Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 keisler alu racer « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
moddlaren
InläggPostat: ons nov 05, 2014 8:42 am    Rubrik: keisler alu racer Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Hej

En del vet vem jag är en del har läst någon guid här på twostroke eller på moppenet.

Vem jag är Moddlaren.

Anledningen att jag skriver är att börja en tråd till min grabb som är närmare 16 och helt plöstligt börjat att tycka om dragracing.

Så vad gör man då när detta händer? Tja i mitt fall är det bara ett läge o det är allt eller inget alls.

Jag letade i hyllorna i garaget o hittade 2st malossi BB86 cylindrar.en vev. Tre tändsystem ""twins digital"" malossi eprom"" italkit digital"".
Hittade en massa reed ventiler ett komplett malossi owerang variator kit.

hittade även 2 aerox motorer. Då började funderingarna på vad skall jag göra med detta skrotet? Och vad skall skrotet sitta i för mopperam?

Mailade Twostroke o kollade runt lite presenterade mina ideer på ett bra sätt tyckte jag. Detta innebar att jag blev ombedd att låta Viktor vara med i Twostrokes race Team.

Det var då tankarna växte fram att jag kör på en keisler ram till Viktor o inte bygger en själv min grabb skall åka på en beprövad ramkonstruktion som funkar.

Så denna veckan ramlar det in en ny keisler ram en framgaffel ett framhjul en tank bromsar osv osv osv.

Lite bilder kommer säkert och det blir mycket text som jag kommer att förklara hur och varför jag gör ditt eller datt..

hela motorn är klar o tar lång tid att förklara varför och hur jag tänker.. 90% av motorn ser inte ut som en minarelli längre massor med svetsning o en del JB-Weld.

slut på första inlägg
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
guddingalex
InläggPostat: ons nov 05, 2014 2:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 07 oktober 2013
Inlägg: 181
Pictures: 1
Gallery pictures: 1
guddingalex's gallery
Ort: östersund

tror detta kan bli rätt najs! Följer! Smile
_________________
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?p=632299#632299
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fille_skottet
InläggPostat: ons nov 05, 2014 3:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 15 oktober 2014
Inlägg: 74
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
fille_skottet's gallery
Ort: Karlskrona

Följer!
_________________
Följ gärna mitt trim projekt! Smile http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=58420
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Slätten
InläggPostat: ons nov 05, 2014 5:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 02 oktober 2014
Inlägg: 36
Pictures: 1
Gallery pictures: 1
Slätten's gallery
Ort: Lidköping

Följer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DEA!!
InläggPostat: ons nov 05, 2014 5:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6937
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Nu du! True racer Smile
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jansson19
InläggPostat: ons nov 05, 2014 7:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 10 juli 2014
Inlägg: 46
Pictures: 1
Gallery pictures: 1
Jansson19's gallery

Följer!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: ons nov 05, 2014 9:28 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Ja då var keisler ramen hemma och upppackad, Måste säja att keisler har uppdaterat svetsarna på alu ramen dom är iktigt snygga och dom är bredare än tidigare så ramen är ok.


Sedan såg jag att styrlagrena var kullager inte koniska lager Evil or Very Mad det är rent förkastligt när man skall ha åtdragningsmoment mellan gaffelkronorna dock är detta rätt enkelt att lösa bara att byta till koniska lager och saken är biff.

Men som smolken i ögat så var en av gaffel underdelarna borta ur paketet illa den som var med lämnas imorgon in till en mekanisk verkstad och troligen får jag en nytillverkad redan samma kväll.


mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hilmersson
InläggPostat: fre nov 07, 2014 3:37 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 02 juli 2010
Inlägg: 205
Pictures: 0
Ort: Örebro

Kanske inte var en så dum idé att dra med grabben till ett race faktiskt. Trevligt och träffas och prata lite för den delen med. Givetvis ska detta även följas, blir nog minst sagt en konkurrenskraftig konkurrent!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
david96
InläggPostat: fre nov 07, 2014 4:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Hedersmedlem

Registreringsdatum: 02 februari 2012
Inlägg: 5102
Pictures: 19
Gallery pictures: 19
david96's gallery

fan vad nice, följer även om man gått över till 4-takt Rolling Eyes
_________________
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: sön nov 09, 2014 2:11 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

tjo så här ser det ut för stunden-


_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: sön nov 09, 2014 5:27 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

minarelli har ju för små transfer uppgångar från vevhus upp i cyl även cylindrarna blir lidande av detta och iomed små transfers kan man inte gasväxla ordentligt.

vad gör man då Question Question Tja det finns flera sätt man kan sätta på en annan cyl från en annan motor typ med större transfers i, eller så som jag har gjort svetsar upp utsidan på cyl.

här det att jag har svetsat på ca 5mm på utsidan transfer för att kunna porta upp bättre även avgas stosen är svetsad då den är förliten för att kunna komma upp i den diametern jag vill ha.




_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: sön nov 09, 2014 5:44 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

sedan är ju även minarellis pinbultar genom cyl från blocket ett dilemma dom sitter för tätt det går inte att få upp arean eller ens få en trevlig radie ut ur cyl som det ser ut.

vad att göra med detta Question tja bytta fabrikat eller borra ur o plugga pinbults hålen och helt sonika flytta pinbultarna utåt så man får plats.


borrar upp gamla hålen från 7mm till 12mm




stor skillnad.


så här är alu stavarna ipressade och limmade.


från ovan sidan


här ser man hur långt ut jag borrat dom nya pinbults hålen ca 5mm längre ut på varje sida.


från andra sidan.



och på denna bilden syns skilnaden på baksidans pinbults håls plasering mot dom nya, även transfer svetsningen syns tydligt.


fortsättning följer
mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hugge66
InläggPostat: sön nov 09, 2014 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Farsans gamla zündapp

Registreringsdatum: 15 september 2011
Inlägg: 499
Pictures: 5
Gallery pictures: 5
Hugge66's gallery
Ort: vallåkra

coolt projekt ! följes
_________________
Stunto

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=58521
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: mån nov 10, 2014 8:44 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

tjo.

avgas porten var ju en jäkligt dum konstruktion på malossi BB86 den var bara 24mm vilket räcker till ca 17-20 hp, så där fick jag ju svetsa på en del alu för att kunna få den till 30mm eller lite till om jag vill.

man ser skillnaden på 24 kontra pipans 30.



här är den nästan färdig.




sedan var ju transfer för trånga oso och även här har jag svetsat på mera material för att kunna porta som jag vill, denna cylinder var redan portad av kilhage men den portningen räcker inte för några speciellt ystra hästkrafter.

här är en bild på kilhage portning.



här är en bild på grov portning alla moddlaren det är mer än 5 mm bredare transfer uppgångar av en bra anledning.



här står BB86 till höger och till vänster står en av mina Hebo redrevolution 69cc, hebon gav 22,??? i bänk och orkade med 9,22,201 meter



mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mura
InläggPostat: mån nov 10, 2014 9:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped ...eller?

Registreringsdatum: 22 september 2008
Inlägg: 2743
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
Mura's gallery
Ort: nyhamnsläge

Lagom "filad" cylinder, vilket jobb! ser fram emot mer updates!
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: mån nov 10, 2014 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

HOPPSAN

jag skrev att KILHAGE hade portat den cylinder innan jag gav mej på den.

JAG KRITISERAR ABSOLUT INTE KILHAGE Embarassed

jag vet inte vad han hade tänkt med just den cylindern jobbet han gjort var bra men det var inte portat med tanken på Absolut max gasväxling i cylindern Embarassed
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tis nov 11, 2014 8:58 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

MMM jag tänker inte visa så mycket mera av cylindern då resten behöver testas ut o justeras skulle jag tro.

men vevhuset kan vi kolla lite på.


denna bilden visar väll ganska bra hur mycket större transfer uppgångarna igentligen har blivit, OBS detta är inte det slutgiltiga utseendet bara en grov urportning.



Det handlar bara om att vräka bort så my material som det bara går ur vevhuset för att få till gasväxling som duger Shocked



så här ser det ut när det börjar ta form efter ett tag.



blir lixom en del material som skall bort Very Happy Shocked



mvh


föresten en liten bild på hebons jobb.




_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DEA!!
InläggPostat: tis nov 11, 2014 9:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6937
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Klockren förstabild (i de sista inlägget) Wink
Förklara gasväxling lite mer ingående?
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tis nov 11, 2014 9:19 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

gasväxling.

en motor kan aldrig bli bättre än hur mycket färska gaser den kan växla .

först måste motorn bli av med dom förbrända gaserna så effektivt som det bara är möjligt, detta sker genom HUR portarna är riktade in i cylindern detta är det riktigt svåra.

när gaserna skall växlas/bytas ut i cylindern sker detta på ca 0,0010 sekunder rätt kort tid Shocked
iomed dessa extremt korta öppentider på portarna i cylinderväggarna så måste gaserna ha så lätt det bara går att ta sig fram.

avgasporten fungerar ju som en damsugare när den öppnar, när gaserena som är förbrända rusar ut så billdas ett sug i pipan som drar genom transfer portarna ner i vevhuset och ut till förgasaren.

sedan skall man ju sträva eftyer att få ut en del kalla gaser i början på pipan så retur pulsen från slutkonan kan knuffa tillbaka och i princip turboladda motorn.

2T o 4T kan båda använda ett reflekterande avgassystem 2 t expansionskammare 4 t powerbomb och megafon samt avstämd längd.
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DEA!!
InläggPostat: tis nov 11, 2014 9:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6937
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Bra förklaring, precis de jag sökte!
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tor nov 13, 2014 7:56 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Jaha vad skall jag skriva om i dag då?

Minarelli motorn har ett red insug som är så där till en begränsad effekt jag vet inte så många aeroxar som har mer än ca 20-22 hp i bromsbänk.

därimot så med exakt samma settupp på en piaggo eller peugot motor så leverarar dessa några hp mera än minarelli motorn.

Varför gör dom detta? jo nu är vi där med gasväxling igen, peugot motorn släpper in sitt insug på sidan av motorn ner över vevaxel rakt in i transfer.

piaggomotorn släpper sina gaser rakt in bakifrån över vevaxeln.

minarelli motorn kraschar sina gaser rakt in i vevaxeln och då förloras en del av gashastigheten där blir också fullständigt kaos när gaserna helt plötsligt skall gå uppåt och utåt sedan uppåt igen.

vad gör man åt detta då?

tja en kille som var väldigt duktig och som tyvärr inte längre finns hos oss pga en mycket otrevlig och olycklig olycka var detta på spåret med just minarelli blocken.

den sista motorn som han byggde är helt konkurenskraftig fortfarande efter ca 5-6 år personen jag talar om kallades dood och var en mycket framstående kille inom moppe dragracing. RIP dood.


nå väl jag har tagit dessa funderingar några steg till o gjort detta riktigt besvärligt att kopiera för dom som vill eller orkar.

jag har fräs i en honda cr 85 reed och ändrat alla vinklar på reeden så gaserna spolar över veven och vid sidorna av veven så ingen energi går förlorad pga att gaserna kraschar rakt ini veven.





på bilden ovan så ser ni honda cr85 reeden monterad och gaserna stryker över veven .



med denna reeden bör det gå att få motorn att ge över 22 hp o förhoppningsvis över dom 26 hp som min AM6 rt 69cc ger.



bromsning av min pw50:-))



mvh
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DEA!!
InläggPostat: tor nov 13, 2014 8:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6937
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Intressant att läsa även att man inte förstår allt Wink
Vad har du sett någon plocka ut ur 86cc big bore som mest?
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tor nov 13, 2014 9:22 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Dryga 30hp men då är det en ren bänk motor.
samma med rt, n dryga 28hp ur st6RT samma där i en motor byggd att ge max i bänk inte ute på gatan.
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: tor nov 13, 2014 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Dryga 30hp men då är det en ren bänk motor.
samma med rt, n dryga 28hp ur st6RT samma där i en motor byggd att ge max i bänk inte ute på gatan.
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
anti_speedy
InläggPostat: fre nov 14, 2014 8:32 am    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 20 mars 2008
Inlägg: 54
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
anti_speedy's gallery
Ort: orust

Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spaaals
InläggPostat: fre nov 14, 2014 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

Sunnanö mek & pul

Registreringsdatum: 26 juli 2013
Inlägg: 249
Pictures: 30
Gallery pictures: 30
spaaals's gallery
Ort: Borlänge

Blir nog bra detta!
_________________
gött å se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: fre nov 14, 2014 5:54 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

anti_speedy skrev:
Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?


jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
moddlaren
InläggPostat: fre nov 14, 2014 5:55 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

anti_speedy skrev:
Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?


jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
anti_speedy
InläggPostat: fre nov 14, 2014 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 20 mars 2008
Inlägg: 54
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
anti_speedy's gallery
Ort: orust

[quote="moddlaren"][quote="anti_speedy"]Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?

jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..[/quote]
Håller på med en liknande motor med bb 86 på minarelli SD block för att kunna köra på "10" bakfälg.
Tror att du behöver ett rör som är varv villigare då den är avstämd till 184 grader.
Flödesportningen ser extremt bra ut vad för storlek på förgasare hade du tänkt köra på? Jag tänkte på en Mikuni tmx32mm
Jag tänkte testa eprimen men tror polini funkar bra! Skönt att slippa ladda batteriet till vattenpump mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TheRavenBlue
InläggPostat: fre nov 14, 2014 7:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 23 november 2013
Inlägg: 302
Pictures: 0

Följer detta också. Och hälsa Viktor ifrån mig!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ktm_danielsson
InläggPostat: lör nov 15, 2014 1:01 am    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 02 juni 2010
Inlägg: 3887
Pictures: 13
Gallery pictures: 13
ktm_danielsson's gallery
Ort: Örebro

Hahah Moddlaren och Hilmersson och jag själv i en tråd år 2014, har vi gått baklänges i tiden?

Grymt kul o höra att din grabb fattat tycke om något så härligt som detta, väldigt kul att se ett ordentligt (det tar jag för givet Wink) projekt! Kommer absolut kika in då och då när tillfälle ges, vilket tyvärr inte är allt för ofta men ändå!
_________________


Jag är odödlig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Rexxy
InläggPostat: lör nov 15, 2014 10:52 am    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 15 juni 2007
Inlägg: 2540
Pictures: 9
Gallery pictures: 9
Rexxy's gallery
Ort: Västerås

*Tråd flyttad till TSR Raceteam* Smile
_________________
Rexxysmopeder.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
moddlaren
InläggPostat: lör nov 15, 2014 11:17 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

Jo malossi har låga dur men dur är ju bara en liten del i portarna, arean o specielt den korigerade arean när man räknar bort vinkel in i cyl är ju det som är intresant.
arean på portarna samt spool vinkeln är viktigare än dur, bromsningen på rt/6 på bilden har bara 192 i dur men en pipa som suger lika hårt som nilfisk,s stora industri dammsugare Shocked

Den pipan är en roost pipa som jag filurade en del på och som marko på roost filurade en stund på med o resultatet blev detta 26,3-5 hp och et otroligt långt fint NM register.

Så att stirra sig blind på höga dur o högvarviga rör är nog inte rätt väg att gå utan behålla dom låga rpm men lyckas öka fyllnadsgraden rätt så rejält är nog en bättre väg.



Med ökade rpm så minskar tiden som portarna är öppna och då krävs det större areor för att kunna flöda samma mängd gaser och det finns en maximal area i alla cylindrar om man inte skall gå upp i vansinniga durrationer.

Det är därför jag vill ha en så effektiv gas växling som det bara går att få i reed vevhus cylinder och till sist att pipan kan jobba så effektivt det går,
sedan skall man ju inte glömma att en mordern tändning och en mordern förgasare kan ge åtskilliga hp utan att röra resten.

både malossi eprom o twinns är ju gamla system som fungerar bra men jag tror inte att tändkurvona är upptilldato mot ex polinis nya eller mvt, hittade ju föresten italkit tändningen också så nu blir det tre system att utforska.

sedan finns ju förbrännings kammaren och det är verkligen en sak man kan hitta hästkrafter i eller Nm om man vill ha detta.


såhär ser det ut när man kolla olika teorier alla piporna bygger på olika teori och så testar man och ser vilken som fungerar bäst och den funderar man vidare på och försöker förbättra.



får man förbränningen att se så här ut så är jag rätt så nöjd.




antispeedy jag tror inte du kan få in gasflödet från en 32mm förgasare genom en original reed till areox oavsett vad reeden heter, om du öppnar reedbladen och mäter bredden och höjden som är öppen då får du maximal area som reeden har räkna sedan ut förgasarens area och gämför,

förgasaren får gärna vara något mindre i arena än reeden detta för att gashastigheten inte skall bli lidanade.

japp danielsson tiden går baklänges, men om man tittar på alla forum hur tysta vi äldre är med att skriva o försöka hjälpa till så är det inte konstigt att dom yngre aldrig kommer och kör.


_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
anti_speedy
InläggPostat: lör nov 15, 2014 6:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 20 mars 2008
Inlägg: 54
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
anti_speedy's gallery
Ort: orust

kör inte med membran till en minarelli motor har från en cross 85cc.
så tror de skall bli bra.

skall försøka få någon att hjälpa mig bygga en pipa hade jag täkt.
vad blir det för drivkitt då? kollat nått på malossis nya?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
moddlaren
InläggPostat: lör nov 15, 2014 7:43 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Mekaniker

Registreringsdatum: 08 november 2007
Inlägg: 413
Pictures: 28
Gallery pictures: 28
moddlaren's gallery

driv kittet blir ett hopkok 138mm pully 115mm variator koppling från malossi och klocka från malossi

med den stora pullyn och variatorn så tror jag att min start utväxling blir låg o fin och bör kunna ge skapliga 60 fotstider samtidigt så när variatorn växlar ut max så borde det gå fort.

annars finns 120mm variator att ta till, malossi o stage6 är väll bara 98-99 mm
_________________
moddlaren trimma lungt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa Sida 1 av 5

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet