Derbi Senda startar ej på "andra kicken"

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

MarcusStrom
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 februari 2014, 11:40

Derbi Senda startar ej på "andra kicken"

Inlägg av MarcusStrom »

hej, har ett problem med min Xtreme 05. Om jag kickar med för lite gas dör moppen direkt, när jag sedan kickar igen startar den inte. Den brukar alltid starta om man har lagom med gas, men om man misslyckas en gång går det ej att kicka igen, måste då rulla igång den. Detta händer ofta om det är kallt ute, men även på sommaren.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Derbi Senda startar ej på "andra kicken"

Inlägg av Revilz »

MarcusStrom skrev:hej, har ett problem med min Xtreme 05. Om jag kickar med för lite gas dör moppen direkt, när jag sedan kickar igen startar den inte. Den brukar alltid starta om man har lagom med gas, men om man misslyckas en gång går det ej att kicka igen, måste då rulla igång den. Detta händer ofta om det är kallt ute, men även på sommaren.
Använder du choken? När motorn är kall behöver den mer bensin :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
MarcusStrom
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 februari 2014, 11:40

Inlägg av MarcusStrom »

Aa använder choken, det funkar inte
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

MarcusStrom skrev:Aa använder choken, det funkar inte
Oj, det finns så mycket som kan fela. Hände detta nyligen och vad gjorde du med moppen innan det blev såhär? Eftersom du måste ge gas låter det ju som om att den behöver mer bensin.

Flödar det bra mängd med bensin till förgasaren? Är det en stark blå gnista? Skitigt luftfilter? Du kan ju börja med att felsöka det :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
MarcusStrom
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 februari 2014, 11:40

Inlägg av MarcusStrom »

Har varit så ca ett halvår när jag köpte den, aa det kanske är det. Jag rengjorde alla sladdar och bytte tändning, då funka den bättre ett tag, men det borde väl inte ha nåt med elen att göra... är bara konstigt att den startar på första me ninte på andra.
Senast redigerad av MarcusStrom den 24 oktober 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Nu när jag tänker efter så hade jag samma problem med min fiddy för lite över ett år sedan. Jag kommer inte ihåg vad det var för fel men efter lite förgasarpill och nytt tändstift så funkade den normalt igen.

Köpte du inte fel ohm antal på tändhatten så den käkar tändstift? Rengöra förgasaren brukar lösa många problem :) Pröva det!
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
MarcusStrom
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 februari 2014, 11:40

Inlägg av MarcusStrom »

Okej, aa tack för svar!
Skriv svar