Vad bör jag tänka på när jag köper moped?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

JojjeN
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 17:34

Vad bör jag tänka på när jag köper moped?

Inlägg av JojjeN »

Hej!
Har tänkt att köpa denna moped på blocket! http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_Aer ... m?ca=8&w=1

Vad bör jag tänka på när jag köper den?
Är priset för högt?
Tror ni att den kommer att gå sönder lätt?
När jag åker och kollar på den vad ska jag vara extra uppmärksam med?

// MvH Johan :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

På en sådan moped, som påstås vara en 30-moped, kolla upp så det verkligen är en 30-moped.

Ta ramnumret å ring å kolla med transportstyrelsen. Finns många exempel på EU-moppar som folk bara plockar bort reg-skylten på och säljer som 30-moppe.

Just den där moppen skulle jag säga är grymt överprisad. För 12.00 får du en fin Derbi, t.o.m en hyfsad drd. Står inte hur långt den har gått heller.

I övrigt, köp original. Den genomsnittliga mopedpojken har inte gjort sig känd för att vara en grym mekaniker så det är smart att köpa så oskruvade saker som möjligt för att undvika problem.

I övrigt så är det bara att kolla det vanliga, om den är fräsch, service gjort, allt funkar osv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JojjeN
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 17:34

Inlägg av JojjeN »

bensinskalle skrev:På en sådan moped, som påstås vara en 30-moped, kolla upp så det verkligen är en 30-moped.

Ta ramnumret å ring å kolla med transportstyrelsen. Finns många exempel på EU-moppar som folk bara plockar bort reg-skylten på och säljer som 30-moppe.

Just den där moppen skulle jag säga är grymt överprisad. För 12.00 får du en fin Derbi, t.o.m en hyfsad drd. Står inte hur långt den har gått heller.

I övrigt, köp original. Den genomsnittliga mopedpojken har inte gjort sig känd för att vara en grym mekaniker så det är smart att köpa så oskruvade saker som möjligt för att undvika problem.

I övrigt så är det bara att kolla det vanliga, om den är fräsch, service gjort, allt funkar osv.
Hej!
Tack, ska smsa och be honom ge mig ram numret!
Vad bör jag ge för den?

Vad för argument ska jag ge när jag prutar ner priset?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

7000 kr 7500 kr kanske är rimligt vet inte men kolla upp hur långt den har gått och om däcken är bra kolla även fjädring och så att det inte läcker olja från packboxarna i framgaffeln.
BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Inlägg av BondenUndercover »

Säg till han att 12k är för mycket för en nästan 13 årig moped, bjud hälften och gå sakta uppåt. De flesta som säljer saker på blocket sätter ett överpris och räknar med att köparen prutar ner priset ordentligt, jag TROR inte den är värd mer än 7-8000 kr, men jag har ju inte sätt den i verkligheten...
Tänk på att provköra den på en längre tur så du ser att allt funkar som det ska, så inte alla problemen börjar när du fått hem den (har hänt mig), tänk på att den är nästan 13 år. Och som sagt kolla upp så du vet att det verkligen är en 30-moppe.
fullt ös körkortslös!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja jag skulle inte ge mer än 7 max. Som sagt, den är snart 13 år gammal. Ja visst, det är en 30-moped och är inte jättevanlig, men det gör den inte värd det dubbla priset. Man får relatera den till vad andra mopeder kostar. Som sagt, du kan få en riktigt fin Derbi Senda runt -06 för 12.000. Fråga vänligt om han går med på 7-8k eller vad du nu vill lägga, annars skulle jag bara strunta i den där mopeden och leta efter en annan för du kan som sagt få mycket mer moped för de pengarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JojjeN
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2014, 17:34

Inlägg av JojjeN »

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Den är ju lite mer realistisk, men det är fortfarande högt för en gammal aerox.


Jag skulle vilja veta vad "nyrenoverad" innebär. Skulle tippa på att det är typ nytt tändstift och variatorrem :lol:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
tompan__
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 juni 2014, 22:14
Ort: Jkpg

Inlägg av tompan__ »

Exakt så var det för mig :/
Han sa att den var nyrenoverad men upptäckte ganska snabbt att den var långt ifrån "nyrenoverad"
trasiga ramlager och läckage......
Bild
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Ifall du ska köra trimmat så tycker jag VERKLIGEN att det är värt & köpa 30moppen för kanske 8-10 000.

Allmänt billigare böter på olika trafikbrott, men framförallt är det riktigt vidrigt att behöva registreringsbesikta en EUmoped när man åkt fast!

Jag måste köpa ny mätare eftersom att min var fuktskadad, reflexer, ny framkåpa eftersom fästet för lampan var trasigt osv..
Detta kostar LÄTT över 2000 + att man behöver besikta vilket jag gissar landar på ca 1000.
Många småsaker måste fixas och tillsammans blir det dyrt, MYCKET billigare att åka fast med en 30moppe!
Skriv svar