orginalförgasare till 70cc slider?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

orginalförgasare till 70cc slider?

Inlägg av edd3 »

Halloj!
undrar om de går att köra med orginalföggen till ett 70cc.
kommer de dra mer eller mindre om ja köper en större förgasare?
eller räcker de att endast ställa in orginalföggen noga?
funderar på detta http://www.twostroke.se/product.asp?product=22176

min nuvarande "setup"
50 sport
zx-r
12.5 orginalfögge 90 i munstycke
trimmvariator
vikter,fjädrar o grejer


är tacksam för svar:)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Du kan köra med originalförgasaren utan problem, men du förlorar effekt du skulle få med en större förgasare. :)
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Körde likadan setup fast med orginalrör. Fungerade riktigt bra med orginalförgasaren. Men den skulle helt klart gå bättre med en större.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

Inlägg av edd3 »

okej tack! kommer det drar märkbart mycke mer soppa än med 50cc?
med tanke på att ett 50 sport måste varva mer än ett 70kit för att komma upp i tex 60km/h. eller ä ja helt ute o cyklar?
BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Inlägg av BondenUndercover »

edd3 skrev:okej tack! kommer det drar märkbart mycke mer soppa än med 50cc?
med tanke på att ett 50 sport måste varva mer än ett 70kit för att komma upp i tex 60km/h. eller ä ja helt ute o cyklar?
Den kommer dra mer bensin och du lär märka det, 50 cc måste varva mer än 70cc för att ligga i 60km/h
fullt ös körkortslös!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

edd3 skrev:okej tack! kommer det drar märkbart mycke mer soppa än med 50cc?
med tanke på att ett 50 sport måste varva mer än ett 70kit för att komma upp i tex 60km/h. eller ä ja helt ute o cyklar?
Nej, båda måste varva lika mycket för att komma upp i 60 eftersom du inte drevar om.

Personligen märkte jag inte att den drog mer bensin, hade bara #02 i skillnad på munstycket jämfört med bara zx också.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Hampu skrev:
edd3 skrev:okej tack! kommer det drar märkbart mycke mer soppa än med 50cc?
med tanke på att ett 50 sport måste varva mer än ett 70kit för att komma upp i tex 60km/h. eller ä ja helt ute o cyklar?
Nej, båda måste varva lika mycket för att komma upp i 60 eftersom du inte drevar om.

Personligen märkte jag inte att den drog mer bensin, hade bara #02 i skillnad på munstycket jämfört med bara zx också.
Nej? 70ccen kan du ligga på 2-3/4 gas då medans 50cc måste du pressa fullt och enligt min varvräknare på aerox så varvade den mindre med 70cc
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

Inlägg av edd3 »

okej. tack för alla svar! blir nog ändå att köpa ett 70cc airsal te våren:) osså kör ja me orginalföggen så länge och får se sen hur jag gör
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Nojjan skrev:
Hampu skrev:
edd3 skrev:okej tack! kommer det drar märkbart mycke mer soppa än med 50cc?
med tanke på att ett 50 sport måste varva mer än ett 70kit för att komma upp i tex 60km/h. eller ä ja helt ute o cyklar?
Nej, båda måste varva lika mycket för att komma upp i 60 eftersom du inte drevar om.

Personligen märkte jag inte att den drog mer bensin, hade bara #02 i skillnad på munstycket jämfört med bara zx också.
Nej? 70ccen kan du ligga på 2-3/4 gas då medans 50cc måste du pressa fullt och enligt min varvräknare på aerox så varvade den mindre med 70cc
Hur mycket gas och hur mycket den varvar hänger inte ihop...

Ifall du har en original crossmoped och ska trimma den så snabb som möjligt fast med originaldrevningen så är det ju varvtalet som spelar roll, inte hur många kubik cylindern är på.

Lägre varvtal = hjulet snurrar färre varv i sekunden = lägre hastighet

vilket betyder att du måste dreva om för att den ska gå i 60 med lägre varvtal än med 50cc.
Skriv svar