Jo malossi har låga dur men dur är ju bara en liten del i portarna, arean o specielt den korigerade arean när man räknar bort vinkel in i cyl är ju det som är intresant.
arean på portarna samt spool vinkeln är viktigare än dur, bromsningen på rt/6 på bilden har bara 192 i dur men en pipa som suger lika hårt som nilfisk,s stora industri dammsugare
Den pipan är en roost pipa som jag filurade en del på och som marko på roost filurade en stund på med o resultatet blev detta 26,3-5 hp och et otroligt långt fint NM register.
Så att stirra sig blind på höga dur o högvarviga rör är nog inte rätt väg att gå utan behålla dom låga rpm men lyckas öka fyllnadsgraden rätt så rejält är nog en bättre väg.
Med ökade rpm så minskar tiden som portarna är öppna och då krävs det större areor för att kunna flöda samma mängd gaser och det finns en maximal area i alla cylindrar om man inte skall gå upp i vansinniga durrationer.
Det är därför jag vill ha en så effektiv gas växling som det bara går att få i reed vevhus cylinder och till sist att pipan kan jobba så effektivt det går,
sedan skall man ju inte glömma att en mordern tändning och en mordern förgasare kan ge åtskilliga hp utan att röra resten.
både malossi eprom o twinns är ju gamla system som fungerar bra men jag tror inte att tändkurvona är upptilldato mot ex polinis nya eller mvt, hittade ju föresten italkit tändningen också så nu blir det tre system att utforska.
sedan finns ju förbrännings kammaren och det är verkligen en sak man kan hitta hästkrafter i eller Nm om man vill ha detta.
såhär ser det ut när man kolla olika teorier alla piporna bygger på olika teori och så testar man och ser vilken som fungerar bäst och den funderar man vidare på och försöker förbättra.
får man förbränningen att se så här ut så är jag rätt så nöjd.
antispeedy jag tror inte du kan få in gasflödet från en 32mm förgasare genom en original reed till areox oavsett vad reeden heter, om du öppnar reedbladen och mäter bredden och höjden som är öppen då får du maximal area som reeden har räkna sedan ut förgasarens area och gämför,
förgasaren får gärna vara något mindre i arena än reeden detta för att gashastigheten inte skall bli lidanade.
japp danielsson tiden går baklänges, men om man tittar på alla forum hur tysta vi äldre är med att skriva o försöka hjälpa till så är det inte konstigt att dom yngre aldrig kommer och kör.