänken rpm. men axelerationen av rullen är ju densamma det krävs ett visst antal hp för att sätta snurr på rullen till ett visst rpm på en viss tid.




Moddler
ja dagen är till ända o med minimala ändringar har detta hänt.















och med att mecka lite till hände detta glömde dock bensin kranen:-))



mvh
_________________
moddlaren trimma lungt


Senast ändrad av moddlaren den sön jan 04, 2015 5:47 pm, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rexxy
InläggPostat: sön jan 04, 2015 10:57 am    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 15 juni 2007
Inlägg: 2540
Pictures: 9
Gallery pictures: 9
Rexxy's gallery
Ort: Västerås

Som jag skrev i PM. Klicka bara en gång på "skicka" och låt sidan ladda klart. Klickar du flera gånger blir det flera inlägg.
_________________
Rexxysmopeder.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: sön jan 04, 2015 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Rexxy skrev:
Som jag skrev i PM. Klicka bara en gång på "skicka" och låt sidan ladda klart. Klickar du flera gånger blir det flera inlägg.



Du vet så gammal som jag är blir man lite darrig o en släng alsaimers gör att man glömmer vad man gör hela tiden Very Happy Very Happy Very Happy

nä det jävlas när jag försöker skriva i tel direkt in på sidan men nu skrivet jag ett dokument istället o klistrar in det då funkar det bättre.
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: mån jan 05, 2015 9:17 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Dagarna går o jag TROR att jag börjar förstå hur variatorn fungerar vi har kört rääääsern ett större antal körningar nu säkert närmare ett 100 tal bromsningar.

Det sliter på grejorna utav fn våran elvatten pump har gett upp blir att skaffa en ny tydligen. Variator remmen i kevlar har nog blivit 6-8mm längre den hänger som en slak banan inuti kåpan.

Bak däcket är snart slut spunnet trots att jag har 4 spännband från ramen ner i bänken o spänner så hårt att däcket blir platt.





Men det som är positivt uppväger det negativa helt klart vi har börjat förstå kopplingen riktigt bra så nu håller vi på att vikta av armarna sakta o försiktigt steg för steg utan att kopplings klockan blir varmare än ca 40-45° oavsett antal starter efter varandra.

Vi har också kommit en bit på väg med att lägga rpm för variatorn runt 11,200-11,400 från start till max hastighet och detta rpm behöver dock höjas till ca 12,500-12,700 för att ligga där jag vill ha det.

Mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rexxy
InläggPostat: mån jan 05, 2015 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 15 juni 2007
Inlägg: 2540
Pictures: 9
Gallery pictures: 9
Rexxy's gallery
Ort: Västerås

Hur bra fungerar kylningen nudå när du har facit? Smile
_________________
Rexxysmopeder.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: mån jan 05, 2015 10:28 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Rexxy skrev:
Hur bra fungerar kylningen nudå när du har facit? Smile



haloj
Förvånansvärt bra ramen fördelar värmen my bättre än jag vågat tro naturligtvis gör alu plåten sitt, det tar ca 5 min från het till kall ram när motorn är avstäng så jag är helt nöjd Smile
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: mån jan 05, 2015 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Dubbel
_________________
moddlaren trimma lungt


Senast ändrad av moddlaren den tis jan 06, 2015 9:20 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
david96
InläggPostat: tis jan 06, 2015 4:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Hedersmedlem

Registreringsdatum: 02 februari 2012
Inlägg: 5102
Pictures: 19
Gallery pictures: 19
david96's gallery

sjukt intressant varje gång! Smile
_________________
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: fre jan 09, 2015 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Hej

ja vad händer?? Vi försöker fortfarande lära oss om variator och notera varje skillnad som sker när vi ändrar på olika saker. Det är gott om tid att mixtra innan sommaren så vi testar rätt så vilt fram och tillbaka.

det som nu är på tapeten är att kunna köra 201 meters race i bänken föratt kunna gämföra topphastighet och tid på just 201.

Med lite ombyggnad i montering av lite mera mätutrustning på bänken så skall detta vara möjligt att genomföra. Det blir ju lite speciellt då rullen väger ca 150kg mer än viktor o räääsern.

så skulle tiden stanna på ex 10 sekunder får vi dra av för den överskjutande vikten, i dragracing är ju varje 10kg ca 0,1 sekund så 150 kg ger ju då - 1,5 sek.

Sedan vet jag ej om man skall räkna rullens vikt gånger 4,7 eftersom det är en roterande vikt men det ger sig ju med vad grund tiden är. 10 sek - 150×4,7= 705 kg o då blir ju tiden 10sek- 7,05sek =2,95sek o nytt oslagbart världsrekor.

men det är ju orealistiskt snabbt så man får se vilket som är rätt att räkna på 10sek borde vara minus 1,5sek.
blir det 15 sek borde roterande vikt vara rätt sätt o då minus 7,05sek.

Sedan spelar ju just tiden på bänken ingen roll bara man ser att den sjunker med dom justeringar som testas.


mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: fre jan 09, 2015 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Hej

ja vad händer?? Vi försöker fortfarande lära oss om variator och notera varje skillnad som sker när vi ändrar på olika saker. Det är gott om tid att mixtra innan sommaren så vi testar rätt så vilt fram och tillbaka.

det som nu är på tapeten är att kunna köra 201 meters race i bänken föratt kunna gämföra topphastighet och tid på just 201.

Med lite ombyggnad i montering av lite mera mätutrustning på bänken så skall detta vara möjligt att genomföra. Det blir ju lite speciellt då rullen väger ca 150kg mer än viktor o räääsern.

så skulle tiden stanna på ex 10 sekunder får vi dra av för den överskjutande vikten, i dragracing är ju varje 10kg ca 0,1 sekund så 150 kg ger ju då - 1,5 sek.

Sedan vet jag ej om man skall räkna rullens vikt gånger 4,7 eftersom det är en roterande vikt men det ger sig ju med vad grund tiden är. 10 sek - 150×4,7= 705 kg o då blir ju tiden 10sek- 7,05sek =2,95sek o nytt oslagbart världsrekor.

men det är ju orealistiskt snabbt så man får se vilket som är rätt att räkna på 10sek borde vara minus 1,5sek.
blir det 15 sek borde roterande vikt vara rätt sätt o då minus 7,05sek.

Sedan spelar ju just tiden på bänken ingen roll bara man ser att den sjunker med dom justeringar som testas.


mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör jan 10, 2015 5:19 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Så ännu en dag i garaget över.

Avgasfläckten fick en splirrans ny 240volts motor istället för 3fas motorn slipper ha en extra förlängnings kabel på golvet på detta viset värt varenda krona.

Skruvade isär vattenpumpen o kollade varför den inte funkade o det var inte så undligt. Full i spånor från ramen som uppenbart inte hade blåst ur när jag svetsat färdigt o blåste rent.

Variator räääsern fick en hastighets mätare så jag kan gämföra mot bänkens mätare o se om det skiljer o hur my hon ev spinner på rullen under axeleration.

Sedan bara en allmän översyn av maskinens skick då den troligen är en av dom rääässrana som sliter ondast just nu vid denna årstiden.

Mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör jan 24, 2015 4:47 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

så det har varit tyst ett tag men det innebär inte att inget händer i garaget.

Vad händer då?

tja bromsbänken har fått ett alu nav till bromsskivan som skall bromsa rullen och detta bygger jag om för att slippa blåa bromsskivor på bakbromsen på mopparna då dessa blir rätt heta när man bromsar ned rullen gång på gång från 130-140 km.

sedan har jag slängt det svintunga batteriet o satt i lipo batteri istället och med detta så har jag även byggt om en del av elsystemet, har även dragit i tunna plastslangar innuti ramen så att kablar ligger fritt från skavning o inte minat så OM jag skulle vilja byta eller kompletera går det fort att dra i nya kablar i slangarna.


En ny stage6 oversice variator är inköpt då jag sett på bromsningarna att jag tappar ca 2 hp med malossis röda fjäder mot ej nämd stage6 fjäder det går helt enkelt så trögt att växla ut variatorn med malossi fjädern,
Att jag byter hela variator paketet o pully innebär att jag TROLIGEN kan köra ännu mjukare setting utan att grejorna blir för varma.

jag tror även att jag vet hur varm en variator rem kan bli innan denna börjar bli FÖR klibbig så den går tungt istället och även här gör att man förlorar en del hp.

Tja var detta allt?

Nja har ju även en aerox motor nu med Hebo 69cc pattanegra med en polini evo vev malossi eprom och det är denna motorn som malossi owerrang variatorn hamnar på sedan vad jag gör med denna motor vetefan kanske säljer den om priset är ok så småningom.

mvh














Question
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DEA!!
InläggPostat: lör jan 24, 2015 5:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6937
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Vad skulle priset på den andra motorn hamna på? Smile
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: lör jan 24, 2015 8:02 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

DEA!! skrev:
Vad skulle priset på den andra motorn hamna på? Smile



Jadu det var en mycket bra fråga Confused Får fundera på detta

Tänkte köra den ett par gånger så jag vet vad den ger. Men min redrevolution gav ju ca 22 hp så någonstans där bör den väll landa som en orörd r/t ungefär.

Mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tor feb 05, 2015 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

haloj nu var det ett tag sedan jag skrev men hällre sent än aldrig Cool .


vad händer? tja jag verkar ha kommit till ett dödläge med malossi owerrange variatorkitet jag lyckas inte sänka tiderna på strippen och jag får inte upp hastigheten mer heller, Vad gör man då Question


Jo man köper en hög med grejor Shocked

Shocked


som vanligt vill jag ju inte ha samma som någon annan det är ju dumt så jag använder denna polini 138mm pullyn som jag modifierat lite grand för att passa i minarellin.



till denna så har jag letat som FN efter en 112mm koppling som jag vill ha och ta mej tusan så fanns en stage2 som passar på minarellin trots det enligt stage6 inte finns någon som passar i minarellis motor.



Och till denna gigantiska koppling behöver jag ju en ännu gigantiskare klocka Shocked Shocked och det finns ingen som passar minarellin givettvis suuuuck. nåväl mera detektiv arbete och problemet är löst stage6 har visst en klocka som passar i minarellin men dom vet inte om detta skälva, men jag vet Very Happy Very Happy Very Happy .




och så här ser dom ut tillsammans gämför gärna med A4 pappret så ser ni hur gigantiskt detta paket är Shocked Cool Shocked



monterat och klart i motorn. Tja fullt är det ju helt klart men platsen räcket till och allting går runt utan problem jippi.



kåpa på och jag har ett par 10/delar på min sida och det räcker ju gott Smile



mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa Sida 4 av 5

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons
Bli medlem!

Kom ihåg mig