Rieju sm -05 eu2 går segt. Hjälp

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

GurkanBror
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:19

Rieju sm -05 eu2 går segt. Hjälp

Inlägg av GurkanBror »

Hej min moped klass1 går väldigt segt. Den går runt 30-35 och kommer inte upp i 4-5-6 växel. Har köpt den förra veckan men förra ägarna sa att den toppa 50(det var ungefär 6 månader sen)
Den har varit avställd i 3år
startar på första kicken.

angående trimning så får jag inte trimma min moped och om jag skulle göra det skulle min farsa märka det direkt.

Har ni några förslag vad jag ska göra för att inte va så seg och gå ca 45 igen?. tex om ni har varit med om något liknande?

vet inte vad "eu2" betyder men det är iaf en klass 1 moppe
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Börja med att köra rent luftfilter och förgasaren. Går den inte 45 efter det så bör du kolla vad det är för färg på tändstiftet. Du kan ju fila lite på pluggen och sedan dreva ner mopeden så kommer den fortfarande gå 45 men bli lite starkare :) Dock så är ju något fel om den bara går 30-35
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
GurkanBror
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:19

Inlägg av GurkanBror »

Revilz skrev:Börja med att köra rent luftfilter och förgasaren. Går den inte 45 efter det så bör du kolla vad det är för färg på tändstiftet. Du kan ju fila lite på pluggen och sedan dreva ner mopeden så kommer den fortfarande gå 45 men bli lite starkare :) Dock så är ju något fel om den bara går 30-35
Tack för svaret. ska iaf byta luftfilteret. vi har redan gjort rent förgasarn : :?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det är förmodligen en eu 25 moped eftersom det är en eu2 och dom är ganska hårt strypta då och får bara gå i 25 km/tim.
BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Inlägg av BondenUndercover »

Byt tändstift eller iaf kolla färgen på det, är det svart så har du kört med för mycket olja, är det vitt så har den av någon anledning fått för lite bensin och då är kolven och kolvringarna skadade (ingen stor sannolikhet). Det kan också vara toppackningen som e kass, det hände på min moppe och då gjorde den bara 35-40 kmh.
fullt ös körkortslös!
GurkanBror
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:19

Inlägg av GurkanBror »

vi ska ska byta flottören och nån nål. ska testa om den går bra efter det.

Och det står klass 1 moped på papret och dom som sålde mopeden sa det va det också :D
tack för hjälpen ändå :)
Skriv svar