keisler alu racer

Här finns TSR Race Teams egna projekt! Vill du vara med i Teamet? Kontakta Rexxy för mer information.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Är det någon som kan och vill berätta vilka bak fälgar från andra fabrikat som passar på aerox motorn. Piago zip har jag hört och aprillia.

sedan skulle jag vilja ha tag på en kina klon motor på minarellin om någon har en.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Är det någon som kan och vill berätta vilka bak fälgar från andra fabrikat som passar på aerox motorn. Piago zip har jag hört och aprillia.

sedan skulle jag vilja ha tag på en kina klon motor på minarellin om någon har en.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

ktm_danielsson skrev:Hahah Moddlaren och Hilmersson och jag själv i en tråd år 2014, har vi gått baklänges i tiden?

Grymt kul o höra att din grabb fattat tycke om något så härligt som detta, väldigt kul att se ett ordentligt (det tar jag för givet :wink:) projekt! Kommer absolut kika in då och då när tillfälle ges, vilket tyvärr inte är allt för ofta men ändå!
Jodå vissa sitter ännu i träsket, har för den delen inga planer på att lägga av ännu men vi får se vad som händer helt enkelt!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

ja då har jag löst vattenkylningen på ett ganska okonvetionet sätt :roll:

jag har ju en aluminium ram så varför inte använda denna som kylsystem? på ett rejs på 200 meter så blir det inte så våldsamt mycket värme som skall kylas bort.


här kommer vattnet ut från toppen och in i ramen.

Bild


var ju tvungen att använda andra underliggande röret tillbaka till motorn så det fick bli en rör-övergång mellan dessa.

Bild


för att säkerställa att värme avledningen räcker till så tigade jag fast en 0,5mm aluplåt i underkant ramen för att öka kyl arena.

Bild


Vinsten på detta är 1,7 kilos mindre vikt och inga extra kylare o skrot som är ivägen och tar plats för andra saker som är viktigar :twisted: :twisted:


mvh moddler
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Läckert! Kretiviteten är det inget fel på! :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Som på speedway då, ramkylning ;)
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Speedway skrev:Som på speedway då, ramkylning ;)
jasså?? olja då? förklara gärna lite närmare alla tekniska lösningar är intresanta.

Buell har ju olje tanken i svingen och bensinen i ramen för att spara vikt o plats.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

På 85cc har vi kylningen i ramen. Dock brukar det inte räcka till om man ska köra varm tävling. Så en extra kylare brukar monteras!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Och detta har jag missat... Wow! Kunskaperna är det verkligen inget fel på! :D
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Bra där, kylning ska nog räcka till om man inte tokkör. En fråga, vad för styrdämpare är det du använder dig av, samt hur är känslan? Letar efter en ny till min då dagens är för mjuk.
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

Hilmersson skrev:Bra där, kylning ska nog räcka till om man inte tokkör. En fråga, vad för styrdämpare är det du använder dig av, samt hur är känslan? Letar efter en ny till min då dagens är för mjuk.
dämpare är från superbilligt.se har likadan på min är inte den hårdaste men är bättre än inget! :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Räcker inte arean på ramen för kylning, är det ju "bara" svetsa på några aluflänsar på rätt utvalda ställen! :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Rexxy skrev:Räcker inte arean på ramen för kylning, är det ju "bara" svetsa på några aluflänsar på rätt utvalda ställen! :)
det är just det den 0,5mm aluplåten under ramen är till :)

Bild


styrdämparen köpte jag på ebay för några tior o den är ju inte som en öhlins styrdämpare men för det priset är den helt ok så länge.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

här har det inte hänt så mycket denna veckan mycket jobb o långa dagar.

men jag funderade på ett expantions kärl till dragstern o det var en del funderingar på detta :? vikten vikten vikten :? det slutade med ett aluminium kärl som väger ca 40 gram med lock och rymmer ca 2 dl

att svetsa 0,3mm aluminium är ett rent helsike :evil: så det blev inte jätte snyggt men det är tätt iallafall.

Bild

sedan kommer det ett nytt styre från en tillverkare som är 600 mm brett och väger endast 104 gram tillverkat av samma företag som gör saker till ett av f1 teamen,, kolfiber :shock:

Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nu snackar vi vikter :wink: ger du lite mindre mat till grabben med? :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete. :)
vem fan e lennart?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

jasså grabben skall inte ha mat :D :D :D nja det är väll bara HRR som gick ned tiill 65 kg före en tävling :shock:

en bra industri temp mätare som loggar max o min samt har 5 volts utgång till Ex insprut den har även 2 st reläutgångar som är programerbara som klarar 3 ampere st, kan driva vattenpumpen eller varför inte ha en el powerjet som dunkar in lite extra soppa när tempen drar iväg över 700 grader o då räddar från ett nyp :wink:

Bild

just det den väger bara 60 GRAM :D


Vatten pumpen fick sig en rejäl upphängning som är gummidämpad .

Bild


expantions kärlet på sin plats ser fördjävligt ut men som sagt det väger mindre än alla slangklämmor så det får gå så länge mina nerver tål inte att svetsa så tunn alu en gång till :evil:

Bild

Sadeln fick sig en estetisk omgång och lättning från 340 gram till 240 gram blev my snyggare tycker jag iallafall.

Bild


Bild


mina nya bromsok fram då jag har dubbla bromsskivor på fälgen, jag undrar hur många timmar jag letade innan jag hittade ett vänster o ett höger som är likadana fast spegelvända.

240 gram väger bägge. ett 6mm borr som referens.

Bild



Och så här ser hon ut i kväll med nya bränsletanken, 1 liter och tanken är 100 gram lättare än den alutanken från keiseler som bara rymmer 6 Dl.

Bild



Men det är något fel på denna bilden :?: :?: :?:


Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

OMG

epic
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

potog skrev:följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete. :)
Tja inte för att vara petig eller så men en cylinder ger ingenting utan motorn den sitter på fungerar,, allting jobbar ihopa ingen del är viktigare än någon annan.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

moddlaren skrev:
potog skrev:följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete. :)
Tja inte för att vara petig eller så men en cylinder ger ingenting utan motorn den sitter på fungerar,, allting jobbar ihopa ingen del är viktigare än någon annan.
jo tack de vet jag :)

frågan kvarstår för dem jag sett å som har kört med den har hamnat mellan 20-24hk därför det ska bli intressant å se va din motor vill leverera med den :) då din är betydligt mer genomarbetad... då jag gissar på att du inte kommer köra med 12mm förgasare ;)
vem fan e lennart?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

vad jag hoppas på? tja ödmjukhet är en dygd men kan jag till att börja med få plus 20 på hjulet så är jag rätt nöjd med så många förändringar på en gång så är det o kommer det bli svårt att veta vad o varför den beter sig som den gör och vad jag då behöver justera o var det behöver justeras.

men visst finns ju en liten dröm att den skall till slut kunna knalla iväg till närmare 26-28 hp men som sagt tills det är gjort så får det vara en dröm :wink:


Dagen inskränker sig till fundering o en hel del skit onödiga saker
Viktor har provsuttit moppen o då såg jag att han har fått för mycket spagetti :shock: han e lång o lätt,
Hur jag skall vika ihopa honom på denna ram vete fan :? ett alternativ är att flytta fotpinnar bakåt o hitta på något att få styret framåt ca 10 cm.


Jag drog gaswiren i ramen för att slippa den.

Bild


Bild


förgasaren du frågade efter blir denna en 36mm som jag hade på Hebo 70an,

Bild


sedan hade jag inget att göra så jag lättade alla slangklämmor vikt vinst 2 gram st :lol: :lol: :lol: :lol:

men hålborrat är ju mitt signum 8) .


Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Blir bara roligare och roligare läsning! :D turbo alltså?
Årets Styrelsemedlem 2013
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

Härligt att gossen din vaknade upp för lite dragracing, kul för er båda. Lycka till! :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

HHR skrev:Härligt att gossen din vaknade upp för lite dragracing, kul för er båda. Lycka till! :)
tackar så mycket sedan är jag inte ute för att han skall vinna utan mera att han får känna på o kanske växer hornen ut o det blir på allvar.

skall iallafall bli hemskt kul att se ditt tekniska mästerverk i verkligheten att se alla små detaljer som gömmer sig för kamerans lins :wink:
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jaha då var ännu en helg förbi o julen närmar sig med stormsteg har tagit ledig så hela 18 dagar är avsatta för garage mojjande med moppar o mc.



denna helgen har varit som alla andra Vad kan lättas o vad är onödigt o vad kan förbättras :?: svaret är mycket när det gäller nästan allting.

jag lättade nav o bromsskivan ca 400 gram det motsvarar 2,2 kg när det är roterande vikt.

Bild

Aerox fälgen är nog en gjuten/smidd historia stark som brännvin är den i vilket fall som helst.

Bild


Borrade väck ett par Hg alu och funderade på hur my den fälgen tål?

6000 Kg eller 6 Ton trycker jag efter borrning o fälgen rör sig inte ens 1/10 dels mm :shock:

Bild


:twisted: :twisted: hornen växer naturligtvis ut efter detta jag borrar o lättar allt jag vågar.

Bild

med däck på.

Bild

med nav o skivan på.

Bild

Ja däcket är tätt det läcker ingen luft och det är ingen slang bara att tänka sig för innan man gör något så funkar det.

monterade en TORSEN VD från polini o fyfan sicket junk aluminiumen är som smör värsta kina aluminiumen, Hjul muttern till denna historian är om möjligt ännu sämre som varmt mesmör :evil: .

Bild

Bild

naturligtvis borrades även muttern ur då den var tung som bly.

Bild


Så denna dagen blev moppen ca 1 kg lättare trots montaget av TORSEN VD staget så det känns ju rätt så bra med tanke på att all vikt lättning kommer från roterand delar.
Då den igentliga vikt lättningen är betydligt större, 1,6 kg gånger 4,7 lika med 7,52 kg lättare. minus 600 gran TORSEN VD så 5,92 kg minus.

mvh


mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

sjukt jävla nice att följa! älskar det längtar tills nästa, hoppas pojken äter mycket julmat så du får lätta ännu mer för kompensera de :lol:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

:shock:
Senast redigerad av moddlaren den 1 december 2014, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

david96 skrev:sjukt jävla nice att följa! älskar det längtar tills nästa, hoppas pojken äter mycket julmat så du får lätta ännu mer för kompensera de :lol:

tackar o bugar alltid kul att någon gillar det man gör :D
moddlaren trimma lungt
kruusaren
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 november 2014, 19:26
Ort: mellerud

Inlägg av kruusaren »

Tjena moddlarens grabb här Viktor. (16 år)
Jag är ny här på forumet och har nyligen börjat intressera mig för dragracing.
Jag har inte så mycket erfarenheter när det gäller att greja med moppar osv men jag hoppas att jag ska kunna lära mig ett och annat om det, är sjukt taggad inför nästa år då jag förhoppningsvis ska kunna börja köra lite och träna upp mig för eventuella tävlingar. :D
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

I kväll hände inte mycket mera än att malossis gigantiska avgassystems hållare åkte väck och byttes mot en bockad 2mm aluplåt som väger skit lite mot malossi gjutna historia.


sedan kom mitt kolfiberstyre på ca 100 gram, mässings nippeln som är på bilden väger mera än styret :shock:

Bild


även mina alu komposit broms handtag med hållare kom och dom väger inte mera än 100 gram kompletta heller :shock:


Bild


tja detta var nog allt för denna kvällen.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

alltid lika kul läsning ! :)
Användarens profilbild
ChipsPåse
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mars 2014, 17:55

Inlägg av ChipsPåse »

älskar projektet, keep up the good work! :D :D
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Ikäll skall jag fundera på infästningen till dom nya bromsoken som har kommit. Dom väger bara 124 gram st inklusive bromsklossar. Keislers bromsoks fäste därimot är grovt nog att sitta på en lastbil :? Undrar hur dom tänkte där?
Svaret på frågan är nog enkel det är ett kapat stränggjutet standard ämmne som keisler använt sig av för kostnadens skull o det köper jag helt o hållet. Måste dock göra om det då fästet väger mer än bägge oken.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

HMMMM

grabben e lång!!!!!!

Bild
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det artar sig :D Jaa du, han får krypa ihop!
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar