ramlager

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
lillejon98
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:07

ramlager

Inlägg av lillejon98 »

Någon som vet hur länge ramlagerna håller med högvarvigt rör tåler dom mycke vad bör jag vara försiktig med? :)
Gilera smt 74cc <3

Bild
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Nu var jag snäll och flyttade tråden till rätt forumdel!
Men byt rubrik och läs reglerna innan jag eller någon annan låser :)

Ramlagrerna håller för väldigt mycket varv! C3 lager håller för en riktigt trimmad motor, så du ska inte oroa dig! Är dom fräscha?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
lillejon98
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:07

Inlägg av lillejon98 »

oj är rätt ny på denna sida så har inte lärt mig ännu men ska tänka på de tills nästa inlägg :) Det är en gilera smt 05 som har rullst ca 1500 mil vad sitter de för ramlager i dom c3? :)
Gilera smt 74cc <3

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

C3 sitter det i alla moderna moppar original. Men rätt olja och inställd förgasare håller dom måååååånga mil.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rexxy skrev:Men rätt olja och inställd förgasare håller dom måååååånga mil.
...och viktigast av allt, bra luftfilter. Ingen olja i världen kan rädda ett lager som får en stadig tillförsel av damm och grus.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Lånar tråden lite.
Vad är c3 och vad gör c4 för skillnad?
Men kolla...ja la en post!
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

G-son skrev:
Rexxy skrev:Men rätt olja och inställd förgasare håller dom måååååånga mil.
...och viktigast av allt, bra luftfilter. Ingen olja i världen kan rädda ett lager som får en stadig tillförsel av damm och grus.
Håller med dig är G-son mitt lager vart ju som de vart när man åkte utan luftfilter på en grusig å lerig väg å de regna samtidigt fick nästan in en sten i vevhuset :P
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rotmosmannen skrev:Lånar tråden lite.
Vad är c3 och vad gör c4 för skillnad?
Större "glapp" original på C4. Vilket gör att den pallar högre varvtal och värme än C3.

Men notera, C3 pallar varvtal upp emot 20.000rpm utan problem, så C4 är overkill på en mopedmotor.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rotmosmannen skrev:Lånar tråden lite.
Vad är c3 och vad gör c4 för skillnad?
C-klassningen handlar om hur stort spel (glapp) det finns i lagret när det är nytt, dels måste det finnas utrymme för olja/fett mellan delarna i lagret och dels måste det finnas utrymme för värmeutvidgning om lagren roterar så fort att friktionsvärmen blir betydelsefull. Om spelet blir för tajt slutar smörjmedlet göra sitt jobb, det får helt enkelt inte plats längre, friktionsvärmen och slitaget rusar i höjden och lagret havererar ganska snart.

Standardlager har ingen C-klassning, dom har ett "normalstort" spel som fungerar i många standardapplikationer med måttliga varvtal. Hjullagren på mopeden, kullagren i växellådan, lagren i många elmotorer, i bilgeneratorer o.s.v. är av denna typ.

C2 & C1 har mindre spel än standard, ju lägre siffra desto mindre spel. Dom kan användas t.ex. där minimalt glapp är viktigt, och det aldrig är fråga om några snabba rörelser, eller för mycket låga arbetstemperaturer.

C3 (och högre siffror) har större spel än normalt, varje siffra uppåt betyder ytterligare större spel. Detta ger som sagt utrymme för lagerdelarna att utvidgas när friktionen värmer upp dom.

C3 är det vanliga för ramlagren i alla moderna mopedmotorer. I teorin kan en hårt trimmad extremt högvarvig motor må bättre med C4-lager, särskilt om lagren får bristande smörjning (lite/dålig olja, motorkonstruktion som inte leder olja till ramlagren o.s.v.).
I praktiken... har ni hört talas om många hypermotorer där nya C3-ramlager rasar utan andra uppenbara orsaker? Trodde väl inte det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

G-son skrev:
Rotmosmannen skrev:Lånar tråden lite.
Vad är c3 och vad gör c4 för skillnad?
C-klassningen handlar om hur stort spel (glapp) det finns i lagret när det är nytt, dels måste det finnas utrymme för olja/fett mellan delarna i lagret och dels måste det finnas utrymme för värmeutvidgning om lagren roterar så fort att friktionsvärmen blir betydelsefull. Om spelet blir för tajt slutar smörjmedlet göra sitt jobb, det får helt enkelt inte plats längre, friktionsvärmen och slitaget rusar i höjden och lagret havererar ganska snart.

Standardlager har ingen C-klassning, dom har ett "normalstort" spel som fungerar i många standardapplikationer med måttliga varvtal. Hjullagren på mopeden, kullagren i växellådan, lagren i många elmotorer, i bilgeneratorer o.s.v. är av denna typ.

C2 & C1 har mindre spel än standard, ju lägre siffra desto mindre spel. Dom kan användas t.ex. där minimalt glapp är viktigt, och det aldrig är fråga om några snabba rörelser, eller för mycket låga arbetstemperaturer.

C3 (och högre siffror) har större spel än normalt, varje siffra uppåt betyder ytterligare större spel. Detta ger som sagt utrymme för lagerdelarna att utvidgas när friktionen värmer upp dom.

C3 är det vanliga för ramlagren i alla moderna mopedmotorer. I teorin kan en hårt trimmad extremt högvarvig motor må bättre med C4-lager, särskilt om lagren får bristande smörjning (lite/dålig olja, motorkonstruktion som inte leder olja till ramlagren o.s.v.).
I praktiken... har ni hört talas om många hypermotorer där nya C3-ramlager rasar utan andra uppenbara orsaker? Trodde väl inte det.
Så alltså är c4 ganska onödigt om du inte har en extremt trimmad moped och kanske inte ens då.
Tack för det så utförliga svaret!
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar